Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!  (läst 24232 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!
« Svar #40 skrivet: 12 okt-09 kl 14:08 »
Istället för vatten brukar jag använda matolja. Man kan inte spruta in för mycket det kommer ut naturligt. Hade en höna förra veckan som satt som en löpand på pinnen på kvällen och krystade konstigt. Sprutade in ungefär 500 ml matolja och efter en stund kom det skal hinnor och gud vet vad ur hönan. Sedan var hon som vanligt igen.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #41 skrivet: 12 okt-09 kl 14:18 »
Följer med spänning detta drama, hoppas allt går väl.
Håller tummarna

/Vimsan
Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

prince

« Svar #42 skrivet: 12 okt-09 kl 18:05 »
ah, olja??
Det har jag inte provat!! Det ska jag testa!!  Hönan är fortfarande mycket svullen, inte mer än innan dock....
Hon äter , men inte så mkt, hon dricker, men inte så mkt...
Hon rör på sig och flyttar runt sig i badrummet och gillar elementet som sitter på väggen, det lutar hon sig gärna emot....

Tacka så hemskt mycket för allt ert stöd och era råd!!  Jag har inte ord nog för hur tacksam jag är!!!!

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #43 skrivet: 12 okt-09 kl 19:07 »
Tror att du skulle testa att få tag i kortison antingen genom vet eller läkare..har använt betametason, dexametason, prednisolon och predef2x på höns utan problem..hjälper verkligen vid inflammationstillstånd
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Live

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 12 okt-09 kl 19:41 »
Till sällskapsfåglar brukar man ge tillskott av kalcium med injektioner vid värpnöd Inte cortison.
Om ett ägg går sönder i äggledaren så leder det till infektion och död oftast.
Vet att man riskerar att äggledaren går sönder om man går in och grejar som lekman om man inte är försiktig!
Det kostar inget att ringa en vet och få den infon om hur länge en fågel bör ligga med värpnöd. det måste nog finnas en gräns vad som är allvarligt om det inte kommer ut.
Hos sällskapsfåglar handlar det om timmar för att komma i tid för att fågeln efter behandling ska ta sig igen..
Fast höns kanske klarar det bättre efter flera dagars krampande av ett/fler ägg som inte kommer ut som det ska?!

prince

« Svar #45 skrivet: 12 okt-09 kl 20:51 »
Jag har pratat med veterinär, men han säger samma sak som det jag gör....
Värme, sköljning, värme , värme och värme...
Så länge hon äter och dricker så är det ok, men om hon slutar med det så har det gått för långt..

De är inte farligt att känna efter i kloaken med ett finger med gummihandskar på och vaselin eller liknande, det gör ingen skada heller, det är sådant man ibland måste göra om man har höns och vill kunna ta hand om dem när något händer.

Hon ligger inte och krampar och krystar utan ligger avslappnat, Pillar man på henne så sätter hon sig i värp-position.

Veterinärerna har inte så stor vana av höns och ägg som inte kommer ut då de flesta nacks direkt av ägarna... Djursjukhuset sa att de skulle röntga, söva, öppna och ta ut det, sen har kvar henne på övervakning med alla andra djur såsom kaniner, hundar, illrar etc i minst 2 dagar....

Det är väl djurplågeri om nåt..... 

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #46 skrivet: 12 okt-09 kl 21:29 »
Ja dom har sin arbetsgång dom kära veterinärerna..kvar i 2 dygn..jisses ::) varför inte om det blir aktuellt söva, sprätta upp ta ut sy igen och överlämna till ägaren för vidare eftervård och skicka med recept på aktuell antibiotika.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

prince

« Svar #47 skrivet: 12 okt-09 kl 22:05 »
precis.....
den hade ju mått bättre med efter vård hemma än med för hönan livsfarliga rovdjur... det om nåt hade ju skrämt slag på den stackars hönan......

Men, ärligt, det skulle kosta ca 8000 och det går bara inte..... tråkigt men sant........ tror inte hon skulle överleva det heller......

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #48 skrivet: 12 okt-09 kl 22:20 »
Nä det klart det inte går om man inte har väldigt djupa fickor..tycker att du ska ta mitt råd om kortison seriöst..tror att det skulle öka chanserna för henne

prince

« Svar #49 skrivet: 12 okt-09 kl 22:56 »
ska verkligen försöka få veterinären att skriva ut det.... men, här brukar finnas vettiga veterinärer här, men just nu är den som har sk jour inte så stor kunskap om höns och tycker man ska nacka vid minsta besvär...
De andra är på någon kurs om nåt.....
typiskt. men ska försöka....

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #50 skrivet: 12 okt-09 kl 23:10 »
be honom skriva ut betapredtabletter, säg att du har haft stora problem med huggorm i höst och är rädd att din hund ska bli ormbiten till våren och att du vill ha betapred hemma om det skulle hända nåt...inte mycket bara minsta förpackningen(som kommer att räcka länge till dina höns ;) ) funkar inte det ring till nästa vet(telefonkatalogen)och var upprörd och säg att det här är tredje hönan du har som haft äggledarinflammation och att dina betapred är slut, säg att du brukar ge en kvarts tablett 3 ggr om dan och att det funkat skitbra men att du inte får tag i din vanliga veterinär och att det är bråttom...Lycka Till 8)

Weasel

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 12 okt-09 kl 23:13 »
be honom skriva ut betapredtabletter, säg att du har haft stora problem med huggorm i höst och är rädd att din hund ska bli ormbiten till våren och att du vill ha betapred hemma om det skulle hända nåt...inte mycket bara minsta förpackningen(som kommer att räcka länge till dina höns ;) ) funkar inte det ring till nästa vet(telefonkatalogen)och var upprörd och säg att det här är tredje hönan du har som haft äggledarinflammation och att dina betapred är slut, säg att du brukar ge en kvarts tablett 3 ggr om dan och att det funkat skitbra men att du inte får tag i din vanliga veterinär och att det är bråttom...Lycka Till 8)

Kan gå, men tror inte längre ormbett behandlas med betapred. Kommer inte ihåg vad det var istället...
Getingstick däremot kan man köra med ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #52 skrivet: 12 okt-09 kl 23:21 »
Kör med getingstick då men plan A blir plan B kör varianten om äggledarinflammationen först, den känns starkare helt plötsligt men var bestämd och en smula auktoritär och samtidigt polaren per i telefon(har 13 år som säljare i bagaget) då brukar dom ge med sig ;D

prince

« Svar #53 skrivet: 12 okt-09 kl 23:34 »

Ska prova det!!  Tackar!!!!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #54 skrivet: 13 okt-09 kl 08:16 »
Ska prova det!!  Tackar!!!!!!

Lyckas inte det så PMa mig din adress så ska jag skicka 10 tabletter till dig, jag har en hel burk över från min förra lunginflammation  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Live

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 13 okt-09 kl 17:07 »
Jag har pratat med veterinär, men han säger samma sak som det jag gör....
Värme, sköljning, värme , värme och värme...
Så länge hon äter och dricker så är det ok, men om hon slutar med det så har det gått för långt..

De är inte farligt att känna efter i kloaken med ett finger med gummihandskar på och vaselin eller liknande, det gör ingen skada heller, det är sådant man ibland måste göra om man har höns och vill kunna ta hand om dem när något händer.

Hon ligger inte och krampar och krystar utan ligger avslappnat, Pillar man på henne så sätter hon sig i värp-position.

Veterinärerna har inte så stor vana av höns och ägg som inte kommer ut då de flesta nacks direkt av ägarna... Djursjukhuset sa att de skulle röntga, söva, öppna och ta ut det, sen har kvar henne på övervakning med alla andra djur såsom kaniner, hundar, illrar etc i minst 2 dagar....

Det är väl djurplågeri om nåt..... 

Vilket är djurplågeri menar du? haha jaså du tror de sätter alla djur tillsammans ;D o nä det är inte djurplågeri att lämna över vården till en vet och de kan med lätthet avhjälpa en sån åkomma som värpnöd...höns är inte de enda fåglar som kan få det.
Eftersom du tycker det är djurplågeri med vetvård så ska jag inte lägga mig i din "humana" hemvård mer!

prince

« Svar #56 skrivet: 13 okt-09 kl 18:23 »
Nu missförstod du nog det hela  snäckan!

Det är att plåga en höna att tvinga den att vara tillsammans med  illrar och hundar etc efter op under minst 2 dagar.
Detta i sig kan sätta en höna i så svår chock att den dör. Det är detta som menas. Man kan inte heller jämställa en höna som vanligtvis lägger ägg var dag med en fågel som lägger någon gång per år när det kommer till op.

Det är då lättare att genom operativt ingrepp hjälpa en fågel som inte lägger ägg lika frekvent, men att göra det på en värphöna är inte samma sak, detta enligt veterinärerna själva på djursjukhuset.
Dock var detta det ena de kunde göra, då de inte har så mkt kunskap om höns. De rekommenderade inte heller att göra ingrepp, men som tidigare sagts, detta var vad de kunde hjälpa till med.

Jag ska säga att tack vare de råden jag fått här av olika medlemmar i olika situationer så lever idag flera djur  återställda som veterinärerna bara rekommenderat  åt yxan.
Inte mitt fel att det är så.

jag och mina höns är dessa medlemmar här för evigt tacksamma!

Det är ens skyldighet att göra vad man kan för sina djur, oavsett om  det är höns  för en hundralapp eller en häst för en halv miljon.... Jag ser ingen skillnad där.

Jag behandlar mina djur ALLTID efter kontakt med veterinär.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #57 skrivet: 13 okt-09 kl 18:41 »
Vilket är djurplågeri menar du? haha jaså du tror de sätter alla djur tillsammans ;D o nä det är inte djurplågeri att lämna över vården till en vet och de kan med lätthet avhjälpa en sån åkomma som värpnöd...höns är inte de enda fåglar som kan få det.
Eftersom du tycker det är djurplågeri med vetvård så ska jag inte lägga mig i din "humana" hemvård mer!

Följt dina trådar lite live och jag tror att du har anknytning till(gift med) alt är själv praktiserande veterinär. Stämmer?

prince

« Svar #58 skrivet: 13 okt-09 kl 19:21 »

Vill bara påpeka att jag vatit i kontakt med mina vanliga veterinärer (som tyvärr just nu är på någon form av kurs), samtliga djursjukhus i skåne samt 2 st fågelveterinärer, en i skåne och en i blekinge..

INGEN kunde med LÄTTHET avhjälpa min höna, utan det var att ge värme, försöka hjälpa hönan att få ner ägget genom lätt massage, separera henne från de andra... etc
Överlag var svaret att det bara var att nacka då det ju bara var en höna.....

Ett djursjukhus var beredda att göra en op, som de dock INTE rekommenderade.
Hoppas att du inte tar det här som påhopp men jag kände mig påhoppad av dig och tråden här skulle handla om hönan....

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 13 okt-09 kl 23:13 »
Hur går det ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
DemetraO40, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser