Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Två boendefrågor ang hönor.  (läst 4371 gånger)

byggarebobbit

Två boendefrågor ang hönor.
« skrivet: 22 okt-09 kl 15:17 »
  Hej hej. Jag undrar först över om man ska ha strö eller halm i hönshuset? Rent praktiskt, ekonomiskt o om det är nån skillnad när det kommer till värme?? Synpunkter? Andra frågan gäller tips på reden? Mvh Bobbit o pullorna
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Therese K

• Skåne
SV: Två boendefrågor ang hönor.
« Svar #1 skrivet: 22 okt-09 kl 16:11 »
Hej! Nu när det börjar bli kallt så har jag både och.. Först strö och sen halm på det.. Bara halm i redena pga att hönsen envist skulle sova där >:( = lättare att byta. Nu är redena försatta så alla sover på pinne nu :D För mig är det mest ekonomiskt med halm då jag kan hämta nästan gratis, strö måste jag köpa.. Men jag tror det blir lite varmare med med strö..
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #2 skrivet: 22 okt-09 kl 16:17 »
oklippt halm suger upp alldeles för dåligt med fukt tycker jag..kutterspån gäller här även om halmen är billigare..skulle jag kunna komma åt en billig halmklipp skulle jag däremot byta av ekonomiska skäl..+ att det är trevigare m halm.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 22 okt-09 kl 16:54 »
Jag har bara spån på sommaren, på vintern lägger jag ett lager halm ovanpå, jag inbillar mig att det blir lite varmare och gosigare för dem.

I redena brukar jag ha spån i botten också, bra om något ägg skulle gå sönder, det suger upp fukten då. Just nu har jag hö i redena istället för halm, för den var slut. Det fungerade inget vidare, de puttar ut höet hela tiden, vet ej varför.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 okt-09 kl 12:58 »
Använder både kutterspån och torv.
Hedemorahöns

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 okt-09 kl 13:09 »
finns finnas en blandning klar. torvmix, tycker jag är bättre än att bara ha torv eller bara spån :) fast spån ser mycket fräschare ut  ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 okt-09 kl 13:49 »
jag lägger torv underst på de mest utsatta ställena
och kutterspån över för att få det ljust.
Hedemorahöns

lumpus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 okt-09 kl 17:57 »
jag kör mycket med naturströ,vi städade i går och då blev det lönnlöv i vackra färger ::)

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #8 skrivet: 23 okt-09 kl 19:11 »
här är det stalosan f i botten och kutterspån ovanför med mer stalosan och kiselgur utstrött längst upp..i sandbadet stalosan och torv i redet stalosan och halm
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-09 kl 20:14 »
Varför Kiselgur? Nyfiken och okunnig :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #10 skrivet: 23 okt-09 kl 23:18 »
Kiselgur:kör slut på ett större parti jag köpte in när jag hade problem m kvalster..håller efter så att det inte blir nåt nytt utbrott

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #11 skrivet: 24 okt-09 kl 08:25 »
Jag har kutterspån först och sen halv över för det blir så hemtrevligt o mysigt. Tror det blir varmare också.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #12 skrivet: 25 okt-09 kl 16:38 »
Vi varvar torv med torv&halm. Jag vet inte vad som är bäst faktiskt men när det är vinter vill jag gärna ha ett tjockt lager. Och de gillar att bada i torven.
ofrivilligt hönslös

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 25 okt-09 kl 18:15 »
här är det stalosan f i botten och kutterspån ovanför med mer stalosan och kiselgur utstrött längst upp..i sandbadet stalosan och torv i redet stalosan och halm

:-[Pinsamt, men jag vet inte vad något av Stalosan eller kiselgur är.... :-[ Någon som vill upplysa?
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 25 okt-09 kl 18:35 »
Stalosan är ett pulver som man köper på t ex Lantmännen. Man strör det längst ner under det strö man har på golvet. Speciellt tror jag det är bra om man har problem med fuktiga golv, det motverkar (suger upp antar jag) fukt. Ska visst vara lite förebyggande mot ohyra tror jag.

(inser att jag knappt vet vad man har det till men använder det ändå...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 okt-09 kl 19:13 »
Kiselgur är ett mineral(vitt pulver). Jag ger det till mina hästar eftersom det främjar hovtillväxten. Som jag ju nyligen lärt mig är det oxå förebyggande mot ohyra ;) Stalosan trodde jag att jag visste vad det var men när jag nu läser tidigare inlägg så blir jag osäker. Kanske någon mer kan dementera eller vidimera tidigare talare :)

Jennyt
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #16 skrivet: 25 okt-09 kl 19:52 »
ungefär så, motverkar svamp, bakterier, cocc, suger bra :)

Ebony 1

« Svar #17 skrivet: 27 okt-09 kl 12:11 »
Jag har i flera år använt stallmull åt de vuxna hönsen, fungerar kanonbra. Har mindre problem med fukt nu än tidigare. Lägger på ca 40cm tjockt lager som isolerar bra mot betongen behöver sedan bara rensa under bingarna. på våren kompoterar jag allt och har sedan färdig gödslad mull till blomrabatterna. Mina höns brukar också få lite hö då och då som sysselsättning.
Bor på landet med man, två Gordonsettrar en jaktcocker två kattor, texelfår, Åsbohöns och Holländskdvärg

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 29 okt-09 kl 17:04 »
Jag har golvvärme i mitt hönshus och behöver aldrig ströa med tanke på kalla golv. Inte heller har jag problem med fukt då golvvärmen torkar upp ströet så att det alltid är torrt, även när det är skitigt sas.  Jag kan nästan få det lite för torrt, så att det dammar istället.

Har använt lite olika stö, sågspån tenderade att damma för mkt så det har jag bara på gödselbrädan då det suger upp så bra.

Halm fungerade jättebra när jag hade väldigt få hönor (max 1/kvm) men med fler så blir det fuktigt i ströet sommartid (då inte golvvärmen är på och kan torka upp) eftersom halmen suger så dåligt. Numera halmar jag redena, men hönsen är ganska duktiga på att dra ut det på golvet också..  ::)

Nu använder jag typ kutter på golven, resterna efter vedklyvningen är det, tycker att det fungerar mkt bra, suger bättre än halmen, dammar mindre än sågspånet.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jennyt

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 okt-09 kl 17:51 »
Herre Färnevik. Dina höns har det ju bättre inne än vad jag har :o......vad tar du i hyra ??? ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser