Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt river bort päls  (läst 3165 gånger)

Lena A

Katt river bort päls
« skrivet: 27 feb-06 kl 19:42 »
Vår lille kattnykomling kliar sig hela tiden kring öronen och i öronen samt under hakan. Han har fått kala fläckar under hakan. Jag har kollat i öronen men inte sett någon tendens till skabb.

Vi har bara haft honom ett par veckor och när han kom till oss hade han dessutom diarré, vilket då troligen berodde på att han gick på penicillin.

Jag läste någonstans att katter kan klia sig pga att de har mask, så jag har börjat ge honom en kur av Axilur, vilket fick till följd att han fick värre diarré igen (han var inte ok från diarrén innan dess).

Hur blir jag av med diarrén på stackarn? Vet någon varför han kliar sig?
Vi ska till veterinären på måndag, men det vore bra om jag kunde få några tips innan dess.

manna

• -
Re:Katt river bort päls
« Svar #1 skrivet: 27 feb-06 kl 21:25 »
Standardtipset mot diarré är pytteportioner med kokt ris och kokt fisk. Inget extra jox! Så länge katten dricker och är pigg i övrigt, brukar det inte finnas någon anledning att gå i taket över racerbajs. Vänta med den där "maskilur"-kuren tills magen har kommit i bättre form.

Loppallergi ger väldig klåda, lixom stress... Är katten orolig över att fått ett nytt hem, kanske?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lena A

« Svar #2 skrivet: 28 feb-06 kl 19:17 »
Tack manna för tips.

Vi var hos veterinären idag. Den lille har öronskabb och ska nu få örondroppar några dagar.  Vi får se vad som händer med rivandet på hakan, om det hänger ihop med skabben eller inte.

Jag har också funderat på om diarrén beror på stress i samband med byte av hem (eller att han fått ett hem överhuvudtaget  :)). Det kan nog vara så.

Vi väntar med Axiluret och avvaktar och ser vad som händer.  Det var dumt att börja med Axiluret till att börja med, men det är lätt att vara efterklok. Jag hade läst någonstans att inälvsmask kan orsaka klåda, så det var väl därför jag intalade mig själv att börja.

Är han inte bättre snart börjar vi med kokt ris och kokt fisk.  :) Han kommer nog att gilla den maten bättre än kattmaten, tror jag ;)

Alore

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 16:49 »
Tack manna för tips.

Vi var hos veterinären idag. Den lille har öronskabb och ska nu få örondroppar några dagar.  Vi får se vad som händer med rivandet på hakan, om det hänger ihop med skabben eller inte.

Jag har också funderat på om diarrén beror på stress i samband med byte av hem (eller att han fått ett hem överhuvudtaget  :)). Det kan nog vara så.

Vi väntar med Axiluret och avvaktar och ser vad som händer.  Det var dumt att börja med Axiluret till att börja med, men det är lätt att vara efterklok. Jag hade läst någonstans att inälvsmask kan orsaka klåda, så det var väl därför jag intalade mig själv att börja.

Är han inte bättre snart börjar vi med kokt ris och kokt fisk.  :) Han kommer nog att gilla den maten bättre än kattmaten, tror jag ;)

Småmissar har ofta känsliga magar från början, men förhoppningsvis kommer den stabilisera sig fort. Det kan precis som du säger bero på stress vid flytt och också stressen över skabb, det kan inte vara kul för en sån liten krake. Skönt att ni fått medicin nu iaf! Och bra att ni väntar med Axilur också :)

Det ni bör börja med nu är att uteslutande ge honom kokt vit fisk (alaska pollock är billigt t ex). Det är ingen fara att han inte får i sig nåt annat i några dagar. Om ni får i honom morotspuré är det också bra, det är stoppande och snäöllt mot tarmen. När han är normal i magen igen börjar ni ge honom liite liite annan mat, bara blanda i några enstaka torrfoderbitar om det är torrfoder han äter. Sen ökar ni gradvis andelen torrfoder och minskar andelen fisk. Mjau's kattmat är bra och svensktillverkad, så jag vill helt klart slå ett slag för den! Lycka till och grattis till lillen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare
eremit1, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser