Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att sanera efter gulsot (???)  (läst 4463 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Att sanera efter gulsot (???)
« skrivet: 27 okt-09 kl 14:13 »
Jag har hört och läst mycket hur man ska göra (skurar burar med grön såpa och sen spraya med Virkon S och låta det sitta kvar), matskalar är diskade och sköljda med kokande vatten, kläderna tvättade om och om,

-men hur gör jag med gödselhögen och marken -gick (och går) ju där...
Eftersom viruset överlever nedfrysning hjälper inte ens en mycket kallt vinter med mycket frost -hur blir jag av med smittan som ju kan finnas överallt ute, på gräsmattan, runt huset, vid gödselhögen ?
Visst har jag bara immuna och vaccinerade kvar här -men jag tänkte ju inte vaccinera alla kullar som kommer och vill kanske har hit nån ny kanin nån gång..

Jag googlade mycket men hittade inte mycket användbart, det är mest hur man ska sanera burar och inredning och mat och vattenskalar, men inte vad man ska göra ute -eller dör viruset efter en lång vinter.. ??

esten

• -
SV: Att sanera efter gulsot (???)
« Svar #1 skrivet: 27 okt-09 kl 14:41 »
Hej !
Kalka gjorde man förr vid decinfektionen , men jag vet inte vilket av släckt eller osläckt det bör vara .
Kreolin är väl också användbart i detta fallet .
Vissa preparat som blandas med gödseln har ju också flug stoppande verkan , kanske ett sånt kan hjälpa ?
Några funderingar bara

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 27 okt-09 kl 14:43 »
Tror inte det finns mycket att göra. Verkar som smittan kommer o går. Är den borta kommer den inte tillbaka direkt utan vid nästa smittillfälle. Utomlands bränner de ner allt men det tror jag är lite väl grovt.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 27 okt-09 kl 15:53 »
Hej !
Kalka gjorde man förr vid decinfektionen , men jag vet inte vilket av släckt eller osläckt det bör vara .
Kreolin är väl också användbart i detta fallet .
Vissa preparat som blandas med gödseln har ju också flug stoppande verkan
, kanske ett sånt kan hjälpa ?
Några funderingar bara

ja det är Stalosan, men vet ej om det hjälper mot gulsot..

Tror inte det finns mycket att göra. Verkar som smittan kommer o går. Är den borta kommer den inte tillbaka direkt utan vid nästa smittillfälle. Utomlands bränner de ner allt men det tror jag är lite väl grovt.

Jag tror inte att min gödselhög brinner så bra...  och att bränna ner hela gräsmattan... jag vill ju inte bränna ner huset och stallen ochså..  :-\

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 28 okt-09 kl 14:08 »
Det skadar nog inte att kalka marken där kaninerna varit, i vilket fall som helst så slipper du mossan i gräsmattan efter kalkning ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 okt-09 kl 15:45 »
Det skadar nog inte att kalka marken där kaninerna varit, i vilket fall som helst så slipper du mossan i gräsmattan efter kalkning ;)

;) det är bra, vi har mycket mossa här..

släckt eller osläckt kalk ?  eller kvittas det.. ?  Nån av dom sorterna hade jag till hönshuset där vi bodde innan, det var nog mot parasiter.

Gösta

« Svar #6 skrivet: 28 okt-09 kl 20:18 »
Tidigare var det så att alla burar skulle brännas i hela anläggningen samt sanering av hela gården. Numera saneras burar, stallar samt redskap. Ev. smittat foder bränns. Burar står tomma i 3 månader. Efter detta är risken väldigt liten att sjukdomen finns kvar.
Gösta

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 21:59 »
;) det är bra, vi har mycket mossa här..

släckt eller osläckt kalk ?  eller kvittas det.. ?  Nån av dom sorterna hade jag till hönshuset där vi bodde innan, det var nog mot parasiter.

Hmm kalk ??? jag har strött foderkalk i min egen gräsmatta och det funkade det med ;D
Men du får väl köpa kalk som man har i djurstallar typ.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 01 nov-09 kl 13:43 »
För säkrast svar ring SVA och fråga hur man gör i sånahär situationer.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 02 nov-09 kl 16:25 »
Det är bara så ungefär en som kan kaniner där och honom fått jag inte tag i än...

Att skura burar och spraya med VirkonS och ströa kalk där burarna stått kan inte vara helt fel... vad mer kan dom föreslå...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 02 nov-09 kl 18:14 »
I FAO:s bok står det att viruset är mycket resistent mot djupfrysning, eter, kloroform och "proleolitic enzymes".  
Det kan inaktiveras med formalin eller beta-propiolakton.
Det förstörs av klorin, soda och fenoler.

Edgar
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 18:28 av Edgar »

frineur

« Svar #11 skrivet: 02 nov-09 kl 18:16 »
Det finns fler på SVA som kan kaniner men din fråga handlar om hur man sanerar efter ett virusangrepp och jag lovar att det finns fler än en på SVA som kan det :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 02 nov-09 kl 18:37 »
Läst på lite om Virkon, och tycker det verkar OK mot virus.  Den som är kemiskt intresserad kan ju titta på http://www.viroderm.se/pdf/TB/tekbul10_popular_funktion.pdf

Lite kuriosa om kaningulsot från FAO:s bok: Sjukdomen uppkom/upptäcktes i Kina 1984, och spreds snabbt över världen. Fanns 1988 i alla världsdelar. Huvudsaklig smittväg i början var via Kinas export av fryst kaninkött.

Kalk. Det finns åtminstone tre sorters kalk.
Kalciumoxid, som kallas bränd kalk.
Kalciumhydroxid, som också kallas släckt kalk, och
kalciumkarbonat (marmor, kalksten, dolomitkalk, foderkalk mm namn).
Skulle tro att släckt kalk är den som desinficerar bäst.
« Senast ändrad: 02 nov-09 kl 18:41 av Edgar »

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 nov-09 kl 19:15 »

Tack

I FAO:s bok står det att viruset är mycket resistent mot djupfrysning

Det läste jag när jag googlade, så jag vet att en hård vinter inte "sanera" burarna åt mig...

I FAO:s bok står det att viruset är mycket resistent mot djupfrysning, eter, kloroform och "proleolitic enzymes". 
Det kan inaktiveras med formalin eller beta-propiolakton.
Det förstörs av klorin, soda och fenoler.

Edgar

usch och jag som är så dåligt på kemie...

Men jag ska läser/fråga noga om VirkonS verkligen hjälper, jag vill ju vara säkert innan jag låter burarna står tomma inför vintern.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 03 nov-09 kl 19:53 »
Som saneringsvätska skulle jag nog använda sodalösning. tar i stort sett död på allt samtidigt som det gör rent i burarna.
Soda använde jag mot tarmcoccidios. Fungerade utmärkt. har inte som tur är behövt testa det mot RVHD men det borde fungera.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 03 nov-09 kl 23:17 »
Som saneringsvätska skulle jag nog använda sodalösning. tar i stort sett död på allt samtidigt som det gör rent i burarna.
Soda använde jag mot tarmcoccidios. Fungerade utmärkt. har inte som tur är behövt testa det mot RVHD men det borde fungera.
Gösta

Hur blandar man den sodalösningen? Och hur använder man den rent praktiskt? Skurborste eller svamp eller nåt annat?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

frineur

« Svar #16 skrivet: 04 nov-09 kl 11:23 »
Virkon S fungerar garanterat. Blanda som det står på förpackningen och sedan kan du gärna spraya med en sån där stor pumpflaska man kan köpa här och där, ex Granngården. Låt stå och verka. Glöm bara inte att det absolut viktigaste är grovrengöringen, har du inte fått rent från synlig smuts får du inte död på små virus.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 04 nov-09 kl 16:42 »
Att jag föredrar soda är just för att det även gör rent. Kaukstiksoda. Finns i färgaffärer. Blanda som det står på förpackningen för hårt smutsade ytor. Är avsevärt mycket billigare också ;)
Gösta

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #18 skrivet: 04 nov-09 kl 16:56 »
Ja precis, det är billigare  :D

Finns ochså att köpa hos ICA som avloppsrensare -bara där står det inte riktig hur man ska blanda det, man ska ju häller det torrt i avloppet och sen vattnet ovanpå, men jag ska köpa en större mängd i färgaffären.

Gösta

« Svar #19 skrivet: 04 nov-09 kl 21:30 »
Kan tänka mig ett halvt kilo per 10-12 liter vatten. Rör om så det löses upp. OBS!! använd kraftiga gummihandskar det är frätande! Ta även en ansiktsmask. Finns i färgbutiken. Ta en med andningsventil de är bättre. kostar ca 20:-/st
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser