Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppla in fler lysrör.  (läst 23798 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: koppla in fler lysrör.
« Svar #20 skrivet: 31 okt-09 kl 06:13 »
Oops, glömde.
Om du skall sätta dit ett proppskåp, kolla vad trefasledningen är avsäkrad med i andra änden, och om möjligt gå ner ett steg i det nya skåpet,(från 20A till 16A tex), annars finns risken att säkringarna går i nästa proppskåp i stället.

Ska det vara riktigt så måste man ha ett proppskåp om man vill gå ner i dimension på ledningen. Jag skulle kunna tänka mig att inkommande kabel till maskinhallen är 2,5mm2.  Så grov kabel vill man ju oftast inte dra till ett lysrör, utan nöjer sig med 1,5mm2. Och då måste man sätta ett proppskåp där man byter dimension. 10 amp räcker ju gott och väl till 8 lysrörsarmaturer. 
Sätter man då ändå upp ett proppskåp så kan man ju även passa på att lägga lyset och vägguttagen på olika faser, så minskar man risken för blinkande lysrör när man startar en vinkelslip.
Här brukar dock lysrören klara sig, men en utebelysning som är på gården är otroligt känslig och slocknar direkt när man startar en vinkelslip, nästan oavsett var på gården man är och ska kapa..

Otroligt irriterande om man ska laga nån maskin i mörker och ställer sig under utelampan, så drar man igång vinkelslipen och det blir kolsvart.. :)

mr. burns

« Svar #21 skrivet: 31 okt-09 kl 09:34 »
Oops, glömde.
Om du skall sätta dit ett proppskåp, kolla vad trefasledningen är avsäkrad med i andra änden, och om möjligt gå ner ett steg i det nya skåpet,(från 20A till 16A tex), annars finns risken att säkringarna går i nästa proppskåp i stället.
Ska det vara riktigt så måste man ha ett proppskåp om man vill gå ner i dimension på ledningen. Jag skulle kunna tänka mig att inkommande kabel till maskinhallen är 2,5mm2.  Så grov kabel vill man ju oftast inte dra till ett lysrör, utan nöjer sig med 1,5mm2. Och då måste man sätta ett proppskåp där man byter dimension. 10 amp räcker ju gott och väl till 8 lysrörsarmaturer. 
Sätter man då ändå upp ett proppskåp så kan man ju även passa på att lägga lyset och vägguttagen på olika faser, så minskar man risken för blinkande lysrör när man startar en vinkelslip.
Här brukar dock lysrören klara sig, men en utebelysning som är på gården är otroligt känslig och slocknar direkt när man startar en vinkelslip, nästan oavsett var på gården man är och ska kapa..

Det är väl inte så att vi talar av egen erfarenhet ::)

Otroligt irriterande om man ska laga nån maskin i mörker och ställer sig under utelampan, så drar man igång vinkelslipen och det blir kolsvart.. :)

lukin

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 nov-09 kl 00:30 »
Jag skruvar upp amaturerna o elrören sedan får behörig elektriker koppla trådarna, säkrast så ;)
Beekeepern

Då gäller det bara att du hittar en elektriker som går med på detta. En del hantverkare brukar bli lite gnälliga när de inte får köpa in grejerna själv och göra ett påslag på några 100%.

//Sven

Rödskägg

• Småland
« Svar #23 skrivet: 01 nov-09 kl 08:59 »
Bara några 100%?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

andtol

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 nov-09 kl 20:43 »
Tänk på att det måste vara rätt IP-klassning på alla grejer också!

Läs igenom LBK-pärmen, speciellt kapitel 5 "Elhandbok" men de andra är också intessanta.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Dok/OmOss_LBK_lbkparm.asp

http://www.brandskyddsforeningen.se/web/5_Elhandbok.aspx

är en bättre länk, den andra var trasig, åtminstone för mig.

Jag hade tänkt sätta upp några lysrör själv i min lada men börjar luta åt att försöka prata med en behörig elektriker...

Winnie

« Svar #25 skrivet: 15 nov-09 kl 09:10 »
var blir det "varmast då?"   sladden in till första lysröret kanske? om man kollar av tempen på sladdarna i början så är det nog lungt.

Men snälla!!!

Har du inte mer koll på elarbeten än såhär så tycker jag att du skall ge f-n in att ens försöka!!!
Du utgör inte endast en fara för din byggnad utan även för dig själv och andra!!!

lumpus

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 nov-09 kl 09:24 »
Men snälla!!!

Har du inte mer koll på elarbeten än såhär så tycker jag att du skall ge f-n in att ens försöka!!!
Du utgör inte endast en fara för din byggnad utan även för dig själv och andra!!!

nu var ju det menat som ett skämt,klart jag inte ska koppla om jag är osäker,därför ställdes frågan,det finns redan ett lysrör så jag grunnar på seriekoppla på fler men ville höra om det finns nån gräns för hur många rör som kan samman kopplas,,är ju även stickkontackter på samma ledning,jag brukar felsöka själv,tex nu har jag elfel i ladugården,som har flera avd,gick säkring hela tiden,då började jag att koppla väck fårhuset,säkringen forsatte att gå,kopplade väck vatten rummet,samma sak men till sist så öppnade jag rätt dosa å kopplade väck en sektion i rätt ände sen dess går ingen säkring,men elnissen har inte varit här än men jag klarar mig utan några kontakter å lampor så länge,planen är att elis ska hit å göra flera jobb, så man slår många flugor på smällen.

lumpus

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 nov-09 kl 09:29 »
föresten !! kan ju avslöja min framtidsplan ;D  sonen är 9år men jag har börjat lobba för att han ska bli elektriker :D lägger fram fördelarna med yrket för både son och hans ömma moder ( som dock är tveksam,,den lille parvlen kan ju få stötar)  har ju massa med lokaler här så jag planerar att han kan öppna eget sen efter några års anställning,,men men bara för att man lobbar om elyrket så blir han väll konstsimmare eller florist.

lumpus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 15 nov-09 kl 09:32 »
missförstå mig rätt nu ,,jag hyser inget agg till vare sig konstsimmare,florister eller baletthoppor,,men laggårdens elsystem får de inte röra ;D

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 15 nov-09 kl 09:40 »

Jag har fått förklarat för mej att man inte får grena ut enfasuttag från en trefas kabel utan att ha säkringar där. och då får inte enfasinstallationen gå över samma säkringar som trefasen, utan ska ha egna. Detta för att säkert ska få enfasinstallationen strömlös om säkringen går, annars kan det "läcka" ström från annan fas i en trefasinstallation.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 nov-09 kl 09:47 »
Jag har fått förklarat för mej att man inte får grena ut enfasuttag från en trefas kabel utan att ha säkringar där. och då får inte enfasinstallationen gå över samma säkringar som trefasen, utan ska ha egna. Detta för att säkert ska få enfasinstallationen strömlös om säkringen går, annars kan det "läcka" ström från annan fas i en trefasinstallation.

så är det frågan om här,,en tjock svart kabel går till en plastdosa där en sladd går till lysröret,en till vanligt stickpropp,och en till en 380 v handske,och som sagt inga säkringar.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 nov-09 kl 12:03 »
Vad har du för säkringar där den grova kabeln kommer ifrån då?

För det är inte särskilt proffsigt gjort om det är t.ex 16 amp där, och sen går det vidare en klenare kabel till lysrören. Då riskerar man ju att den klena kabeln börjar brinna om nåt händer i lysrören, nån kortslutning t.ex.
Har du däremot bara 10 amp där den grova kabeln börjar, så är det ju ok, grövre kablar än behövligt får man ju gärna sätta dit, om man nu vill det..

trädman

« Svar #32 skrivet: 15 nov-09 kl 23:15 »

Det får man nog i princip nu för tiden. Det finns ju kombiuttag med 3-fas 16A + ett vanligt enfasuttag som är populära, liksom grenkontakter från 3-fas 16 till 3-fas 16A + två enfas uttag. Samtliga utan säkringar, dvs enfastuttagen är 230 V 16A (om uttagen som används inte är säkrade lägre exv 10A). Detta är dock "Nya" röda 3-fasdon med såväl nolla som skyddsjord. Att göra det samma med en gammal 3-stifts metallhandske med enda jordförbindelse i själva höljet kan bli riktigt farligt om man har lite otur och man råkar får dålig jordförbindelse när man ska sätta i eller ta ur handsken- 230 V i handsken som man håller i.

stedevil

« Svar #33 skrivet: 16 nov-09 kl 00:21 »
För 3fas till 1fas så ska väl 3fas dvärgbrytarna vara sammankopplade mekaniskt, så när en bryter så bryter de 2 andra med.

andtol

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 nov-09 kl 11:28 »
föresten !! kan ju avslöja min framtidsplan ;D  sonen är 9år men jag har börjat lobba för att han ska bli elektriker :D lägger fram fördelarna med yrket för både son och hans ömma moder ( som dock är tveksam,,den lille parvlen kan ju få stötar)  har ju massa med lokaler här så jag planerar att han kan öppna eget sen efter några års anställning,,men men bara för att man lobbar om elyrket så blir han väll konstsimmare eller florist.

Lite offtopic men jag försöker övertala min dotter att bli elektriker, snickare, vvs-are och bonde. Men det går dåligt... :-)

mr. burns

« Svar #35 skrivet: 16 nov-09 kl 14:16 »
Ännu mer OT, men jag håller på att lobba för att jag skall få bli elektriker, men min fru är lite tveksam, men det kommer närmare o närmare.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 16 nov-09 kl 22:39 »
Det tar ju evigheter att bli elektriker..om man ska ha eget alltså..

trädman

« Svar #37 skrivet: 17 nov-09 kl 02:03 »
För 3fas till 1fas så ska väl 3fas dvärgbrytarna vara sammankopplade mekaniskt, så när en bryter så bryter de 2 andra med.

Det tror jag inte är ett krav. För en enfas last har det väl ingen betydelse om de andra två faserna bryts eller inte, förutsatt att man har en hel nolla. Bryter man nollan kan det dock bli riktigt otrevligt i synnerhet om man har gemensam nolla och skyddsjord. Här är installationerna gjorda av en erfaren elektriker med AB och det finns då inga sammankopplade automater. Det är ju helt ok med smältsäkringar och då är den funktionen svår att åstadkomma.

lumpus

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 17 nov-09 kl 09:00 »
Det tar ju evigheter att bli elektriker..om man ska ha eget alltså..

men då är jag väll ute i tid?? parvlen är ju bara 9år,,eller kanske det ska, som i gymnastkretsar börja böjjas redan i 2 års åldern?

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 nov-09 kl 09:05 »
Ja, med lite tur så bör parveln hinna bli klar lagom till pensionen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser