Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha  (läst 27222 gånger)

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #60 skrivet: 02 dec-07 kl 09:35 »
Hollywood likes it!
 "they put a kombucha culture on their face like a mask for 15 to 20 minutes. They swear this reduces pore size, removes fine lines and sunspots, adds healthy color and restores their skin to baby smoothness."



http://cajunernie.com/index.php
här står massa bra saker.


Kanonlänk, mycket info!

Annicae, bra att få höra om effekterna/bieffekterna av kombucha!
Mer sånt!
Högprocentig du menar alcoholhalt?
Skulle vara intressant att få veta:
hur länge brygde du din kombucha?
Och hur mycket drack du per dag?

Annicae

  • Inlägg: 38
Re:Kombucha
« Svar #61 skrivet: 02 dec-07 kl 11:52 »
Min alkoholmätare visade 8 procent,drack 34 glas om dagen ,den var ju så god Jäsningen fortsätter även efter omtappning. Jag har en 5 l dunk som fortfarande bildar svamp,den är 5lager och6cm hög.

Annicae

  • Inlägg: 38
Re:Kombucha
« Svar #62 skrivet: 02 dec-07 kl 11:52 »
3 till4 glas

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #63 skrivet: 02 dec-07 kl 11:59 »
3 till4 glas

 ;D ah, jag tänkte det!
34 glas vore inte konstigt om de gav utslag, tänkte jag..
Men 8 % är en jättehög alkoholhalt! Jag har aldrig mätt min egen, men den doftar inte ens alkohol.

Kollat bakåt, och ser att du oftast gjorde dina kombucha på frukt och juicer, inte på te. Och att du dessutom lät den fermentera i 14 dagar alltid, kanske var detta orsaken till den höga alkoholhalten? Tillsatte du även socker vid efterfermenteringen? Lagrade du den tappade i kylskåp eller i rumstemp?
Nyfiken!

Annicae

  • Inlägg: 38
Re:Kombucha
« Svar #64 skrivet: 02 dec-07 kl 12:03 »
3till4 glas. Jag har alltid haft hälften grönt the i mina fruktcombuchor

Annicae

  • Inlägg: 38
Re:Kombucha
« Svar #65 skrivet: 02 dec-07 kl 12:05 »
Lagring sker på en inglasad balkong, min son som inte tar några mediciner har inga problem .Han dricker det varje dag

Annicae

  • Inlägg: 38
Re:Kombucha
« Svar #66 skrivet: 02 dec-07 kl 12:07 »
Ska försöka mig på att göra en glöggvariant på combucha

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Kombucha
« Svar #67 skrivet: 17 jan-08 kl 16:07 »
Förlåt en fråga men vad smakar den där jästa drycken ???
Någon som vågar sig på en jämförelse?..
Vad gör den där svampen igentligen? , jag försökte kolla länken men den fungerade inte...
Den  där svampiga skivan ser både skum och äcklig ut.....Är det verkligen nyttigt ???....
Smaken är som bekant delad....Jag glömmer inte den där skogsmullen som sa att tallbarrste var så gott men jag tycker att det bara är beskt och äckligt..någon som vill upplya mig ;)..

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #68 skrivet: 18 jan-08 kl 11:39 »
Hej Kerstin Linnea, hoppas du orkar läsa dig igenom trådarna - det finns 2 om denna goda och intressanta probiotiska dryck!
Flera har beskrivit vad de anser om det och sina erfarenheter. Dessutom finns där många bra länkar, bla denna danska

http://www.kombuchasvampen.dk/

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Kombucha
« Svar #69 skrivet: 18 jan-08 kl 18:42 »
Är det någon i stockholmstrakten som kan tänka sig att dela med sig med en bebis svamp i framtiden? :).
Jag måste först köpa något lämpligt kärl så inte första försöket slutar illa...Mot portoersättning eller så..... ;)
Och gärna en manual för dummies för annars kanske jag gör någon tabbe..... :-[

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #70 skrivet: 21 jan-08 kl 03:38 »
javisst  :) sätter dig på min väntlista, såvida du inte fått svar från annat håll innan det är dags.

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
Re:Kombucha
« Svar #71 skrivet: 21 jan-08 kl 11:00 »
Tack så mycket... :D
Vad brukar du använda att brygga med?
Själv tycker jag att grönt te är äckligt att dricka, har fösökt med flera sorter och varianter....Det går väl bra att använda svart te ???...

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #72 skrivet: 21 jan-08 kl 11:16 »
Jodå, svart te går utmärkt, det är nog det som används mest.
Sedan kör vissa en mix av grönt/svart, åter andra experimenterar hejvilt med diverse smaksatta, men kombuchakulturen sägs ogilla eteriska oljor, åtminstone ska man inte köra för hårt med smaksatta tycker jag.

Grönt te gav den godaste kombuchan jag smakat, det var min moster som gjorde den. Men själv kör jag svart, storpack.  :)

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #73 skrivet: 22 jan-08 kl 07:54 »
När jag var på Frankfurts flygplats kunde man köpa ett glas kombucha för 4 euro!!! Jag var ju bara tvungen att testa hur flygplatskombu smakade... GOOOTTT!  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #74 skrivet: 22 jan-08 kl 11:08 »
Vari låg skillnaden mot din egenproducerade? Kör du fortfarande kombuchabryggning?

Skulle vara kul att få en liten återkoppling i hur det har gått för alla som adopterat en "sula"!
Brygger ni kontinuerligt? Hur ser era dryckesvanor ut?
Märker ni några goda effekter? sämre effekter?
Har ni haft några problem med själva svampen?  mögel? ingen nybildning?
Använder ni den utvärtes?
Ja, helt enkelt era kombuchahistorier!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #75 skrivet: 22 jan-08 kl 16:39 »
Sitter och dricker en kanna kombucha nu, ganska sur men ändå. Flygplatskombuchan smakade som min egen, speciellt den som man har i lite ingefära i.

Användning av kombucha går i vågor, jag glömmer bort den ibland  >:( Brukar alltid ha en flaska i kylskåpet och har alltid en bryggning på G dock. Funkar bra som vinäger om den blir för sur. Har försökt komma på något annat vettigt att göra av sulan, men det är torrt på idéfronten.

Märker bara goda effekter, man känner sig piggare. Om jag glömmer bort den och börjar bli förkyld så påminns jag alltid om vad det är för något som fattas..  ::)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #76 skrivet: 25 jan-08 kl 20:27 »
Var tvungen att testa att äta lite av sulan. Smakade inte alls illa, faktiskt lite beroendeframkallande snacks.. Kanske man kan krydda med något... nötkross.. detta måste jag exprimentera vidare med!!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

 

H

  • Inlägg: 1
Re:Kombucha... var...
« Svar #77 skrivet: 30 jan-08 kl 18:36 »
... kan man få tag i en sådan? älskar verkligen denna dryck, och nu har jag äntligen fast boende och skulle kunna pyssla om den...

Skulle någon av er veta var eller vem jag skulle kunna vända mig till, för en "start bebis"? vore jätte schysst! (bor i stockholm)

Eulalia

  • Gäst
SV: Re:Kombucha... var...
« Svar #78 skrivet: 01 feb-08 kl 13:27 »
... kan man få tag i en sådan? älskar verkligen denna dryck, och nu har jag äntligen fast boende och skulle kunna pyssla om den...

Skulle någon av er veta var eller vem jag skulle kunna vända mig till, för en "start bebis"? vore jätte schysst! (bor i stockholm)

Jag kan möjligen bistå dig. Har några till på väntlista och ont om bra sulor, men kan eventuellt få tag från en annan som fått tidigare.
« Senast ändrad: 01 feb-08 kl 13:37 av Eulalia »

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kombucha
« Svar #79 skrivet: 01 feb-08 kl 17:39 »
Dagens färgglada kombucha!  :D
Jag använde några påsar vi fått av svägerskan från Tyskland, såna som ingen gillar i teét...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser