Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacksam för råd ang hängig hane  (läst 785 gånger)

Wobbeke

• -
Tacksam för råd ang hängig hane
« skrivet: 03 nov-09 kl 13:59 »
Hejsan!

Jag har två kaniner, en hane och en hona, blandras avlad för hushållskaniner. Ca 2-4 år gamla. Båda två är otama, speciellt hanen. Imorse när jag skulle göra rent buren såg jag att hanen var hängig. Satt i ett hörn och verkade inte märka att jag var där. Det var märkligt, han brukar alltid springa in i sitt hus när jag är i närheten av buren och då hade jag nyss grejjat med honans bur, som ligger vägg i vägg. Han verkar inte reagera på att jag är i buren och rör sig inte. Ögonen verkade lite svullna och hinnan i ögonvrån närmast näsan syntes tydligt. Han verkade titta åt olika håll, eller bara inte fokusera. Kunde röra vid honom utan att han reagerade. När jag lyfte upp honom verkade han vakna till, som om han kanske bara sov och började sprattla lite. Han var dock väldigt medgörlig med tanke på att han är helt otam. Övriga observationer gav inte så mycket. Han luktade illa från underlivet, han bor visserligen nära en hona, men jag kunde inte se några tecken på att han skulle ha diarre eller konstig avföring. Han hade inte ätit speciellt mycket av sin frukost, dock lite pellets. Han verkar inte heller dricka speciellt mycket. Kaninerna bor på vår gamla furstutrapp, utomhus alltså. Han verkar inte vara pinnsmal men inte jättetjock heller. Han får nu ca 1-2 dl pellets, 1 morot eller annan grönsak per dag samt hö. Honan verkar inte påverkad alls. efter att han "vaknade till" rör han sig som vanligt. Kan det vara så att han bara sov väldigt tungt? Ovanliga beteende hos djur känns ju annars som ett varsel. Tacksam för tips. Läst någostans att det kan vara värt att ge selen, skall prova det. Har även flytande multivitaminer, kan det vara något att ge? Har ingen saltsten för tillfället, kan det vara problemet? Får han för mycket mat, är han kanske bara mätt?

Tack för tips!
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Tacksam för råd ang hängig hane
« Svar #1 skrivet: 03 nov-09 kl 19:24 »
usch jag vet hur det känns med hängiga kaniner, nu när jag hade gulsot.

Jag hade aldrig en kanin som var lugnt bara för att det fått för mycket mat/är mätt,
och en otam kanin som inte reagerar på dig nu är säkert inte helt bra, det är riktig observerad. Men vad det nu kan vara fel på honom  -då finns det flera möjligheter, pälsbyte, vitamin eller selen brist... Det finns några trådar om hängiga kaniner (t.ex. : lite druvsockerlösning -om kaninen piggnar till då då fins det hopp...), det minns jag när jag började kolla när mina blev hängiga, du kan ju kolla dom ochså.

Hur länge har du kaninerna ?

Wobbeke

• -
SV: Tacksam för råd ang hängig hane
« Svar #2 skrivet: 06 nov-09 kl 12:51 »
Jag har haft kaninerna sen i somras. Märkligt nog verkar han vara ganska som vanligt nu igen. Han har ätit och springer och gömmer sig när man kommer vilket är normalt. Jaja, han får väl säga till igen om han mår dåligt, men jag skall ge honom lite selen nu för säkerhets skull. Han hänger lite på svaj ändå. Jag satte nämligen in honan till honom i somras med förhoppningen om att få smått,men det tog sig inte, trots att de var ihop i 2-3 veckor. Honan verkade visa täcken på dräktighet, men det blev inget. Kanske är något fel på hanen, vi får se hur det blir till våren. Bara han inte mår dåligt, man vill ju inte låta djuren lida, när man kan göra något åt det.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Dela detta:

* Inloggade just nu

851 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser