Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, min gås är ensam  (läst 2340 gånger)

Lantortsbo

• Mårten Gås
Hjälp, min gås är ensam
« skrivet: 24 okt-09 kl 20:43 »
Hej, jag har en gåskarl som är ensam. När jag fick dem var de två, men räven tog den ena. Den andra har dock växt upp till en stor bjässe. Eftersom han går omkring och tittar sig i fönsterna så köpte jag två kompisar till honom. Tyvärr så gillade inte Mårten Gås detta utan jagade iväg dem efter ett tag. När vi andra är utomhus(jag, min katt och min hund) söker han vårt sällskap och går och "småpratar" med oss, men annars sitter han och tittar på sig själv i fönstret. Tycker synd om honom att han ska vara själv hela vintern, men vet inte om jag ska våga skaffa en ny eftersom han inte tyckte om de förra vi köpte.
Vi har byggt ett litet hus och en inhägnad, men där är han bara på natten, för annars är han lös i trädgården.
Bor vackert i ett gammalt hus med hund, katt och gås, samt ett och annat rådjur om knuten

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Hjälp, min gås är ensam
« Svar #1 skrivet: 05 nov-09 kl 09:47 »
Köp in en hona åt honom, gärna en äldre så du är säker på könet på den. Sätt dem sen i varsin inhägnad så han inte kan nå henne. Troligen kommer han ändå att söka henne och då kan du prova att släppa ihop dem. Det kan ta ett tag innan en gås accepterar en ny partner så det gäller att ha is i magen och vänta ut dem. En annan gås kan ta till sig en ny direkt så det är väldigt olika. Min erfarenhet är att de gillar honor som är 2-5 år bättre än ungdjur.

Lantortsbo

• Mårten Gås
« Svar #2 skrivet: 08 nov-09 kl 11:13 »
Tack för svaret!
Jag kan berätta att jag fick tag på en gåsfru. Vi tittade efter annonser och hittade en uppfödare utanför Örkelljunga. Vi gjorde precis som du föreslog och satte henne i en inhägnad(Mårten Gåskarl går alltid lös).
Efter två dagar lyckades hon smita ut när vi mockade halm.
Så nu är kärleken ett faktum på gården...
Mårten har fått spunk och håller dagarna i ända på med att tvätta sig och putsa sig, så att han kan spatsera inför hennes beundrande blickar och läten. Mimmi som vi döpt henne till följer honom som ett plåster och han trivs med uppmärksamheten.
Nu hoppas vi på gässlingar till våren.

Ha det bäst!
Bor vackert i ett gammalt hus med hund, katt och gås, samt ett och annat rådjur om knuten

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 12:04 »
Vad skönt att det löste sig så bra  :D Har själv en äldre gåsherre här som mest gick ensam förra sommaren för han gillade inte ungflickorna. Men så för ett år sen kom det hit en lite äldre dam och han blev blixtkär. Tror knappt att han har varit längre ifrån henne än 5 meter på det här året  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser