Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!  (läst 24319 gånger)

prince

AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!
« skrivet: 09 okt-09 kl 19:08 »
En av mina hönor har mest suttit på en pinne i hönsgården idag.
Nu på kvällen så sitter hon på golvet i en hörna och ser ut som en katt som håller på att kissa..
Hennes buk är helt uppsvälld och tjock!

Har ringt vet men inte kommit fram än och den vet:en som har jour idag är inte så insatt i höns...

Kan det vara ett ägg som inte kommit ut och inflammerat????
Hennes kam och slör är röda och hon ruggar inte...

Snälla hjälp mig att hjälpa min höna!!!!

prince

SV: AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 19:34 »
Någon????

Torry

« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 19:41 »
Har du kollat hur hon ser ut i rumpan, känt på magen om det verkar som det sitter nåt ägg som är på väg ut? Det du kan göra är att koka upp 1/2l vatten med 1/2 tsk salt låt svalna till ljummet och spruta in det i kloaken kanske inte allt vatten men nån dl då brukar det komma ut saker. Prova det för det gör iallafall ingen skada.
//Torry

prince

« Svar #3 skrivet: 09 okt-09 kl 19:43 »
OK!!  Ska genast testa!!
Har inte klämt på magen då den är HELT uppsvullen och rödaktig, ser ut som en högdräktig katt om magen...
men salt och vatten ska jag testa!!! Tack!

Torry

« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 20:11 »
Har googlat runt lite, om det är ett ägg som fastnat så hjälper värme och fukt du bör nog ta in henne så hon blir ordentligt varm sen behöver hon vätska, läste att väskebrist och kyla gör att det krampar i äggledaren så att det är därför ägget inte kan komma ut. Har också läst att man kan hålla hönan över ångande vatten eller ge henne ett varmt bad. Att smörja med olja kan också hjälpa. Men en vet kan säkert detta bättre. Berätta hur det går. Håller tummarna.
//Torry

prince

« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 20:15 »
Det kan vara ett ägg, tycker mig känna ett ägg på vänster sida på buken...
har gett henne ca 1 dl vatten genom kloaken nu...
Hon sitter med kroppen mkt rakt upp och ner, så det är nog så att hon försöker få ut ett ägg....

Om jag tar in henne och sätter henne här inne varmt, hon blir inte stressad av det så att hon inte alls kan få ut det??

Hon är väldigt svullen om buken....

Torry

« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 20:41 »
Jag tror inte hon blir stressad, det är viktigare att hon får värme,  har du nån värmelampa så sätt henne under den.
//Torry

prince

« Svar #7 skrivet: 10 okt-09 kl 00:32 »
Hon sitter under värmelampa....
Inget händer än så länge....
Börjar bli orolig nu.......

Torry

« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 08:06 »
Hur går det? Inget som kommit ut ?
//Torry

prince

« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 09:03 »
Ne, inget alls..... Vågar jag ge mer vätska????
Hon har suttit under värmelampa hela natten och sitter där än..... :'(

prince

« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 09:12 »
Enligt djursjukhuset i hbg så behöver man röntga för att se om det finns ägg, finns det ägg som sitter fast så behövs det då sövas och plocka ut ägget...
Överlever en höna något sådant???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 10 okt-09 kl 09:14 »
Enligt djursjukhuset i hbg så behöver man röntga för att se om det finns ägg, finns det ägg som sitter fast så behövs det då sövas och plocka ut ägget...
Överlever en höna något sådant???
det kostar nog mer än det smakar. hade jag varit som du hade jag försökt spola ut det igen. Och eventuellt med lite olja på fingret försökt känna efter om det sitter rätt/hjälpa det ut.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Therese K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 okt-09 kl 09:17 »
Aldrig hört att en höna blivit sövd... Du kan inte massera henne lite lätt på buken? 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Torry

« Svar #13 skrivet: 10 okt-09 kl 09:26 »
Du kan spola med mer ljummen saltlösning utan problem. Här är en länk om värpnöd och vad man kan göra på engelska visserligen.
http://fowlfacts.proboards.com/index.cgi?board=disease&action=display&thread=119&start=1
Annars kan jag rekommendera distriksveterinärerna i Klippan beror förstås på vem som jobbar men en del är rätt duktiga på höns och hjälpsamma.
//Torry

prince

« Svar #14 skrivet: 10 okt-09 kl 09:36 »
TACK!!!!

Vilken länk!!!!!!!
Jag ska ta fram en stor skål och hälla på ljummet, såpigt vatten som det står och sätta henne idet i 30 minuter..
hjälper inte det så får jag försöka få ut det själv då..
Har plasthandskar hemme och sånt ( Har långa naglar, så at jag inte skadar henne eller så...)
Ska verkligen göra mitt bästa!!

Tack verkligen för länken och råden!!!

prince

« Svar #15 skrivet: 10 okt-09 kl 11:38 »
vattenbad avklarat, vilket hon verkligen tyckte om faktsikt!
Nu ligger hon på vetekudde som är varm, det var inte lika skönt men ändå ok.
Ska iväg och lämna en häst nu så jag måste lämna henne en timme nu...

Håll tummarna!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 10 okt-09 kl 11:41 »
*Kniper så det gör ont*  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Torry

« Svar #17 skrivet: 10 okt-09 kl 11:53 »
Väntar med spänning, hoppas, hoppas att det funkar  :)
//Torry

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 okt-09 kl 12:12 »
När jag hämtade så kallade hönseri höns så var en av dem svullna och röda baktill och jag fick hjälp av en som  gjorde processen ganska så kort med henne och döm om min förvåning då  han berättade att det bara var vätska i svullnanden ... det måste ha varit någon form av bråk hon haft...

/M

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 10 okt-09 kl 12:25 »
Det rinner inte illaluktande vätska ur kloaken? Som en frän lukt. Om det gör det så är det äggledarinflammation och med tanke på hennes ställning så har det hunnit gått långt isf. Vid akut äggledarinflammation fylls buken med var och hönan på en pinvinliknande ställning, de dör av blodförgiftning när det brister.

Jag har varit med om en höna eller två (gamla) med riktigt svullen buk och de som sitter och stånkar. Kollade dessa, men verkade inte vara äggledarinflammation. Funderade på ägg som satt fast men då borde de nog dött för rätt länge sedan. Jag funderade och funderade... Då slog det mig att de kunde ha mask. T.ex. så har ju hundvalpar väldigt svullna magar (de föds ju med mask)... Så jag maskade av hönorna och svullnaden var helt borta efter ca 1 vecka och stånkandet upphörde.

Så, det kan vara värt att prova att maska av också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser