Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  H1N1 hos grisar i Norge  (läst 1086 gånger)

teufel

H1N1 hos grisar i Norge
« skrivet: 15 okt-09 kl 20:48 »
http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2009/denpandemiskainfluensanah1n1funnenigrisbesattninginorge.5.62af51191240430af4d80004087.html

Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige?
Det är ju rätt många kunder som går och gullar med vår minigris i stallet. Ska man göra nåt åt det?
För jag tror väl inte jag får ta med mig henne till vårdcentralen och låta dem ge henne en spruta också?  :P

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: H1N1 hos grisar i Norge
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 20:52 »
Kan Du inte stänga stallet?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 22:45 »
Du ska ha smittskyddsrutiner i ditt stall och inte låta folk springa där hur som helst.

Kolla djurhälsovårdens sida, de har massa info om hurman ska bedriva sitt smittskydd. Grundläggande är att folk inte ska springa där allt för mycket, och definitivt inte sådana som träffat grisar nyligen. De ska byta kläder och tvätta sig. Hur långt tid som går emellan vet jag inte.

Dessutom har Jordbruksverket gått ut med rekommendationer till grisägare om att influensasjuka människor inte ska besöka gården. Men, det har bara gått i Djurhälsovårdens tidning. 90 % av alla grisägare är medlemmar där.

teufel

« Svar #3 skrivet: 16 okt-09 kl 08:50 »
Hade det varit en "vanlig bonnagård" hade man väl kunnat göra det.
Men nu har vi ridskola, så det är klart att folk måste få lov att vistas i stallet för att göra iordning hästarna.

/

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 16 okt-09 kl 20:13 »
Sätta Nassen i karantänsbyggnad, typ Sommarhydda med MYCKET halm?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-09 kl 21:19 »
Nej, de ska inte vistas i stallet om de har influensasymptom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser