Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkeshönsen vill ej använda redet.  (läst 2273 gånger)

Daaniel

• Gäst
Silkeshönsen vill ej använda redet.
« skrivet: 17 okt-09 kl 08:27 »
Mina silkeshöns vägrar att värpa i rederna, varje dag jag går in i hönshuset så ligger det ägg på golvet lite här och där, och dom ruvar inte ens på dem.
Så frågorna är:
Hur får jag dem att värpa i redet?
Hur får ja dom att ruva på ägget?

hönsmamma 11

• Södermanland
SV: Silkeshönsen vill ej använda redet.
« Svar #1 skrivet: 17 okt-09 kl 09:25 »
jag har en silkeshöna som var kräsen, jag köpte gamla korgar o satte in  och de har gjort susen nu har hon legat mer en en vecka hon har verkligen blivit ruvsjuk. de andra ligger som en hög på golvet, det är nog tyoiskt för silkes

Daaniel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 okt-09 kl 09:32 »
jag har en silkeshöna som var kräsen, jag köpte gamla korgar o satte in  och de har gjort susen nu har hon legat mer en en vecka hon har verkligen blivit ruvsjuk. de andra ligger som en hög på golvet, det är nog tyoiskt för silkes
Mina ligger också i en klump på golvet...

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-09 kl 14:29 »
Typiskt beteende bland silkes. Jag har c:a 20 dvärgsilkes och knappt 5 av dom lägger sina ägg i ett rede som står på golvet, (tidigare en gammal uggleholk), resterande läggs på golvet. Dom har också mycket fina sittplatser (tycker jag) i form av spånskivor som sitter en bit upp, men de flesta ligger i stora silkeshögar på golvet.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Daaniel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 okt-09 kl 14:31 »
Typiskt beteende bland silkes. Jag har c:a 20 dvärgsilkes och knappt 5 av dom lägger sina ägg i ett rede som står på golvet, (tidigare en gammal uggleholk), resterande läggs på golvet. Dom har också mycket fina sittplatser (tycker jag) i form av spånskivor som sitter en bit upp, men de flesta ligger i stora silkeshögar på golvet.
Så alltså behöver igentligen inte silkes något rede? eller?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-09 kl 14:38 »
Egentligen inte, det går knappast att tvinga hönorna att värpa i reden om de inte vill. Angående frågan hur man får dom att ruva är det inga problem. Du kommer att få höns som ruvar och kycklingar tills du storknar om du har några silkeshöns, riktiga ruvmaskiner när dom kommer igång, de är också väldigt "lättsmittade" hör de pip från andras kycklingar lägger sig gärna de övriga också att ruva.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

galdur

• -
« Svar #6 skrivet: 17 okt-09 kl 15:03 »
Jag använder korgar som reden till mina silke och jag tar korgar som det varit julgrupper i tex och har halm i. Det brukar vara uppskattat hos släkt och vänner att byta gamla korgar mot ägg ;D så jag har alltid ett gäng på lager att byta med om dom blir smutsiga (läs bajsade på ). Mina hönor ligger gärna i dom och ruvar också och det är lätt att bara lyfta undan ruvhönan med hela korgen om hon blir störd av de andra tanterna! Men visst hamnar det en del ägg på golvet ändå!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 okt-09 kl 15:33 »
tycker inte det gör så mycket. hade en faverolle höna som alltid la ägg på golvet då hon fick för sig att hon inte kunde flyga. la lite halm i ett hörn bara och så låg det ett fint ägg där varje dag. i naturen kan dom ju inte annat än att lägga ägg på marken...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 17 okt-09 kl 20:16 »
Jag använder en blå plastback med hö i som står på golvet och min silkeshöna lägger så snällt och har alltid gjort äggen där i. =)

Testa att lägga i några ägg i redet eller fejkägg. Det brukar kunna locka de flesta hönor att vilja lägga äggen på samma ställe som de ser att det redan ligger ägg på. Att lägga en hög med ägg i ett rede kan också locka ruvinstinkterna. Men du kan aldrig tvinga en höna till att ruva om hon inte vill. Det bestämmer hon själv.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daaniel

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 okt-09 kl 20:23 »
Jag använder en blå plastback med hö i som står på golvet och min silkeshöna lägger så snällt och har alltid gjort äggen där i. =)

Testa att lägga i några ägg i redet eller fejkägg. Det brukar kunna locka de flesta hönor att vilja lägga äggen på samma ställe som de ser att det redan ligger ägg på. Att lägga en hög med ägg i ett rede kan också locka ruvinstinkterna. Men du kan aldrig tvinga en höna till att ruva om hon inte vill. Det bestämmer hon själv.

har redan lagt ägg i redet, men nopp dom envisas med att ligga i en klump på golvet >.<
får väl ställa in en balja med låga kanter eller korgar..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 21:12 »
Så alltså behöver igentligen inte silkes något rede? eller?
nepp , när mina gjorde så hämtade jag två hö eller halbalar o ställde på vardera sidan om hönan o en bak så jag lixom byggde in henne , sen la jag ett hästtäcke över .
Hon blev lite förvånad när hon blev instängd i ett rede helt plötslit.

Annars så kan du ju luta en planka mot en vägg så vipps har dom ett rede där .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 3 användare
Tom Fransman, Berberis, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser