Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tidningspapper som strö?  (läst 2222 gånger)

gustos

Tidningspapper som strö?
« skrivet: 26 okt-09 kl 20:00 »
Tänkte att man kanske skulle ta rätt på dagstidningen genom att strimla i en dokumentförsörare och använda det som "sugmaterial" under halmen. Är det nån som provat? Hur är det med trycksvärtan, är den giftig? Kan dom ta skada om dom äter av materialet?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Tidningspapper som strö?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-09 kl 20:27 »
jag har det till mig kel hane
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Qiz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 okt-09 kl 21:40 »
Så länge man gör rent tillräckligt ofta och ger kaninen sysselsättning med annat så visst. Bara dom inte får tråkigt och börjar frekvent tugga tidning så...  Inte så nyttigt!

/Zandra

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 30 okt-09 kl 22:59 »
Jag har en dokumentförstörare som jag köppt bara för den sakens skull...
Papper i strimlor är bra att ha tex i transportburar och till kaniner som är duktiga på att kasta ut ströet genom nätet  ;)...Men som sagt så ska dom ha hö så det inte äts för mycket tidningar...Men annars är det inte giftigt med tidningspapper , då skulle mina kaniner vara döda för länge sen..

putte95

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-09 kl 23:06 »
lägger hela tidningar på botten av buren och sen när man städar fyfter man bara bort dom...

Qiz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-09 kl 06:17 »
Har själv jobbat med rengöring av tryckpressar på tryckeri. Med tanke på färgernas beskaffenhet och de medlen som behöver användas för ändamålet  :o så hade jag personligen varit sparsam med tidningar till kaninen.

När/om pappret blir "kissigt/blött" så färgar ju detta av sig på trampdynorna som sedan kaninen får i sig när den tvättar sig. Jag säger inte att de dör omgående för det, men jag hade själv inte velat slicka i mig detta. :)

Zandra

gustos

« Svar #6 skrivet: 31 okt-09 kl 09:29 »
När/om pappret blir "kissigt/blött" så färgar ju detta av sig på trampdynorna som sedan kaninen får i sig när den tvättar sig. Jag säger inte att de dör omgående för det, men jag hade själv inte velat slicka i mig detta.

Tack för alla svar, jag tror att jag forsätter med stt tunt lager spån på botten och halm ovanpå. Risk finns ju att oönskade ämnen accumuleras i kroppen över tid, och mitt främsta focus med kanineriet är kött till det egna hushållet, vilket medför risk även för mig själv i slutändan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

849 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser