Sände igår ett gäng lamm till slakt och när jag återigen skulle klippa i ett flertal märken utöver de av Sjv godkända så kändes det inte bra

Om man som i mitt fall har köpt in lamm som man sedan skickar till slakt så ska de vara märkta med Sjv:s gula i vardera öra, så långt är det gott och väl. Sen ska man ha ett märke för återtag av kött (grönt), ett märke med vårt medlemsnummer (vitt) + egentligen två märken(röda) för återtag av skinn, där tyckte jag ändå att det blev för mycket med tre märken i vardera öra så jag satte bara i ett märke, hoppas det går bra ändå... Har som sagt inget problem med att sätta i identifieringsbrickorna, men allt annat får mig att må illa, helt perforerade öron och sen transport till slakteriet, nästan så att man vill strunta i allt återtag för att slippa märka dem så infernaliskt. Undrar bara lite stilla om det inte kan finnas något fiffigare sätt, en rem runt halsen kanske med alla brickor, är det ett problem vid slakten sen, någon som vet...? Inget kul att skicka lamm "pyntade som julgranar" till slakt