Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två boendefrågor ang hönor.  (läst 4369 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Två boendefrågor ang hönor.
« Svar #20 skrivet: 29 okt-09 kl 19:19 »
Mina höns har det bättre inne än vad jag har också! Ingen golvvärme här inne inte, och det drar redigt från både dörrar och vissa fönster....  ::)

Har uppdaterat min hönhusbyggetråd och lagt in bilder på inredningstråden, om du vill se hur det ser ut där inne!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jennyt

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 29 okt-09 kl 19:23 »
Ska genast ila dit ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

lumpus

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 okt-09 kl 08:44 »
Jag har golvvärme i mitt hönshus och behöver aldrig ströa med tanke på kalla golv. Inte heller har jag problem med fukt då golvvärmen torkar upp ströet så att det alltid är torrt, även när det är skitigt sas.  Jag kan nästan få det lite för torrt, så att det dammar istället.

Har använt lite olika stö, sågspån tenderade att damma för mkt så det har jag bara på gödselbrädan då det suger upp så bra.

Halm fungerade jättebra när jag hade väldigt få hönor (max 1/kvm) men med fler så blir det fuktigt i ströet sommartid (då inte golvvärmen är på och kan torka upp) eftersom halmen suger så dåligt. Numera halmar jag redena, men hönsen är ganska duktiga på att dra ut det på golvet också..  ::)

Nu använder jag typ kutter på golven, resterna efter vedklyvningen är det, tycker att det fungerar mkt bra, suger bättre än halmen, dammar mindre än sågspånet.

du har golvvärme till hönsen :o   gardiner å annan inredning har man ju sett här(julgranar mm)  vad blir nästa steg?   bubbelbad med spa?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #23 skrivet: 30 okt-09 kl 09:10 »
Varken gardiner eller spa (om inte kaninbursbottnar med sand i räknas som spa, för isf har de det också. ::))

Vårat hönhus är annars ganska enkelt, inte en massa gulligull men praktiskt, golvvärme är oöverträffat som värmekälla och inte direkt dyrare än kamflenselement heller så det var ett enkelt val när vi byggde nytt: säkert ur brandsynpunkt, värmer där hönsen är (samtidigt som värmen stiger uppåt så det blir inte kallt uppe på pinnarna heller) och håller golven torra. Hur bra som helst! Dessutom oväntat billigt i drift, drar mindre el men gör mkt mer nytta än ex en värmelampa!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 31 okt-09 kl 09:06 »
 ;D  såååå vill jag o hönsen ha det oxo, golvvärme!!!!
 jag hade bums gjort ett spa till dem, det har jag förövrigt inne ibland med kalkbenstvättning, fotbad o nackmassage. ;D
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #25 skrivet: 31 okt-09 kl 11:35 »
Varken gardiner eller spa (om inte kaninbursbottnar med sand i räknas som spa, för isf har de det också. ::))

Vårat hönhus är annars ganska enkelt, inte en massa gulligull men praktiskt, golvvärme är oöverträffat som värmekälla och inte direkt dyrare än kamflenselement heller så det var ett enkelt val när vi byggde nytt: säkert ur brandsynpunkt, värmer där hönsen är (samtidigt som värmen stiger uppåt så det blir inte kallt uppe på pinnarna heller) och håller golven torra. Hur bra som helst! Dessutom oväntat billigt i drift, drar mindre el men gör mkt mer nytta än ex en värmelampa!

vad kostar det per kvm?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #26 skrivet: 31 okt-09 kl 11:43 »
spa´t?  ::) ;D ;D

Jag minns faktiskt inte vad golvvärmen kostade, kan höra med maken när han kommer in senare! 

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #27 skrivet: 31 okt-09 kl 11:47 »
ok perfekt :)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

näshulta

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 04 nov-09 kl 17:02 »
jag får klippt havrehalm gratis. Går det bra eller ska man ha torv i botten?

Vill helst inte ha spån för det går inte att lägga ut i landet på våren...

kan höns ha bädd?  Ex först kalk, sen torv och på det ett lager halm. Sen byter man bara ut halmen en gång i veckan ( eller när det behövs )  och låter torven ligga kvar. Undantag om det skulle bli kladdigt nånstans så byter man ut just den torvkakan.

kan det fungera?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #29 skrivet: 04 nov-09 kl 17:18 »
tveksamt säger jag, för hönor är ena jäklar på att sprätta. De kommer riva upp bädden och då luktar det och blir äckligt...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 04 nov-09 kl 17:19 »
Föresten, halm fungerar bra så länge du har tämligen få hönor/kvm, alt. byter väldigt ofta.

Det går visst att lägga gödselblandad spån i landet, luckrar jorden men visst tar det lite tid på sig att multna. Gödslade med det i år och har aldrig haft så frodiga grönsaker!

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser