Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Decentraliserad småskalig elproduktion!  (läst 6271 gånger)

M8e

• Västerbotten
SV: Decentraliserad småskalig elproduktion!
« Svar #20 skrivet: 25 nov-09 kl 21:03 »
Naturgas är verkligen alternativt. ::)
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #21 skrivet: 25 nov-09 kl 21:14 »
Skulle det enkelriktade svaret vara intelligent? Man kan driva sådana små hemkraftverk med vad som helst! Man behöver inte stirra sej blind på detaljerna, så man inte ser möjligheterna.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

esten

• -
« Svar #22 skrivet: 25 nov-09 kl 21:21 »
Mitt Termoelaggregat kommer att drivas av vedspisen som ändå måste eldas för matlagning och värme .

M8e

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 25 nov-09 kl 21:47 »
Jag ser massa möjligheter men även problemen, men just de där verken var ju varken så jättegröna eller jättedecentraliserade. Både gasen och styrningen kommer ju från något energibolag, och som sagt blir det förmodligen inte heller någon extra redundancy när det gäller strömavbrott.

Sen är ju "vad som helst!" lite att ta i, tror knappast att någon kommer att tillverkat och sälja gengasaggregat som passar till dem. Då är biobränsle eldade stirlingmotorer ett bättre alternativ, fast just dessa var för stora för enskilda hus.

Sen är det så att jag påpekar fel på just den där lösningen, inte själva iden att ha decentraliserade små elverk.

Om ingen påpekar fel/brister/egenskaper så stirrar sig folk blind på någon fantasivärld och hittar på massa bra egenskaper som egentligen inte finns...ännu. (driva/../med vad som helst!, skydd från strömavbrott, större frihet från energibolag, säkrare nät osv.)

Om ingen hade sett problemet med det fyrkantiga hjulet så hade ingen gjort en rund,
och om ingen hade sett problemet med stockarna så hade ingen överhuvudtaget tänkt på att skapa hjulet. :P
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

esten

• -
« Svar #24 skrivet: 25 nov-09 kl 22:22 »
termoelgenerator hembygge för vedspisen .

Mitt agg kommer att bli något liknande så ett 12 voltssystem är högvaluta ,och den utrustning som kan drivas med 12 volt .
Jag vet inte varför dessa klipp inte fungerar , så youtube och thermoelectricalgeneratiors då bör ni hitta dessa klipp
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 23:04 av esten »

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #25 skrivet: 25 nov-09 kl 22:24 »
Ja jag har bara jobbat något över tretio år med en ångpanna och hjälpt elektrikerna med el styr och säkerhetssystem på jobbet och  byggt tre UL-flygplan tillsammans med flygarkompisar så jag har nog inte så stor erfarenhet av säkerhetstänkande som Du.  :)
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 22:27 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

esten

• -
« Svar #26 skrivet: 26 nov-09 kl 00:34 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser