Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vem äter rådjurskid?  (läst 9715 gånger)

Ulricaa

• -
SV: vem äter rådjurskid?
« Svar #20 skrivet: 30 nov-09 kl 22:40 »
Jag tror mer på lo isf....trafikskadat vilt finns inte härute...då har den vandrat väldigt väldigt långt isf....och just det där med att stängslet låg ner ...nåt måste ju ha gjort det oxå och samma natt...nåväl, jag hoppas slippa fler såna överraskningar...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

regnpipan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 dec-09 kl 07:42 »
Kolla för allt i världen med länsstyrelsen. Dels så är de intresserade av dina iakttagelser och dels så kan de upplysa om nyliga rovdjursobsar i din trakt.
Halland var det väl:
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/B9894FA7-8384-4946-9548-C7088EDD0651/140474/Rapporteraspåravlodjurellerandrastorarovdjur.pdf

LasseDalom

• -
« Svar #22 skrivet: 06 dec-09 kl 11:16 »
Citat från: Lars på Solbacken
Rävar tar vuxna rådjur om dom är gamla och svaga eller sjuka på något sätt och kan ta upp till 60-80% av kiden i ett område. Rävar styr och ställer med så gott som allt vilt under rådjurs storlek.

Inte alls. Mest gamla historier för att rättfärdiga hård jakt/utrotning av rävbestånd.

regnpipan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 dec-09 kl 08:10 »
Inte alls. Mest gamla historier för att rättfärdiga hård jakt/utrotning av rävbestånd.

Data baseras på gps märkta rådjurskid (minns jag rätt rör det sig om ca 120 individer under en försöksperiod på ett halvdussin år) i sörmland där man forskade på dödsorsaker för kid. Rävpredation var vanligast dödsorsaken. Skörderedskap var inte ovanliga. Nedkylning vid slagregn förekommer också. Riktigt små kid är rätt sköra.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 07 dec-09 kl 08:14 »
Jag tror det är svårare för räven att ta vuxna rådjur nuförtiden.
Det är främst vid mycket snö och skare som räven har fördel, och såna vintrar var det länge sen man såg i Sydsverige.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 07 dec-09 kl 16:58 »
Data baseras på gps märkta rådjurskid (minns jag rätt rör det sig om ca 120 individer under en försöksperiod på ett halvdussin år) i sörmland där man forskade på dödsorsaker för kid. Rävpredation var vanligast dödsorsaken. Skörderedskap var inte ovanliga. Nedkylning vid slagregn förekommer också. Riktigt små kid är rätt sköra.
För att inte tala om kråkornas framfart. Otaliga gånger har vi fått avliva små kid som kråkorna hackat ut ögonen på.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

regnpipan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 dec-09 kl 07:43 »
För att inte tala om kråkornas framfart. Otaliga gånger har vi fått avliva små kid som kråkorna hackat ut ögonen på.

Man kan misstänka att den ökande korpstammen kan komma att bli en allt hårdare predator också.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 08 dec-09 kl 12:16 »
Så sant, dessa kloka vackra fåglar har tyvärr ökat i ett sånt antal att om vi inte snart minimerar deras framfart kommer de att snart bli ett riktigt gissel.

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 dec-09 kl 20:54 »
Ja, "vem äter rådjurskid".. eller snarare "vem drar hem rådjursskankar".

Imorse släppte jag ut hundarna och Saga (2åringen) låg efter en stund och vaktade något ute vid gäret, såg först ut som en ekorre (pälsen), gick och kollade och nog f*n var det en rådjursskank/
frambenet.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 13 dec-09 kl 17:44 »

Ja, jag tror ju förstås inte att jägare kan utrota räv med jakt, men man kan hålla nere beståndet av räv, även en viktig sak för att hålla borta/nere skabben på beståndet.

Om du vill läsa forsknings resultat från Grimsö ang. pretatortrycket/räv på rådjurskid så ska du läsa boken "Rådjuret" av Göran Cederlund/ Olof Liberg.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 13 dec-09 kl 18:10 »
Jägare vill inte utrota räven med jakt, bara hålla en acceptabel nivå för att främja rådjur, marklevande fåglar m.m. Naturen har nog ordnat det så att till viss del reglerar sig naturen själv. Ibland är rävskabben hård mot rävbeståndet och det märks på antalet rävar. Periodvis sätter harpesten sina spår och det märks på harbeståndet. Lot minimerar rådjursstammen i perioder osv. Älgbeståndet hålls nu till viss del i schack pga. vargen. Om man använder jakt med förstånd och ser möjligheter i varje art anser jag att det främjar mångfalden.

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #31 skrivet: 12 feb-10 kl 15:29 »
Räven tar i allafall hyfsat stora kid.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser