Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!  (läst 24216 gånger)

prince

SV: AKUT!!! Höna med svullen buk!!!!
« Svar #20 skrivet: 10 okt-09 kl 13:12 »
Hon pustar när hon andas, det gör hon.
Hon har ingen vätska som kommer ut henne och hon är ren och fin i kloaken.
Tänkte prova nu med att ta på gummihandskar och känna efter...
vet inte riktigt vad mer jag kan göra sen....

Vill inte heller bara ta bort henne innan man försökt hjälpa henne, det tycker inte jag är ok iallafall... :-X

Återkommer snart!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 10 okt-09 kl 14:42 »
Om det skulle bli så att hon ändå får avlivas vilket vi hoppas på INTE kommer att behövas, du tror inte att du vågar dig på att öppna upp henne och se om du kan hitta vad felet var? =/

Lycka till, håller tummarna för er!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

prince

« Svar #22 skrivet: 10 okt-09 kl 17:37 »
Nja, inte jag, men jag får kanske be någon om hjälp om det skule behöva sluta så..

då kan man lära sig något av det hela som kan hjälpa andra...

Ska ge henne nytt vattenbad strax....

hon har iallfall druckit lite..

Live

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 okt-09 kl 19:22 »
Nja, inte jag, men jag får kanske be någon om hjälp om det skule behöva sluta så..

då kan man lära sig något av det hela som kan hjälpa andra...

Ska ge henne nytt vattenbad strax....

hon har iallfall druckit lite..

Efter några dagar så lägger sig fler ägg på rad och jag har öppnat en död höna som det vällt ut grönt var dvs ruttna ägg.
Det är det mest plågsamma man kan tänka sig...SMÄRTOR
Hur många har haft/har höns med värpnöd som har överlevt???
Jag har försökt behandla 3 enligt konstens alla regler under mina år men inte en enda gick det att få friska.
1 kunde jag tidigt få ut ägget men efter en månad så fick hon värpnöd igen så jag anar att det inte är mkt att avla på.
De sista avlivade jag efter ett dygns insats då mitt samvete sa mig det.

Hoppas din höna får ut äggen snart! Håller tummarna :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 10 okt-09 kl 20:18 »
värpnöd, är det ´samma sak som äggledar inflamation? för det fick två av mina hönor i sommras och båda böev friska, men den ena blev fertil och den andra slutade lägga ägg helt och hållet...

prince

« Svar #25 skrivet: 10 okt-09 kl 21:08 »
Känns bara som ett ägg som suttit fast....

Nu känns inte ägget mer men det känns som om något krasar lite längre ner än där ägget satt, så jag tror kanske att det gått sönder och då kanske det kommer ut... ???

Jag vill ge henne chansen innan man tar bort.. Hel generellt tas djur bort lite för lättvindligt, men jag gör vad jag kan men självklary ska inte hönan få lida en massa...

Inget ägg kan kännas genom kloaken iallafall så risken är att det fastnat i äggledaren..........

Hon har druckit lite och nu sover hon.. Hon är pigg annars så jag vill försöka lite till innan jag ger upp...

Torry

« Svar #26 skrivet: 10 okt-09 kl 21:18 »
Då får vi hoppas att det ligger en stor hög med "äggröra" hos henne imorgon.
//Torry

prince

« Svar #27 skrivet: 10 okt-09 kl 21:28 »
tack för all uppmuntran!!  Jag vill så hett att hon blir bra, min lilla pulla.....

Torry

« Svar #28 skrivet: 10 okt-09 kl 21:43 »
Det vill jag med, efter alla ansträngingar du gjort är så vore det för j-ligt om det inte skulle gå vägen.
//Torry

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 11 okt-09 kl 07:34 »
Hur går det??
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

prince

« Svar #30 skrivet: 11 okt-09 kl 11:15 »
nåt kladdigt har kommit ut, men inte är det mkt.....
hon dricker och sånt än...

ska prova att skölja henne igen sen.....

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #31 skrivet: 11 okt-09 kl 11:46 »
Har du betapredtabletter(kortison) hemma så ge henne en halv tablett morgon och kväll i 3-4 dagar upplöst i LITE vatten, hjälper mot inflammation och hon dör inte av det. Använd injektionsputa utan nål och ge en ml i taget direkt i munnen. Sen kan du ju ge Terramycin om du misstänker infektion men det får hon kanske redan. Tycker att du är rätt ute med att skölja så fortsätt med det+baden. Lycka till!
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

prince

« Svar #32 skrivet: 11 okt-09 kl 13:38 »
Hrm, bra tips det med kortisonen, har tyvärr inte det..
Antibiotika har jag satt henne på, oavsett om hon har en inflammation eller inte så har jag ändå varit inne via kloaken och då finns det risker för bakterier även om jag har plasthandskar.

En sköljniing ska ske nu snart, vill inte göra för mkt på en gång utan låta henne vila emellanåt också..

Kammen är röd och fin, hon dricker och är vid god vigör annars. Dock så försöker hon ju pressa ut något, ägget då troligen såklart, och det tar ju på krafterna..
Samtidigt vill jag inte ge för mkt mat så hon producerar nya ägg utan hon får minimum och så är hon i mitt badrum, varmt och skönt,   så hon slipper stressen från de andra hönsen och sen så är det mkt släckt så att hennes dygn kortas så att ägglggningen ska minska så att inte fler ägg bildas och trycker på.........

Rätt eller fel tänkt?????????

Torry

« Svar #33 skrivet: 11 okt-09 kl 14:09 »
Precis så skulle jag också ha gjort. Kämpa på !  :)
//Torry

prince

« Svar #34 skrivet: 11 okt-09 kl 18:30 »
När jag sköljer min höna med vatten så kommer det ut igen som gulfärgat efter knappt en minut, samma färg som på en ägg-gula....  sköljer med ca 2 dl vatten när jag sköljer henne....

Är det ägg gule rester som kommer ut eller vad kan det vara???

Inga ägg annars har kommit ut, inga skal eller så heller...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #35 skrivet: 11 okt-09 kl 19:01 »

Gulaktig, ganska genomskinlig vätska  fyllde hela bukhålan på en mycket uppsvälld höna jag hade en gång när jag sparat några "industri-broilers" för  produktion av avelsägg. Alla de hönorna fick mer eller mindre stora problem med värpningen så jag lade ner projektet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

prince

« Svar #36 skrivet: 11 okt-09 kl 19:16 »
ok!!

Min höns har jag ju haft i ca 2 år men hon är en hybrid som lägger ganska mkt jämfört med många andra  " vanliga" höns.

Hon har ingen gulaktig flytning, normal avföring mot något lös, men just när jag sköljer henne så kommer det ut i denna färg..??

sonja på slätten

• Halland
« Svar #37 skrivet: 11 okt-09 kl 19:19 »

Jag menade inte någon flytning, vätskan FORSADE ut när jag öppnade den avlivade hönan.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Torry

« Svar #38 skrivet: 11 okt-09 kl 19:58 »
Hur luktar det? luktar det så du håller på att spy, typ ruttet så är det var om det inte luktar nåt speciellt så är det förmodligen ägg.
//Torry

prince

« Svar #39 skrivet: 11 okt-09 kl 20:40 »
nej, det luktar inte illa, bara hönlukt... hönsavföring luktar 100 ggr mer än detta....  Då kanske det var ägg reste som kom ut!?? Jag ger henne lite mer tid då......

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser