Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  konstig lever, kan vi använda det till leverpastej?  (läst 2766 gånger)

slöfocken

konstig lever, kan vi använda det till leverpastej?
« skrivet: 30 okt-09 kl 06:30 »
slaktate ett lamm  för några dagar sen, lever såg skumm ut, typ fett insprängt o på ytan små fettklumpar. färgen var åxå annorlunda, när jag  skar igenom den, så såg.jag olika färgnyanser. inte mörkröd som en vanlig fin lever ser ut.

kan vi använda den, finns det sjukdommar som sitter i levern, eller ärdet bara köra  på?

ska jag ladda bild, ifall nån vill se?

slöfocken

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: konstig lever, kan vi använda det till leverpastej?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-09 kl 08:40 »
Jag vet inget mer än att jag har fått en tumregel att titta på levern för att avgöra om djuret är friskt...

Fettlever låter onekligen inte friskt.. :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 30 okt-09 kl 11:47 »
Små och stora leverflundran .
Mask som lever i gallgångarna på levern .
Kassera , det skulle jag gjort .

giraff

« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 17:06 »
var den gulaktig i färgen? grannen kom just in med två rykande färska lammlevrar, den ena såg ut som de brukar men den andra var just gulaktig... undras just om den är ok...
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

slöfocken

« Svar #4 skrivet: 30 okt-09 kl 20:08 »

slöfocken

« Svar #5 skrivet: 30 okt-09 kl 20:10 »

ulfg

« Svar #6 skrivet: 30 okt-09 kl 20:20 »
Fåttt kassera 3 av 5 lammlevrar efter slakt. Knottriga på ytan. Enligt Sjödin typiskt uttryck för lilla leverflundran. Drabbar nöt och får som går på skogsbete. Parasit med myra som mellanvärd. Harmlöst för djuren, påverkar ej tillväxt eller hälsostatus, enligt Sjödin. Men levrarna får kasseras.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

slöfocken

« Svar #7 skrivet: 30 okt-09 kl 21:00 »
sökte på l-flundran, men frågan är, är det skadligt för oss människor att förtära?

allt ska ju malas  ner till pure

hallstabonden

« Svar #8 skrivet: 30 okt-09 kl 21:01 »
fy,släng skiten!
Inte äter du denna med god aptit ???

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 30 okt-09 kl 21:20 »
vilken parasit anser ni levern har då? är det leverflundran? Jag vill gärna lära mig. Men jag säge rockså släng skiten. ser bra äckligt ut.

Fåraherden

• -
« Svar #10 skrivet: 30 okt-09 kl 21:48 »
Skrumplever;-)
Vad ger du fåren att dricka?
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

slöfocken

« Svar #11 skrivet: 30 okt-09 kl 22:49 »
jag ger dom färskt vatten, från egen brunn, som vi  själva dricker ifrån.

jag la märke till att dom inte dricker så mkt, kanske beror på att dom enbart äter gräs???

men jag köpte detta lamm ganska nyligen av bonden(alla får/lamm fr samma person), misstänken  nåt skumt fr hans håll, flera lamm superfeta fast små till kropp, åldern  vet jag ej, vet inte hur man tar reda på det.

kan det vara förra årets vinter lamm?

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 nov-09 kl 10:09 »
Skrumplever;-)
Vad ger du fåren att dricka?
Var inte detta lite på skämt, menar du att de har fått hembränt eller nåt?

slöfocken

« Svar #13 skrivet: 03 nov-09 kl 11:35 »
Var inte detta lite på skämt, menar du att de har fått hembränt eller nåt?

skämt eller inte, jag tog det på allvar, har gått länge o funderat på det kommer sig att dom dricker så lite, när det var som hetast. o det konstiga, jag såg dom ofta pissa fast hinkarna var fulla av vatten. det har väl med gräset att göra. eller ???

signe

« Svar #14 skrivet: 03 nov-09 kl 15:18 »
Tack och lov har vi aldrig sett detta när vi slaktat. Men jag blev rädd när jag såg bilderna. Hittade information på http://www.taurus.mu/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=UcXgJuCsNLlI2sxS8Kk6P40gD4App1s9fhFk43LZbgT21gFdYmumTEQL6kr1 och där framgår att eländet inte finns i norra Sverige (än).

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 17:00 »
Skulle också tro att det är angrepp från leverflundra, (har nog inget med dryck att göra, är säkert inget fel på erat vatten.)
Jag har haft anmärkning från slakteri en gång för ett antal år sedan men det gällde ett äldre djur en tacka. Vet dock inte hur den levern såg ut. Men den som du visar på bilden ser ju knappast aptitlig ut. Sällar mig nog till övriga och rekommenderar att du kasserar den.

frineur

« Svar #16 skrivet: 24 nov-09 kl 19:44 »
Det ser ut som lilla leverflundran, de bor i gallgångarna och man kan se att dessa är förtjockade. Tryck på en gallgång så kommer det en svart sörja ur dem, sprid ut dem på ex tumnageln så ser du att det är 4-5 mm långa platta "maskar". Inte farligt att äta men jäkligt äckligt. Kasseras på slakteriet, även om levern inte är alls angripen som den här!

slöfocken

« Svar #17 skrivet: 24 nov-09 kl 20:04 »
Det ser ut som lilla leverflundran, de bor i gallgångarna och man kan se att dessa är förtjockade. Tryck på en gallgång så kommer det en svart sörja ur dem, sprid ut dem på ex tumnageln så ser du att det är 4-5 mm långa platta "maskar". Inte farligt att äta men jäkligt äckligt. Kasseras på slakteriet, även om levern inte är alls angripen som den här!

jo, när jag skar igenom den på det angripna stället, så kom det ut nåt så  :o äckligt. jag slängde hela skiten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 3 användare
getmamman, addebadde, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser