Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur tätt kan hönor värpa egentligen?  (läst 683 gånger)

karsan

• Södermanland
hur tätt kan hönor värpa egentligen?
« skrivet: 21 okt-09 kl 12:42 »
Efter att jag blev intresserad av att ha höns har jag läst på en massa, och trodde det fanns bergfast regel att det måste gå 25 tim mellan äggen. Men min lilla unghöna har nu lagt med bara 20 tim emellan.  Jag tänkte att det kanske var fel på ägget, ingen gula eller så, så jag slog upp det och det är helt perfekt.

Jag håller rätt noga koll när mina två hönor lägger ägg för jag är fortfarande fascinerad av hela grejen. Har bara haft dem i knappt tre månader. Så klart att det finns dagar när jag har mindre koll. Men min lilla Laura har nu värpt 9 dagar i rad, på följande tider:
 tis 7.30, ons 9, tor 10, fre ?, lör 11, sön 12, mån 13.30, tis 15, ons 11.   Tiderna är uppskattning och det kan vara fel på en halvtimme eller timme, men hur som helst blir det mindre än 25 tim någonstans.

Hon värpte sitt första ägg den 27 sept. Är född  5 maj. Första veckan värpte hon varannan dag för att sedan gå över till att värpa sju dagar i rad, en dag ledigt och sedan 9 dagar i rad (hittills).  Äggen är inte så stora, ung 45 g , men väldigt fina och med nästan orangefärgad gula. Hon är en baddare på att krafsa fram mat själv och jag ser henne sällan äta av köpematen. Blandis hedemora (mest) och blomme enligt uppfödaren.

Är hon unik eller är detta vanligt?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: hur tätt kan hönor värpa egentligen?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-09 kl 15:49 »
Har märkt att det är ganska ofta det inte stämmer till punkt och pricka i böcker m.m man läser. :P

Jag har haft ett fåtal hönor som lagt 2 ägg om dagen med gula och allt i. De flesta har hoppat över en dag, lagt 2 ägg på samma dag och hoppat över en dag men har även haft någon som lagt 2 ägg 2 dagar i rad.  :o Måste ha blivit något skumt i äggproducentgrejset och gjort i ordning 2 ägg per dygn istället för 1.

Min dv kochin la sin första period 1 ägg om dagen i minst 14 dagar i streck utan en enda dags vila... Sedan hon ytterligare 1 ägg om dagen i ytterligare 14 dagar sedan... Blev hon sur.  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karsan

• Södermanland
SV: hur tätt kan hönor värpa egentligen?
« Svar #2 skrivet: 21 okt-09 kl 20:29 »
Tack Linkoso, din praktiska erfarenhet är toppen.   Jag kommer att hålla koll i fortsättningen också för att se hur detta utvecklar sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare (1 dolda)
J.S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser