Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min häst har blivit rädd för att gå på transporten.... vad göra??  (läst 4074 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Min 5 åring har varit hur snäll som helst att lasta. Men sen 2 veckor tillbaka är det stört omöjligt.
Jag vet inte vad som har hänt..... Vi har bara kört till ridskolan 2 gånger. Vi ville ta med henne till ridskolan för att både hon och min son skulle få utbildning tillsammans. Kanske tänker jag fel.

Vi har försökt locka det funkar tills hon kommer upp halvägs på rampen. Med linor får hon panik....
Finns det någon man kan ta hjälp av. Det är svårt när man inte har haft häst så länge.

VAD SKALL JAG TA MIG TILL????
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

esten

• -
Har hon slagit i huvudet någon av de gånger hon gått in i transporten ? Har dom gjort det brukar det vara svårt sedan .
Vad har ni gjort på ridskolan ? Om ni har jobbat väldigt hårt där och hon lever som "vildhäst " hemmma så förknippas resan med obehag .
Hästar är lata av naturen så hårt arbete hon inte är van vid kan också vara en orsak .
Vad är det för ras ? Vissa raser är känsliga under fötterna , överlevnadsinstinkt . Tänk kvicksand etc . Transporten måste stå plant utan att vingla .
Ta det lugnt !  Låt hästen få tid att titta ! Låt hästen sänka huvudet !  Ta tid nu , låt lastningen ta flera dagar , alltså ge henne maten i och kring transporten tills den är  "ofarlig " igen , sedan brukar det gå över , och de blir normala igen .
Gör aldrig någon stor affär av det här .
Hade själv en häst som var "omöjlig ( fick henne som fyraåring ) hon gick aldrig på om det var folk i närheten . Hon var rädd för linor och att bli piskad ) men så länge jag var ensam gick det hur bra som helst , hon var rädd för alla som kom bakifrån .
Det kan också vara en anledning !

pernilla70

• Bohuslän
Att hon slagit i huvudet har jag inte sett. Igår försökte vi lasta och inte åka iväg.
Vi höll på i säkert 2 timmar runt transporten.
Hon fick som du sa maten där och jag skulle vilja vända det till något possitivt.

Hemma rids hon 4 gånger i veckan + tanken var en dag på ridskolan. Men det har vi lagt på is just nu.
Mina funderingar är som du säger att det kanske var jobbigt på ridskolan för de hadde lagt in nytt spån i manegen och det var nog jättejobbigt att springa i tror jag. Tjockt och yvigt.

Funderar på att när jag skall åka iväg med henne nästa gång bara köra iväg en sväng så de kan rida hem i skogen. Detta älskar  hon likasom att hoppa och köras med vagn. Vi använder henne både som ridhäst och lite brukshäst eftersom hon älskar att köra ex ved.
Jag tycker att det är bra att kunna kombinera sådant som är vår tjej gillar att göra. Det är en c-ponny och ras är korsning då det inte finns med in några papper. Inte så stor men väldigt snäll och hjälpsam men inte med just detta. Hon kommer från belgien och flyttade till danmark sen därifrån hem till vår gård. Hon har ett föl som är 6 månader men det är inga problem att lämna.
Idag tror jag att jag följer ditt råd och ger henne maten vid transporten och ingen hets.
Slänger med en bild när de tömkör

Tack
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 11:59 av pernilla70 »
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Vad är det för märke på transporten? Är den låg i tak kan den upplevas som trång för hästen. Har den upplevt något obehagligt (för snabb körning, otillräcklig fjädring etc,?). Finns det möjlighet att hästen får stå brett med bakbenen (korta ena bommen och förlänga den andra så att mellanväggen står snett).
Gör också så att du inte binder med transportgrimskaft i bommen utan bind i reglerbart grimskaft i en ring längre fram i transorten. På så sätt minskar risken att den går över bommen (man kan binda så att hästen står rätt tajt mot bommen) men att den ändå kan pendla sitt huvud och därmed lättare hålla balansen.

Jag tycker att det bästa är att lasta hästen varje dag och ge kraftfoder i transporten. Då förknippar hästen transporten med något positivt.

Ta hjälp av någon hästvan och LUGN person som kan hjälpa er. Men en sak som jag tycker är viktig är att hästen ska gå på framåt redan innan lastningen och det kan du träna på själv. Ha transporten med luckan nere och led hästen i skritt, när ni vänder mot luckan ska inte hästen stanna upp eller sakta tempot utan den ska tänka framåt oavsett. Det behöver inte bli någon lastnning den dagen (har ni väl styrt med transproten är det viktigt att ni faktiskt kan ro det iland!) men den ska hela tiden gå på framåt. Lycka till!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
Glömde skriva att jag tycker att det är bra att man vänjer hästen vid linor, de kan gått hänga vid sidan av transporten när man lasttränar.

esten

• -
Det kan mycket väl vara bytet av material i ridhuset , hon kan ha fått träningsvärk , och hon tyckte det blev för mycket .
Bra tänkt att ta kortare åkturer , och rida hem , ( göra det roligt igen )
Många gamla skogsgubbar skulle nog kunna berätta för dig om istadiga hästar , på vintern deras bästa , trognaste och lojalaste vän .
Men på sommaren när de var lediga rent omöjliga . Då fick gubbarna skicka frun eller ungarna att hämta hästen .
Gubben förknippades med jobb , skogs- , slåtter , plöjning etc .
Hästen var i dens tycke ledig och på bete .

pernilla70

• Bohuslän
Ang materialet i manegen så har hon bara ridit där när det var nytt. Men jag tror att det var jobbigt. Bra svettig efter även om de inte ridigt mycket. Transporten är av märket BOJ en äldre modell.
Skall kolla om den är stötig någon skall köra en liten bit och stå i själv tror jag. Kan ju låna en annan och testa om hon tycker det är bättre. Då kanske det inte är lika läskigt.
Transporten har ju ett tak som är välvt men hon är ju inte så hög så det borde inte vara problemet men man vet ju inte.

esten

• -
Fin häst !
Lyca till !

galdur

• -
Ge henne inte utrymme att kunna "dansa" vid transporten! När jag hjälper folk som har problem med att lasta sina hästar ställer jag transporten längs med en vägg lämpligast på högra sidan och är det möjligt att fälla luckan in i stallet och halma den (eller spån) är det också bra! Var 3 personer med  god hästkunskap och ta MYCKET god tid på er!! Låt hästen gå upp och backa ut direkt 2-3 gånger vänta några dagar, gör samma sak igen, efter ytterligare några dagar lasta och stäng luckan vänta några minuter och lasta ur utan att köra, när detta funkar bra lasta och kör en runda på ca 5 minuter och lasta sedan ur hemma!! SEN är det dax att köra och lasta ur på annan plats än hemma! Jag är ingen vän av att ge hästen godis men det är ju upp till var och en! OBS! Det finns massor av sätt att lasta hästar på detta var ett som jag tycker är kanon men nycklen är TID!!!! Stressa aldrig!!! Hoppas det löser sig!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Jennyt

• Västergötland
Ja, nyckeln är verkligen tid :)

Jag låter mina bete sig i princip hur de vill vid transporten. Vill de inte gå på så sätter jag mig på lämmen och väntar........hur länge som helst. Har de gått på lämmen så låter jag dem backa om de vill. Jag tvingar inte överhuvudtaget. Bara berömmer när de gör som jag vill och väntar ut dem. Har du väl fått på henne så ta det i olika lugna steg. Målet är att hon ska bli kvar tills du ber henne att gå av.

Lycka till Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bo_i_dala

Hej!
Ett litet tips är att man ska köra jäv...t försiktigt med hästen i transporten, det är resandet som skrämmer dom mer än vad som görs på nya platsen- dom är inga supersnillen!!
Det får ta den tid det behöver tills man övervunnit det otäcka.
mvh

fjäderfän

ställ transporten och en bil i hagen så lastar hon sej själv inom några dagar.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

pernilla70

• Bohuslän
Tack för alla tips. Vad skulle jag göra utan era råd....
Jag har hyrt häst på ridskolan nu så vi slipper stressen att hon skall dit.... det tar vi när hon är mogen för det igen.

Som ni skriver så får det ta TID och tålamod.

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
Har någon annan hästmänniska varit med på lastningen?
Är hästen rädd, eller är det ngn protest. Transporten kan ha betydelse, men knappast ridhuset. Vi har haft en häst som var svårlastad, men den blev lättlastad när den åkte boggievagn. Själv hade jag ett äldre Bojsläp (-83), som var hyggligt, men nu har vi ett från -02, vilket våra hästar verkligen trivs i. Vi lånade ett henrasläp en gång, men den hästen som åkte gillade inte det ngt vidare, mkt glasfiber och skrammligare.
Fel på lager, bromsar eller påskjutsdämpare kan ju få hästen tveksammare.
Lite lösa funderingar bara!
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

pernilla70

• Bohuslän
Jag kan köpa att det är släpet hon blivit rädd för eller protesterar mot. Jag tror faktiskt det är protest men även rädsla.
Skall försöka låna ett boogisläp som är nyare för att testa lasta i. Vårt släp är ett äldre Boj. Köpte det väldigt billigt men precis nybesiktigat.

Falin

• -
Såhär skulle jag göra:
Led hästen så långt fram mot släpet du vet att den går utan att bli orolig. Stanna den, backa några steg. Gå fram några steg, stanna. Backa, gå fram några steg. Och så vidare. Locka inte, lirka inte, förvänta dig att hästen ska följa med dig, precis som den gör i vanliga fall när du leder den. Stå för all del stilla och låt den titta ibland, men då är det du som har stannat den.

Poängen är att det är du som leder, och hästen följer, oavsett om ni står på backen, halvvägs upp i släpet eller i stallet. Ofta blir man så glad och lättad när hästen väl är inne att man stänger fort som ögat innan hästen hinner backa ur igen...

Samma på vägen ut, kolla att du faktiskt kan stanna hästen halvvägs, gå in igen och backa sedan ut. Så slipper du en häst som kastar sig ut så fort bommen öppnas.

Jag kör ofta mina hästar själv, och är beroende av att jag kan lasta dem själv också, så jag kan inte hålla på med linor och grejer. Självfallet måste förstås hästen få nosa, kolla och undersöka, men sedan är det upp till mig att vara den som bestämmer "att här är det inte farligt att gå in, följ mig".

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Ett enkelt tips, stoppa bomull i öronen när hästen reser! Det tycker jag att alla hästar kunde unna sig,att slippa bry sig omtex.lastbilar somkör upp i arslet på dom och annat oljud i transporten. Åkt i en själv nån gång? På en hårt trafikerad väg kan man ju knappt höra normal samtalston där inne.
Har man en skramlig lucka så är det också en fördel.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pernilla70

• Bohuslän
Skall inhandla bomull!!! och provåka själv.
Förut var hon jättelättlastad och gick inutan problem. Jag tror det är det "nya" släpte som inte hon gillar något med.

Skall försöka låna ett annat och köra först i..

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Lägg äpplen morötter etc långt upp på rampen.... när hästen går så långt locka med mer när du själv står där inne.

Skärp kraven och ge till slur bara när hästen är helt inne och med bommen bakom.

Ge gärna en av hästens kraftfodergivor i samband med att hästen står inne i transporten.

Det brukar avdramatisera lastning.

Om ni stannar längs vägen för att kolla till hästen, ge en liten morotsbit eller dylikt.

Hästen ska se transporten som ett trevligt ställe som det lönar sig att gå in i.

/KT
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
Det är en fördel att ha dövat djuret om man har en skramlig lucka! ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser