Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "gröpe" till får??  (läst 2477 gånger)

trottoarbonden

  • Inlägg: 60
"gröpe" till får??
« skrivet: 22 feb-06 kl 12:26 »
Jag har kommit över en massa säckar med olika mjölsåtter och flingor mm..
Kan jag göra en gröpe av det till mina får,???
Jag gav dom bröd från början men dom blev lös i magen av det,,, är det en vana sak för fåran att äta bröd och gröpe?? kan jag vänja dom lita i taget?
jag har även kommit över sirap i olika "färger" kan jag ge det till fåren med?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:"gröpe" till får??
« Svar #1 skrivet: 22 feb-06 kl 13:22 »
Ger man mjöl till idisslare så riskerar man våmförskämning. Det blir en enda deg i magen av allt. Flingorna borde där emot funka med succesiv tillvänjning. Sirapen, vet jag inte. Men lite sockerhaltigt foder som tillsats "ska" ju vara nyttigt för våmfloran.

Har du inga höns eller grisar att ge mjölet till?

trottoarbonden

  • Inlägg: 60
Re:"gröpe" till får??
« Svar #2 skrivet: 23 feb-06 kl 00:39 »
Tack för svaret..
Jag brukar göra en "gröpe" till mina ankor, men jag har så mycket så det skulle ha varit bra att kunna ge det till fåren för att bli av med det, men icket,,
Och nån gris har jag inte,,, min sambo tycke det är nog med ett svin i huset..

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:"gröpe" till får??
« Svar #3 skrivet: 23 feb-06 kl 02:22 »
Ge mjölgröpe till sambon då  :-[

trottoarbonden

  • Inlägg: 60
Re:"gröpe" till får??
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 00:37 »
Hej gruff..
kan jag ge dom brödet då??
vad är bättre vete eller råg baserat bröd isåfall???

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:"gröpe" till får??
« Svar #5 skrivet: 24 feb-06 kl 02:07 »
Jag tyckte nog Gruffs förslag stod i en viss särklass.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:"gröpe" till får??
« Svar #6 skrivet: 24 feb-06 kl 08:33 »
Brödet, hm.....måste erkänna att jag inte vet. Fråga runt lite mer och se vad andra säger.

Heh, Tack Ronny.

Ann Linnea

  • Gäst
Re:"gröpe" till får??
« Svar #7 skrivet: 04 mar-06 kl 11:22 »
Bröd funkar utmärkt till får och de älskar det! Men ge med måtta!!

Ett tips... om du alltid plockar brödet ur en plastkasse när du ger det till fåren, så kommer de förknippa plastprasslet med bröd. Och om de hamnar utanför hagen nån gång så har du en snabb nödlösning, ta med en plastkasse och gör ljud med den... de kommer direkt, precis som när man har en hink med kraftfoder (eller sten) bara det skramlar och de är invanda på det. Istället för vallhund. Fåren följer dig istället. Håll tempot bara så de inte hinner tänka för mycket på vad gott som finns runt omkring dem.

En varning bara. Ger du fåren bröd varje gång du ser till dem, så kommer du behöva öronskydd, de kan bli rätt högljudda...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Erik Forsman, Rosanne, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser