Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett hum om kostnader för att isolera friggebod.  (läst 15243 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Ett hum om kostnader för att isolera friggebod.
« skrivet: 15 okt-09 kl 13:41 »
Är det någon som hyfsat nyligen har isolerat en friggebod? Jag är nyfiken på vad materialkostnaderna kan sluta på med vanliga standardmaterial.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ett hum om kostnader för att isolera friggebod.
« Svar #1 skrivet: 15 okt-09 kl 13:47 »
9,95:-/m2 med 45mm isolering från byggmax. Sen ska du väl ha panel,skivor eller gips på insidan antar jag.
Det kan inte bli särskilt dyrt,en friggebod är ju inte så stor.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 15 okt-09 kl 13:55 »
Jo, precis......hela isoleringen. Inte bara själva fluffet  ;D :-[

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 13:57 »
45 mm isolering är väl dessutom i tunnaste laget! Om man ha tänkt att bo i friggan ska det gärna vara det tredubbla.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 14:04 »
45 mm isolering är väl dessutom i tunnaste laget! Om man ha tänkt att bo i friggan ska det gärna vara det tredubbla.

Ja om man ska bo i den. ska du bo i den Gruff eller behöver du en gäststuga? Eller en emilbod till sambon när ni grälar?  ;D  :-*
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 14:10 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 14:12 »
Är det någon som hyfsat nyligen har isolerat en friggebod? Jag är nyfiken på vad materialkostnaderna kan sluta på med vanliga standardmaterial.

Fram med tumstock och miniräknare!   :)

Vet inte om du har nån Byggmax i näheten men här finns iaf. prislista på det mesta material man kan behöva : Byggmax.se

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 14:43 »
Tänk att det aldrig får vara enkelt!  ;D Asså ja....det ska gå att bo i den. Trodde inte man "halvisolerade" hus  ;) Och jag var ute efter ett "hum" från någon som gjort det nyligen. Inte ett "ta fram måttstocken och mät själv" innan jag ens vet om det är lönt. Jag tänkte alltså åka snålskjuts på någon annans beräkningar först  :-[ Någon slags tumregel om x antal hundra per kvm boyta borde väl finnas.

Edit: "Ut och mät" förutsätter också att jag vet exakt vad jag behöver. Vilket jag inte har en aning om  :-[
« Senast ändrad: 15 okt-09 kl 14:45 av Gruff »

M8e

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 15:40 »
Hur isolerar man en "knuttimrad" friggebod? Hur isolerar man på utsidan/insidan?

Om man isolerar på utsidan så blir det typ:
"Timmer", eventuell plast, isolering, vindpapp, luftspalt, fasad.

Om man isolerar på insidan så blir det ingen luftspalt ???
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

slainte

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 15:51 »
Är det en befintlig byggnad och i så fall hur är den uppförd? Det är lite skillnad på vilket material du behöver beroende på byggnadssätt. En timmerstomme behöver inte mycket för att bli varm, medan en plankvägg behöver betydligt mer. Timmret i sig fungerar som isolering...

Vilket mått? Är det 15 m2 eller gamla måttet?
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 15:58 »
Om du menar min, så är det precis som en friggebod....halvklena reglar med lite panel utvändigt  ;D Inget mer.

slainte

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 15 okt-09 kl 16:00 »
Ok, men vilka mått?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 15 okt-09 kl 16:02 »
Vet inte ännu. Men jag kan gå ut och mäta. Finns det ingen UNGEFÄRLIG tumregel för SEK/KVM?

slainte

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 15 okt-09 kl 16:15 »
15 kvm friggebod:
Vindpapp: 2 rullar (1,2 m bredd) 500 kr
Isolering: 2300 kr 120 mm vägg, 240 mm tak
Plast: 2 rullar 2,7 m bred = 700 kr
Spånskiva: 1300 kr (12X1200X2500)

Priserna är om du handlar på Byggmax. Tapet och extra reglar är inte medräknat. Inte heller spik, klammer, lister eller annat.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 16:23 »
Tack snälla. Fan vad bra! Hade liksom INGEN aning  :) Nu känns det i alla fall som en möjlighet.

/BB

Rödskägg

• Småland
« Svar #14 skrivet: 16 okt-09 kl 15:42 »
Vi isolerad en sån här Beijer stuga för kunds räkning en gång. något sån't här lettiskt härke där vare sig regeltjocklek eller avstånd är avsett för isolering. Ett sattyg att regla upp och möjliggöra isoleringen. kunden tyckte det blev dyrt vilket det också blev men stommen var billig fast det är ju papier maché  också. vill minns att det gick lös på en 30-40 papp med högst 3-5 i materialkostnad + moms. Taket är riktigt roligt att få till en ventilerad luftspalt i. det vill jag säga är att tänk efter om stugan är avsedd/lämplig för isolering, skulle jag göra detta åt mig själv i en ovan nämnd stuga skulle det gå åt så mycket öl för att hålla nerverna i schack att det skulle bli billigare med en ny stuga :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare
fredrikbertilsson, Helena Ek

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser