Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  funderingar kring att bygga ett minihus på hjul  (läst 28907 gånger)

@nders

SV: funderingar kring att bygga ett minihus på hjul
« Svar #40 skrivet: 05 jan-10 kl 09:15 »
Loop: sant ska man flytta en specialvagn  längre sträckor tar det mer energi än en vanlig husvagn som även får  åka på motorvägar. På det sättet skulle den metoden vara smidigt, lite lustigt att du tar upp traktor som exempel, det borde inte vara speciellt svårare att dra en specialvagn med  en ordinarie bil. Fördelen om man ska  ta traktor skulle väll vara ifall man kör extremvarianten, och inte hyr/köper mark och kör efter allemanslagen och flytar på sig, då skulle en traktor kunna  överväga fördelen med en bil. (ett fordon man bara betalar  trafikörsäkringen på, då förtusätter jag att en gammal 2taktars traktor går under samma förutsätningar som en moped)

Varför jag till stor del  förkastat idén med husvagnar(ok  var tvungen att kika in på blocket efter inläggen här :-> och de såg större ut än vad jag  tyckt) Är att en kompis bodde i husvagn ett tag. Den gick på 12lax. Och han det där typisk  en stor del av vagnen åt upp till ett fult  bord med  en  sofa som gick runt det, och så fans det en sov avdelning.  Skulle jag kunna stå ut med ett året runt  boende skulle jag behöva en kontorplats för plats för dator. Gärna ett par böcker också :->
det är nog därför jag just  fastnat för ministugorna på hjul(speciellt då hjuldelen tar bort fastighets skatt och dylikt då jag inte jobbar heltid)

esten
Vette katten om  man ids  putsa allt det där glänsade ;-D (fanns helt klart intressanta vagnar på den sidan. Man får tacka om inte annat för en sida att sno inspriation från :->
jenses
Det är väll just forumets stora styrka, teoretiska och plangrinsedelen. Men vist det skulle vara roligt att se fler visa upp vad de faktiskt gjort.
Men kika gärna in bland annat http://off-grid.se/ (står stilla under vintern, men där är en som gått från  tanke till handling. Eller  http://www.bobat.se/  och http://www.maringuiden.se/forum/;thread=282884. Samt en tältboende Nisse.
YouTube - Broadcast Yourself.

Så bara för att man inte ser att någon agerar betyder det inte att dem inte finns ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 06 jan-10 kl 15:43 »
Det är efter och före bilder va? Efter överst menar jag. Har du el i vagnen eller?
Hur funkar toa? Står den på tomt eller? Ser så "varmt" ut :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tinna.m

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 07 jan-10 kl 00:37 »
Nix bygger ingen vagn, men  :)lockas av litet boende. Tycks va fler i de banorna, därav tråden...Just att få det fint och funktionellt är liksom tricket. Mitt nästa bygge blir en trädkoja till kaffedrickning, två sittplatser
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Imp

« Svar #43 skrivet: 07 jan-10 kl 18:31 »
Loop: sant ska man flytta en specialvagn  längre sträckor tar det mer energi än en vanlig husvagn som även får  åka på motorvägar. På det sättet skulle den metoden vara smidigt, lite lustigt att du tar upp traktor som exempel, det borde inte vara speciellt svårare att dra en specialvagn med  en ordinarie bil. Fördelen om man ska  ta traktor skulle väll vara ifall man kör extremvarianten, och inte hyr/köper mark och kör efter allemanslagen och flytar på sig, då skulle en traktor kunna  överväga fördelen med en bil. (ett fordon man bara betalar  trafikörsäkringen på, då förtusätter jag att en gammal 2taktars traktor går under samma förutsätningar som en moped)

Varför jag till stor del  förkastat idén med husvagnar(ok  var tvungen att kika in på blocket efter inläggen här :-> och de såg större ut än vad jag  tyckt) Är att en kompis bodde i husvagn ett tag. Den gick på 12lax. Och han det där typisk  en stor del av vagnen åt upp till ett fult  bord med  en  sofa som gick runt det, och så fans det en sov avdelning.  Skulle jag kunna stå ut med ett året runt  boende skulle jag behöva en kontorplats för plats för dator. Gärna ett par böcker också :->
det är nog därför jag just  fastnat för ministugorna på hjul(speciellt då hjuldelen tar bort fastighets skatt och dylikt då jag inte jobbar heltid)

Visst går det att dra saker efter en bil och är det en 30år eller äldre bil så är det bara trafikförsäkring som behövs,de är skattebefriade. Men du får köra ännu långsammare(20) och bilar är inte gjorda för att dra tungt i de farterna. Brukar varva bra eller växla väldigt ofta som gäller.

Ja, den vanliga husvagnsinredningen är ju konstig,men den går ju att bygga om.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 07 jan-10 kl 19:17 »
Ängsull    Vilken fin vagn  :)  Hmm lite kyligt dock för min smak... ;)

Jag har bott i vagn/mobilt till och från i snart 25 år.
Det som är viktigast som jag ser det är bra förvaring och ännu mer förvaring.
Sen så skall det vara bekvämt..  Ingen blir speciellt lycklig av att bädda upp och ner sängen i 30 minuter var dag.. Eller balansera datorn hela dagarna.

Har man en bärbar dator så kam man göra den bättre med en extra stooor skärm.. 
Det finns juh tv apparater som är kompatibla med datorer.
I husbilen så hadde jag sängen högt upp för att få in tvättmaskin och skafferi därunder.
I nuvarande vagnen så kommer det inte bli tvätt så sängen hamnar längre ner..   Istället så blir den uppfällbar och under massvis med förvaring.
Det finns mycket att skriva...

har ett godkännande för detta annars styrs vikten av draganordningens viktbegränsning.
-Lastbil är den över 30 år så är dessa skatte/vägavgiftsbefriade dock skall dom in och besiktigas vart år a minimum 900 SEk
Man får köra ganska häftiga kombinationer med bara ett C-kort om man har tillsett att vagnarna är byggda och utrustade som nöjesfältsvagn eller cirkusvagn. Max hastighet 40 km/h då det kallas bogsering.
Max längd 25,25 m om man uppfyller EU normen för modulfordon.

Att flytta sin vagn om man inte har lämpligt dragfordon eller tid att göra det själv är inga konstigheter om konstuktionen är stadig nog och det finns möjlighet att förankra den i en lastbärare.  Man kontaktar en åkare som utför uppdraget åt en på det sätt som är lämpligast. Ren bogsering om avståndet är kort. Lasta upp vagnen på en maskintrailer och kör dit man vill ha den. Det går tom att lasta den på tåg om det skulle vara så.

Jag funderar på att flytta uppåt till Norrland och en resa på 160 mil i 40 km/h är både tidsödande och om man har otur kostsam. Men samtidigt underbar.. 
Där finns alla varianterna på transport det handlar bara om vilken som blir bäst för den dagen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Imp

« Svar #45 skrivet: 07 jan-10 kl 20:59 »
Den som hade lastbilskort. Det hade löst många problem. Men pengar till ett sådant finns absolut inte.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #46 skrivet: 07 jan-10 kl 21:10 »
Gå med i frivilligförsvaret! Då kan du få betalt körkort, tror att det är bilkåristerna som gäller, men har inte läst på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsvilde

• -
« Svar #47 skrivet: 07 jan-10 kl 23:29 »
Gå med i frivilligförsvaret! Då kan du få betalt körkort, tror att det är bilkåristerna som gäller, men har inte läst på.

stämmer bra det   ;D
Men inte nödvändigtvis.

Chris983

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 08 jan-10 kl 20:29 »
En fråga: om man bygger en bod/hus på ett husvagnsunderrede eller liknade, Kan man bygga stommen i väggarna och taket av trä eller måste den vara av metall? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att köra runt på mitt blivande bygge (30km/h) endel och måste således tåla vibrationerna som blir när man kör.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #49 skrivet: 08 jan-10 kl 21:36 »
Ett par skitbra tips angående toa-frågan:  :-X

Potta i rostfritt med sittring och lock.

Toa med emaljerad insida.

Norrsken

• -
« Svar #50 skrivet: 08 jan-10 kl 22:48 »
Då visar jag väl upp vad jag gjort!

:o Hörddu, det var förbaskemej det snyggaste jag sett på länge!!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sjaunja

• -
« Svar #51 skrivet: 08 jan-10 kl 23:28 »
:o Hörddu, det var förbaskemej det snyggaste jag sett på länge!!

Tycker du? Vad kul :-[ 
När du far uppåt Boden nån gång så är det bara å hoppa av här så jag får bjuda på fika!

@nders

« Svar #52 skrivet: 20 jan-10 kl 11:19 »
Skogsvilde. tackar för infon! Är nyfiken på hur löste du med energi till tvätmaskinen? körde du den på en generator när du tvättade(det är den versionen jag har hört tidigare)
och vad kostar det att flytta en vagn via tåg?

skulle dock rekommendera att man köper en datorskärm till datorn,  har man teve kommer radiotjänst vilja ha pengar av en,  en monitor saknar tvmotagare och så slipper man undan en onödig utgift(ifall man inte tittar på teve :->)

ängsull, tuff vagn! Hur fick du tag i en cirkus vagn och vad kostade den?

(sɹǝpuɐ):  he he tackar för tipset, perfekt lösning även för dem som funderar på att bo i tält ;-D

Skogsvilde

• -
« Svar #53 skrivet: 20 jan-10 kl 13:15 »
Skogsvilde. tackar för infon! Är nyfiken på hur löste du med energi till tvätmaskinen? körde du den på en generator när du tvättade(det är den versionen jag har hört tidigare)
och vad kostar det att flytta en vagn via tåg?

Jag hadde 220V landanslutning...   Hade husbilen varit planerad för att rulla mer så hadde jag funderat på en annan lösning med drift från bilens ordinarie elsystem.

Frakt..  priset kan jag inte svara på exact.  Ett riktpris kan juh vara Stockholm-Skåne med en vanlig trailer med dragbil så kan man räkna med ca 6000:-  och tåget hamnar omkring hälften.
Är vagnen oregistrerad så räkna med att åkaren vill ha betalt per timme priserna ligger från 350:- och uppåt.

Cirkus/tivoli vagnar kan man hitta lik från 5000:- och uppåt.
Men inte nödvändigtvis.

babinski

• Man 32, Konstnär
    • Blekinge
« Svar #54 skrivet: 20 jan-10 kl 21:53 »
Hej alla vagntroll.
Jag planerar att ställa min husvagn på ett 4-hjuligt traktorsläp.
Vad tror ni om det? Då kan jag bygga ut, utan att vara orolig för vikten. Jag har vedspis och påbyggt loft nu, och det kommer bli tyngre. Finns det nåt annat alternativ som jag inte har tänkt på?
Jag vill bygga utedass av ett torkskåp (isolera utsidan), är det en bra ide? Denna skall oxå stå på släpet...
Hus på hjul är jättekul.

Spiritlight

• kom ihåg att ALLT är möjligt
    • Södermanland
    • Off-grid.se
« Svar #55 skrivet: 02 okt-10 kl 02:49 »
http://off-grid.se mitt hus på hjul bygge
Jag är off-grid i hus på hjul
http://off-grid.se
http:survivalist.nu

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #56 skrivet: 02 okt-10 kl 12:10 »
Här kommer en länk till min tråd där jag river en gammal husvagn och bygger en liten friggebo på underredet. Tippar på att kåken väger två ton. Jag har flyttat den med min personbil på 125 hästkrafter. Gick fint. Har bott i den i fyra månader nu eller nåt sånt. Står i Skattungbyn.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84453.msg851472#new

Skickar med en bild på hur den ser ut idag :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

sub rosa

« Svar #57 skrivet: 06 nov-10 kl 20:38 »
Visst går det att dra saker efter en bil och är det en 30år eller äldre bil så är det bara trafikförsäkring som behövs,de är skattebefriade. Men du får köra ännu långsammare(20) och bilar är inte gjorda för att dra tungt i de farterna. Brukar varva bra eller växla väldigt ofta som gäller.

Ja, den vanliga husvagnsinredningen är ju konstig,men den går ju att bygga om.

Finns arbetsbodar, villavagnar mm. med bromsat släp som du får framföra i 80km/h med vanligt B-körkort. Allt har med totalvikten att göra och det där med bromsat släp!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Imp

« Svar #58 skrivet: 11 nov-10 kl 02:15 »
Finns arbetsbodar, villavagnar mm. med bromsat släp som du får framföra i 80km/h med vanligt B-körkort. Allt har med totalvikten att göra och det där med bromsat släp!

Javisst. Bara de är besiktigade så. Hur man nu ska lyckas att bygga ett trähus på hjul som väger under 1600kg och sedan lyckas besiktiga det.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #59 skrivet: 11 nov-10 kl 07:58 »
Har själv tankar på en "gäststuga" på hjul typ de som i tyskland mm kallas för schäferwagen (herdevagnar) se länk:
http://www.bowo-schaeferwagen.de/
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser