Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera NZ?  (läst 1712 gånger)

Qiz

• Västergötland
Importera NZ?
« skrivet: 24 okt-09 kl 21:48 »
Hur mkt kostar en NZ i Polen?
Importkostnader?
Karantän?
Optimal ålder( på kaninen  ::) )?
Någon anna som vill importera?

/Zandra

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
SV: Importera NZ?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 10:59 »
Du får fritt importera fem kaniner från ett annat EU-land. Du behöver alltså ej ha något införseltillstånd eller dylikt.
När jag har importerat från Tyskland (2007 och 2008) och Tjeckien (2009) så har reglerna varit att man fick ta med sig fem kaniner per person. Reste man tre personer kunde man alltså ta med sig femton kaniner, vet dock ej hur det är med den biten i dag.

Importerna skall sitta åtskilda från de övriga kaninerna i minst en månad så att vid händelse av eventuell smitta de ej smittar ner de övriga kaninerna.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 25 okt-09 kl 11:55 »
Rätt som AG skriver men behöver du inte visa upp ett vet.intyg på djuren? Skall vara högst 24 timmar gammalt.
Med ett importtillstånd vilket införskaffas på Jordbruksverket till en kostnad av 500:- så får du under ett år importera obegränsat med kaniner från annat EU-land.
Prisbild från Polen är 100 - 200:-/avelsdjur. Bör då vara mellan 16 veckor till 24 veckor.
karantän om du har djur tidigare på minimum 21 dagar. Helst 31 dagar.
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 12:01 »
 :D  Tackar som svarar! Verkar ju relativt enkelt och inte alltför kostsamt.

Resan får man se som en trevlig semester!    ;D

Zandra

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 25 okt-09 kl 12:08 »
har de bra kaniner i polen då? är lite bränd på öststatsländer vad gäller hundar, så jag är lite tveksam vad gäller import på andra djur därifrån. men kanske det går bra med kaniner som är ett absolut no-go vad gäller hundar?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Qiz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 okt-09 kl 12:12 »
 :) Har fått tips om att det skulle kunna finnas bra till avel därifrån. Återkommer när jag kan tala av egen erfarenhet.

Har du månne andra tips eller erfarenheter att dela med dig av?  :)

Zandra

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 25 okt-09 kl 12:15 »
bara vad gäller hundar och det kanske hör inte hit.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 28 okt-09 kl 14:04 »
Några rättelser:

För att få importera kaniner till sverige krävs ett importtillstånd för hardjur från jordbruksverket. Det kostar 500kr och är giltigt i 2 år. Det krävs även ett vet. intyg som max får vara 24 timmar gammalt. Från det att kaninerna satts i bilen får inga kaniner tas ur eller i fordonet. (Du får alltså inte slänga ut döa kaniner) Fordon, vet. intyg, importtillstånd samt kaniner skall sen deklareras i tullen vid ankomst. Du får ingen stämpel av tullen utan endast en genomgång av behörig tulltjänsteman, du måste uppvisa giltigt importtillstånd så glöm det inte hemma samt ID-handlingar, och sen är det bara att tuta och köra om allt ser bra ut.

Tänk på att föränmäla din ankomst vid till stationen senast 24 timmar innan ankomst så att behörig personal kan vara på plats.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: 28 okt-09 kl 18:31 »
Några rättelser:

För att få importera kaniner till sverige krävs ett importtillstånd för hardjur från jordbruksverket. Det kostar 500kr och är giltigt i 2 år. Det krävs även ett vet. intyg som max får vara 24 timmar gammalt. Från det att kaninerna satts i bilen får inga kaniner tas ur eller i fordonet. (Du får alltså inte slänga ut döa kaniner) Fordon, vet. intyg, importtillstånd samt kaniner skall sen deklareras i tullen vid ankomst. Du får ingen stämpel av tullen utan endast en genomgång av behörig tulltjänsteman, du måste uppvisa giltigt importtillstånd så glöm det inte hemma samt ID-handlingar, och sen är det bara att tuta och köra om allt ser bra ut.

Tänk på att föränmäla din ankomst vid till stationen senast 24 timmar innan ankomst så att behörig personal kan vara på plats.

Nej det krävs inget importintyg om man endast importerar fem kaniner. Då behövs ingen form av papper.

Kopierat från SJV:s sida:

"Införsel från EU-länder samt Andorra, Färöarna, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz
Du får fritt föra in enstaka kaniner från EU, Andorra, Färöarna, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz, högst sammanlagt fem, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud."

Importerar du däremot fler än fem räknas de som handelsdjur och då gäller andra regler.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 28 okt-09 kl 20:11 »
Tror inte att Zandra kostar på sig en resa till Polen för att ta in 5 kaniner. För att en sådan resa skall löna sig är det nog troligare minst ett 30-tal  ;)
Vad som då gäller är det som Kimma skriver. 8)
Här är det frågan om produktion inte hobby
Eller hur?
Gösta

Qiz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-09 kl 21:30 »
HEJA GÖSTA!!!!   ;D ;D ;D
Det får ju va ett gäng om det ska va nån idè!! :o  ;D :o ;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 okt-09 kl 21:40 »
Nej det krävs inget importintyg om man endast importerar fem kaniner. Då behövs ingen form av papper.

Kopierat från SJV:s sida:

"Införsel från EU-länder samt Andorra, Färöarna, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz
Du får fritt föra in enstaka kaniner från EU, Andorra, Färöarna, Island, Lichtenstein, Norge och Schweiz, högst sammanlagt fem, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud."

Importerar du däremot fler än fem räknas de som handelsdjur och då gäller andra regler.

Säger som Gösta, tråden handlar om produktionsdjur det säger väl sig själv att vi inte snackar om 5 kaniner  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 28 okt-09 kl 21:41 »
HEJA GÖSTA!!!!   ;D ;D ;D
Det får ju va ett gäng om det ska va nån idè!! :o  ;D :o ;D
;)

murtorpet

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 okt-09 kl 10:33 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:23 av murtorpet »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 30 okt-09 kl 14:08 »
nej, det menar jag inte. jag menar bara att kontrollen i dessa länder är mycket sämre vad gäller hälsostatus, man ser på djuret som sådant på ett helt annat sätt, inavel är mycket vanlig, det handlar ofta mer om produktion än om avel. jag har ur eget intresse tittat på många kennlar i diverse öststater (och då tittade jag ändå på brukskennlar inte utställningskennlar), hittat många som jag tyckte var intressanta, men har sedan pratat med många som blivit brända av just dessa kennlar. naturligtvis är inte alla uppfödare i öststaterna så, men hunduppfödning ses ofta som en inkomstkälla som ska försörja helst en hel familj där och det är inte meningen men hundavel! jag har sett bilder av s.k. "seriösa" uppfödare, där 20 - 30 avelstikar står i hundgårdar i långa rader och de gör inget annat än att producera valpar. med risk att bli alltför ot, så lägger jag ändå några exempel av de många som jag vet av.

1) vår egna tik camilla. import från tjeckien. stammtavlan är en sluten cirkel, dåligt psyke, är rädd för det mesta, vilket är MYCKET rasotypiskt och inte önskvärt, vilket även gäller hennes ovanligt låga intelligens. trång luftstrupe, veck i blåsan och därmed inkontinent om hon inte tränas regelbundet med WP vilket är svårt pga hennes rädsla och eftersom hon har c/d-höfter, ataxia bröt ut den här våren, om hon blir 6 år är bra. hon är 5 och ett halvt år nu. hon är inte rumsren, men gör inte inne längre om man håller sig till fasta rutiner.

2) en vorsteh, import från polen (?). finns i finnland och lämnar kullar med c-höfter efter sig. enligt jägaren och uppfödaren jag pratade med en mindre katastrof som "helt enkelt inte får hända". vet inte mer om vorstehn, men att han tog upp den hunden säger en hel del.

3) en valp från ryssland. när vår bekannt får hem henne med 9 månader (han hade beställt henne redan när kullen togs) var hon inte rumsren! hon hade i princip inte varit utanför hundgården, trasigt psyke, hugger och är rädd för både människor, andra djur och döda ting vilket är MYCKET rasotypiskt och allt annat än önskvärt. meningen var att ha henne till utställning och avel. det blir naturligtvis inget av. "leveransen" fördröjdes med flera månader eftersom uppfödaren sa att hon blivit sjuk då hon hade ätit en död fågel. räkningen på flera tusen sek fick vår bekannt stå för. hur hunden hade fått i sig fågeln är ett mysterium eftersom hon är livrädd för både döda och levande fåglar. hunden kostade 30 000 sek totalt.

4) en rysk import som skulle göra mh samtidigt som vår hane och hans syster. hade inte uppfödaren valt att avstå hade domaren vägrad att utföra mh pga dåligt psyke. MYCKET rasotypiskt med dåligt psyke.

5) ett par som skulle starta kennel. importerade ett antal hundar, både hanar och tikar. alla var bärare på ataxia, vissa hade ovanligt dåliga höfter. de la ut över 100 000 papp för en kennel som inte blev av. hundarna får nu kastreras, läggas ut på foder eller säljas billigt.

som du ser är problemen återkommande av samma art, men det är hundtypiska problem som inte har med kaniner att göra. om du har hittat en bra kennel i ett öststatsland kan jag bara gratulera, men som uppfödaren under punkt 2 sa (och han har importerat en hel del från olika länder), så är det en onödig risk att ta. han kommer inte importera därifrån, jag kommer inte heller göra det vad gäller hundar. den risken vill jag helt enkelt inte ta. naturligtvis finns det dåliga uppfödare i alla länder, inte är jag nån imponerad av de flesta uppfödare inom vår ras som finns i sverige heller, men det verkar vara svårt att hitta bra uppfödare i öst. det har naturligtvis med synen på djur att göra vilket är traditionellt annorlunda i öststater. öststaterna har varit fattiga under en mycket lång tid och det är ingen mening att förneka att människor i länder som har växt upp fattiga har en annan syn på djur och djurskydd och därmed avel. därför tycker jag att min fråga är berättigad vad gäller kvalitén på kaniner då jag är tveksam till kvalitén på hundarna därifrån.
« Senast ändrad: 30 okt-09 kl 14:15 av LillaSophie »

Gösta

« Svar #15 skrivet: 30 okt-09 kl 14:09 »
Tycker att vi håller oss till kaniner i den här tråden. Vill ni skriva om hundar så använd hundtråden ;)
Att importera kaniner från så kallade öststater fungerar utmärkt eftersom de sällan är sönderavlade av utställningsfolket 8)
Gösta

murtorpet

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 okt-09 kl 14:36 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:24 av murtorpet »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 30 okt-09 kl 14:49 »
jag ville egentligen inte heller gå in det här, men jag vill ju ändå förklara min undran.

edit: f'låt jag kan bara inte hålla mig.

Att importera kaniner från så kallade öststater fungerar utmärkt eftersom de sällan är sönderavlade av utställningsfolket 8)

det jag skrev ang hundar gällde naturligtvis till viss del utställningslinjer, men skrämmande nog var det mycket individer av ren bruks bland dessa hundar. jag är noll intresserad av utställning varför de flesta erfarenheter jag har kommer från just bruks.
« Senast ändrad: 31 okt-09 kl 19:12 av LillaSophie »

Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 2 användare (1 dolda)
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser