Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva skorstenstock och mura ny liknande -tankar och funderingar...  (läst 6852 gånger)

Gallimatias

Hej,

Jag har ett fritidshus byggt 1948 med en riktigt risig skorsten. Jag tänkte först jag skulle glidgjuta den själv men efter att jag frilagt den insåg jag att den måste bort: ovan och nedan nock
Skorstenstocken är i tegel med halvstensvägg, murad i löpförband 2,5sten x 2sten med 2 kanaler med skiljevägg på 65mm. Den ena kanalen är inte använd och den andra till tidigare öppen spis.
Jag ser ingen anledning till att mura upp skorstenen med 2 kanaler då jag bara behöver en till en braskamin av nyare modell.

Jag står i valet och kvalet att mura den med 2 sten i kvadrat som ger rökkanal på helsten i kvadrat, ELLER 2x2,5sten fortfarande med rökkanal 1x1sten i kvadrat dock med bortre rökkanalsväggen i helstens tjocklek (halv+halv). Det senare alternativet gör att skorstenen kommer se likadan ut utvändigt som innan. Med 3 halvstensväggar och en helstensvägg ger man murstocken mer styrka på helstensväggen jämfört med halvstensväggen. Det gör mig lite tveksam. Kanske i onödan!? Samtidigt ger man ju murstocken större värmelagring vilket är trevligt!

Jag kommer mura skorstenen med hydrauliskt kalkbruk. Eventuellt murar jag första biten med engelskt förband vilket ger en rökkanal med helstensvägg. Mitt resonemang kring det är att värmelagringen ökar. Engelskt förband fungerar bäst om jag sedan murar vidare med 2x2sten eftersom man landar symetriskt utan att behöva vända rökkanalen.

Jag har kommit över ett parti med nytillverkat danskt tegel av Petersen-fabrikat. Handslaget, vattenstruket och kolbränt. Den stenen är lite mindre än måtten jag har idag. Nya stenen har måtten 108x228x54mm. Jämfört med befintligt enligt svensk standard som ger rökkanalsvägg på 120mm istället för mina 108mm.

Jag kan tillägga att murstocken inte kommer ligga an eller närmare brännbart material än 20cm.

Är jag helt ute och cyklar i mina tankar och resonemang? Räcker 108mm rökkanalsvägg? En eller ett par glidgjutningar kan jag kosta på eftersom den nya murstocken kommer stå i lod och vara idealisk för gliddjutning. Även om inte glidgjutning kommer behövas för tätheten  ger ett par dragningar en tjockare kanalvägg...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Jag stod i ungefär samma läge i mitten av 90-talet, jag hade fått skorstenen besiktigad och sotaren var förvånad över att huset stod kvar.
Men jag valde att inte mura upp en ny skorsten av tegel utan det blev en moduluppbyggd skorsten av någon slags pimpstens/lättbetongblock (Isokern). Två rökgångar, en för vedspis och en för kamin.

Gallimatias

Jag stod i ungefär samma läge i mitten av 90-talet, jag hade fått skorstenen besiktigad och sotaren var förvånad över att huset stod kvar.
Men jag valde att inte mura upp en ny skorsten av tegel utan det blev en moduluppbyggd skorsten av någon slags pimpstens/lättbetongblock (Isokern). Två rökgångar, en för vedspis och en för kamin.

Jag har tänkt samma tankar själv, om än flyktigt. Som jag ser det är din lösning ett enkelt sätt att lösa det på. Det går snabbt att stapla modulerna och man kan ha brännbart direkt mot murstocken osv.
Jag har redan tegel som räcker och blir över och kan lägga tiden det tar att mura upp. Jag pressar kostnaderna så mycket som möjligt med allt mitt byggande. Jag plockar på mig en hel del genom jobbet -överblivet byggmaterial, vitvaror och annat fint som skulle hamnat i container. Blocket är också en guldgruva.
Jag vill bygga till och bygga om en himla massa och det är bara genom att vända på slantarna jag kan komma vidare med projekten.

Gallimatias

Jag har googlat runt på skorstenar eldstäder skorstensplåtning osv och insåg att det finns rätt lite djuplodande information på svenska/svenska sidor. Däremot finns en hel del information på amerikanska sajter. En lustighet från nattens googlande är ett helt underbart dokument på SVENSKA!!! på en amerikansk sajt, enbart om murstockar i tegel avsett för murare/blivande murare. Mycket lärorikt på alla sätt och vis!

Titta själva!  http://mha-net.org/docs/swede-m5.PDF

Henrik Uddemar

• Gotland
Tackar tackar för det dokumentet!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

idawedin

Hittade en ny bra länk med information o skorstenar och problem och lagning. Väldigt informationsrik:
http://www.kanerva.se/Skorstenar.html

/ida Wedin, http://www.byggnadsvardstorget.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser