Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Instalation av vedkamin  (läst 1123 gånger)

esten

• -
Instalation av vedkamin
« skrivet: 13 okt-09 kl 15:20 »
Har hittat en jättefin malm kamin som jag nu funderar på , eftersom min murade kamin är slut .
Den nya ska värma 55m3 så det är lagom med den och vedspisen .
Nu till problemet . Kan jag koppla in kaminen i värme väggen bakom vedspisen , kommer alltså att gå i samma rökkanal som vedspisen ??

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Instalation av vedkamin
« Svar #1 skrivet: 13 okt-09 kl 21:19 »
Det är inte att rekommendera att låta flera eldstäder dela rökkanal, även om det faktiskt påstås vara tillåtet nuförtiden (det har varit förbjudet i många år tidigare).

Går det inte att ansluta den till samma rökgång som den gamla kaminen har använt?

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 13 okt-09 kl 21:29 »
Den gamla kaminen är murtegel , ung, som en kakelugn så det är omöjligt .
Murstocken är placerad nästan fristående och mitt i köket . Där har jag vedspisen men behöver värme i vardags-och sovrum .
Det finns två sotluckor i vardagsrummet , så det vore bra om jag kunde ansluta där .
Spis och kamin gick till samma skorstensstock tidigare och den är så smal att jag inte tror den var delad .
Men nu vill jag gå in i varmväggen bakom spisen .
Jag har också hört att det var förbjudet , men var möjligt om man inte eldade samtidigt utan alternerade .

davidB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-09 kl 11:47 »
Det finns bara ett svar på denna fråga.
Det är att ta ut den allsmäktige sotarmästaren för ditt område. Det är ändå han som ska godkänna det. Det kan vara stor skillnad på vad olika sotarmästare anser är rätt och om det är möjligt att diskutera alternativa lösningar med dem.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser