Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper jag en vettigt fodertråg?  (läst 4809 gånger)

esten

• -
SV: Var köper jag en vettigt fodertråg?
« Svar #20 skrivet: 02 nov-09 kl 12:16 »
Men om du då hänger ytterligare en skiva framför den sneda , låta den hänga i gångjärn från toppen .
När grisen ska äta "puttar den skivan in mot automaten och kommer åt tråget .
När den ätit färdigt åker luckan fram , över tråget och stänger igen .

Det blir för dyrt med fri tillgång , det är därför man ger ett foder med högre koncentrationsgrad . Mer protein .
Men det är vad som behövs för att få bra köttkvalitet .

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #21 skrivet: 03 nov-09 kl 14:37 »
Man KAN ju också helt enkelt ta in fodertrågen varje dag och diska dom ordentligt. ( Varmvattens högtryckstvätt??? )

Tar man dom precis efter utfodringen hinner inga fåglar komma till och om natten flyger ju bara ugglorna....

Fast jag som har minigrisar fodrar i stora rostfria hundmatsskålar. De går fint att regelbundet diska i diskmaskinen!

Hygieniskt och bra.

/KT
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 03 nov-09 kl 15:00 »
Som jag skrev ovan så kan jag inte ha ett så arbetsintensivt jordbruk. Skulle faktiskt inte välja det ens om jag blev heltidslantbrukare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser