Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa skog - göra om till jordbruk/skogsbruk  (läst 3037 gånger)

Pe4r

• Gäst
Köpa skog - göra om till jordbruk/skogsbruk
« skrivet: 14 okt-09 kl 19:47 »
Nu vill jag höra era kommentarer om följade.

Jag skulle vilja inom ett visst område få tag på en skog, ska vi säga 10 ha?

Innan jag börjar skriva om min idé ska jag avslöja min inkomst, jag går på "aktivitetsersättning/sjukpension" från Försäkringskassan, om jag har tur kan vi inviduellt lägga upp det så den dag jag ev kommer igång med nån verksamhet begär jag sänkning av "pensionen" stegvis för att en dag kanske bli oberoende av detta bidrag.

Jag skulle gärna vilja ha en orörd igenväxt skog, då får man börj amed att röja och gallra ur, bara en sån sak att göra en väg in i skogen kan inbringa mycket vet och virke.

Då detta är gjort köper jag mig enbegad vedmaskin och maskinj för att göra virke med, kapar upp virke och spikar ett hus ca 50 kvm där jag inreder med beg köksutrustning o.s.v.

Sen ska marken göras om så det som tidigar evarit skog ska bli åker så jag kan odla potatis och annat, man vill ju även ha lite gräsmattor och sådant, man ska avverka mer för att få utrymme för lite djur, gris är en sak men fåren vill väl hellre gå på åker än skog.

DÅ har jag till slut gjort om en skog till jordbruksfastighet där jag försöker att driva en inkomstinbringande verksamhet i allt från skog, potatis, djur och lite honungsverksamhet.

Är detta nått man som ensamstående skulle kunna leva på? Bygg litet alternativt köp ett gammalt trähus för 50 lappar och tilläggsisolera, dock kan ja ta virke från min egen skog, men säljer jag mitt eget virke kan ja säkert få pengar över om jag köper ett gammalt timmerhus.

Jag vill i slutändan få igång en verksamhet jag kan leva på och på så sätt bli självständig, att äta sin egen potatis blir nog billigt, potatis är det inget pris på, men om jag köper 1 kg för 10 kr, äter jag upp det på 3 dagar kanske?

Ja vad tror ni?

bo_i_dala

SV: Köpa skog - göra om till jordbruk/skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 14 okt-09 kl 21:40 »
hej
jag tror inte du FÅR göra om skog till åker utan tillstånd!
Annars verkar din ide vara ett långtidsprojekt!
Det krävs nog att du får behålla din "inkomst" under överskådlig framtid!
Därmed inte sagt att din ide inte skulle funka!
MVH

Pe4r

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-09 kl 21:42 »
Jag ska inte göra om en hel skog, utan dte blir att bryta väg, bnygga boende, ordna så man kan ha lite odling, hagar o.s.v. men skogen i sig ska nog bestå så långt som möjligt, o självklart, man vill ju inte bli anmäld för att man avverkat utan "tillstånd".

trädman

« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 01:12 »
hej
jag tror inte du FÅR göra om skog till åker utan tillstånd!
Annars verkar din ide vara ett långtidsprojekt!
Det krävs nog att du får behålla din "inkomst" under överskådlig framtid!
Därmed inte sagt att din ide inte skulle funka!
MVH

Tillståndsfrågan är nog det lilla problemet i sammanhanget. Om jag minns rätt krävs endast samråd, dvs det är tämligen enkelt.

Projektet som helhet omfattar dock avsevärt med arbete om det ska göras i egen regi. Jag skulle nog föreslå att du även tittar på fastigheter där det redan finns en del åker/betesmark, lite skog och något slags hus. Jag tror inet det behöver kosta särskilt mycket mer än ett rent skogsskifte (beroende på var i landet) och bespara dig mycket arbtete och pengar under resans gång.

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 01:14 »
Jag har kommit på tanken att satsa på ett arrende på ca 5 ha och satsa på både föreningsliv och vinstdrivande verksamhet.

Nått som jag tror vore hållbart faktiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser