Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppla in fler lysrör.  (läst 23778 gånger)

lumpus

• Gäst
koppla in fler lysrör.
« skrivet: 29 okt-09 kl 13:37 »
jo jag har en byggnad där det bara sitter ett lysrör på ena gavlen,jag vill koppla på fler, hur gör jag?

Existens?

• Gäst
SV: koppla in fler lysrör.
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 13:52 »
Du parallellkopplar på fler.  Alltså där kabeln går in i befintligt lysrör, lägger du på en kabel till, lämpligen med samma färger på ledarna som de som redan sitter där, och så drar du den kabeln vidare till nästa armatur.

Går det alltså in en kabel med en svart ledare, en brun ledare och en gulgrön jordledare, så lägger du på en ledare till ovanpå de som går in där nu. Samma färg på samma, så att säga och så vidare till nästa.

lumpus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 14:19 »
tack för hjälpen,det var ju inget svårt då,trodde man skulle ha dosor mm,det handlar nog om 10-15 lysrör som ska koppas in,ingen risk för "överbelastning"? har ju kopplat en del bil el, samma princip alltså,bara att tvinna ihopa tåtarna och se gla ut ;D

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 14:33 »
Behöver du fråga, så vet i fan.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-09 kl 14:56 »
kan ju passa på och undra hur många lysrör som är "lagom"  maskinhall,inner mått ca 7m b 18m lång alltså 126 kvm, ska användas till meck/snickerilokal,jula brukar ju annonsera med ett lysrör för 199kr ,tänkte mig sådana.

stedevil

« Svar #5 skrivet: 29 okt-09 kl 15:39 »
handlar nog om 10-15 lysrör som ska koppas in,ingen risk för "överbelastning"?

Inte om det bara är ljusrören som går på den proppen (någon övrig info har du ju inte gett).

Men får nog hålla med Rödskägg lite, att inte veta hur man kopplar och inte kunna räkna ut belastning tyder kanske på att du inte ska göra det själv? Om huset brinner ner pga felkopplad el så får ni inte en krona från försäkringsbolaget.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 29 okt-09 kl 15:41 »

;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

lumpus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 29 okt-09 kl 15:46 »
ja där är nog problem,strömmen kommer i kabel från ladugården (vet inte vilken propp)   det är ett lysrör nu,ett 220 volts stickpropp,även ett 3fasuttag som jag använde till svetsning i sommras (utan nån propp gick) ingen elcentral finns i lokalen,tänker att ja då har 10 lysrör på kopplat, kör vinkelslip + andra maskiner i gång,kan nog bli lite mycket?  men är det som det ska så går ju en propp om det blir för mycket.

lumpus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 okt-09 kl 15:49 »

friskt kopplat hälften brunnet som flickan sa.....

lumpus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 okt-09 kl 15:51 »
var blir det "varmast då?"   sladden in till första lysröret kanske? om man kollar av tempen på sladdarna i början så är det nog lungt.

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 29 okt-09 kl 15:56 »
Citera
var blir det "varmast då?"   sladden in till första lysröret kanske? om man kollar av tempen på sladdarna i början så är det nog lungt.

Fäll då in elen i golvet och få golvvärme på köpet :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 29 okt-09 kl 16:06 »
För utökningar av elinstallationer krävs en behörig elektriker! Det enda man får göra själv är att byta ut befintliga saker - om man har tillräcklig kunskap.

Här verkar det ju både vara frågan om en utökning och någon som inte vet hur man gör, så jag rekommenderar att kontakta en behörig elektriker  ;)

lumpus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 okt-09 kl 16:16 »
tack vare existens så vet jag hur jag ska göra,frågan är bara hur många rör jag ska satsa på?

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 29 okt-09 kl 16:31 »
8 armaturer får du nog räkna med, om du ska ha lyse överallt.
Överbelastning tror jag inte är farligt, dom drar ju mest i startögonblicket, och då är du ju vid lyseknappen och kan knappast köra vinkelslip och svetsa samtidigt..

mr. burns

« Svar #14 skrivet: 29 okt-09 kl 19:15 »
Om jag hade varit du, så hade jag låtit någon som kan fixa ett litet proppskåp istället för trefashandsken. Därifrån kan du sedan skicka tåtar åt olika håll.
Att koppla belysningen på samma enfas uttag som du har till maskiner, blir sällan bra.
Det "dimrar ganska bra när du startar vinkelslipen eller sågen eller vad du vill ha där.

lumpus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 08:39 »
Om jag hade varit du, så hade jag låtit någon som kan fixa ett litet proppskåp istället för trefashandsken. Därifrån kan du sedan skicka tåtar åt olika håll.
Att koppla belysningen på samma enfas uttag som du har till maskiner, blir sällan bra.
Det "dimrar ganska bra när du startar vinkelslipen eller sågen eller vad du vill ha där.

ligger nåt i det,vore smidigt med ett litet skåp med automatsäkringar,kanske du har nåt förslag? biltema har ju sånt numera,fast då får jag nog inse min begränsning och ha hjälp,att koppla på rör som förslag ett det klarar jag,men koppla in skåp där ger jag mig

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 30 okt-09 kl 10:14 »

Tänk på att det måste vara rätt IP-klassning på alla grejer också!

Läs igenom LBK-pärmen, speciellt kapitel 5 "Elhandbok" men de andra är också intessanta.

http://www.svbf.se/A1_Omoss/Dok/OmOss_LBK_lbkparm.asp

mr. burns

« Svar #17 skrivet: 30 okt-09 kl 10:52 »
Både Biltema, Jula o Harald Nyborg har nog vad du behöver, det räcker med det minsta. I princip behöver du 3 auto. säkringar och en huvudströmbrytare. Gör du det på riktigt sätt så kan en jordfelsbrytare vara pricken över i:et. 
Det är visserligen inte tillåtet men man behöver inte vara geni för att koppla in. Annars som sagt en påse med något gott o kanske en limpa cigg löser nästan allt.

Skall du lyxa till det finns det lysrörsam. för stall. Då får du grejjor så det räcker till vad du behöver, (men i en verkstad så hade jag inte satt in det).

mr. burns

« Svar #18 skrivet: 30 okt-09 kl 11:09 »
Oops, glömde.
Om du skall sätta dit ett proppskåp, kolla vad trefasledningen är avsäkrad med i andra änden, och om möjligt gå ner ett steg i det nya skåpet,(från 20A till 16A tex), annars finns risken att säkringarna går i nästa proppskåp i stället.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 30 okt-09 kl 19:12 »
Jag skruvar upp amaturerna o elrören sedan får behörig elektriker koppla trådarna, säkrast så ;)
Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

893 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser