Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig hönsgård!  (läst 11927 gånger)

Höns-Patrullen

• Närke
SV: Tråkig hönsgård!
« Svar #20 skrivet: 23 nov-09 kl 13:05 »
Kanske att dom har något att sitta på...te.x stenar, stockar, pinnar eller något att sprätta i.
Vi har några växter, stenar, gräs och en stege i våran hönsgård.
 ;) :) ;D
Live your life just the way you want...

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #21 skrivet: 23 nov-09 kl 20:43 »
Vi har avsågade syrenbuskar som vi satt sittpinnar på olika höjder emellan, mindre syrenbuskar, ogräs (som de inte äter och kan gå in och gömma sig under) avsågade hasselnötsträd, stenar, stubbar och regnskydd gjorda som små hus som de älskar att gå in i när det regnar eller om solen är stark på sommaren. Jag brukar slänga in matrester, krossad havre, solrosfrön, grästuvor och annat smått och gott som de gillar att gå och sprätta i. Och sen har jag planterat vintergrön murgröna och andra slingrande växter på utsidan som klänger över staketen, både på sidorna och på taket.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 28 nov-09 kl 18:42 »
Hej!

I dag tog vi dessa bilder på vår leriga hönsgård. Vi har gjort vårt  allra bästa för att skapa en aktiveringsgård på vebo´ backen. Senaste tillskott är stocken på sågbocken.

Hälsningar från Kolbäck.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

johannak

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 03 dec-09 kl 20:22 »
åhh vilka fina kort på en fin gård! Kul att få så många bra tips och ideer!  ;)

Nu när termometern visar -10 grader ute... släpper ni ut hönsen eller låter de va inne?
Värmelampan känns rätt onödigt då det kommer in kyla från luckan..
känns taskigt att de bara får vara inne också, men släpper ut dem en stund på dagen om jag har ledig förmiddag..
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #24 skrivet: 03 dec-09 kl 20:24 »
Mina går ändå bara ut och vänder när det är så kallt, så jag låter luckan vara stängd och behåller den goda värmen inne.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 05 dec-09 kl 00:27 »
Hej!

Förra vintern var min lucka bara stängd säg tre ggr. men då var det dryga 15 till 17 minusgrader ute och 5 inne. Hedemorahönsen gick mer än gärna ut och in hela dagen den ljusa tiden.Det är inte sån himla stor skillnad med luckan öppen hos mig utan först när hönsen sitter då stiger tempen nu till +7 när det är 10 höns på sina pinnar. Nu hade vi förstås bara minus 8 häromdan,men redan +2 igen. Ingen snö här än. Jag tänker dra ner värmen så att vi landar på +5, men 5/10 har ruggat och jag inbillar mig att de behöver ha det lite ombonat ikring sig. Absolut dragfritt är det ju bara med luckan stängd även om maken påstår att några lagar säger att det inte ska dra med vår ventilation!? ;-)

Trevlig helg från Kolbäck
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #26 skrivet: 06 dec-09 kl 15:46 »
Mina höns är alltid ute, de vill ut oavsett väderlek.
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #27 skrivet: 08 dec-09 kl 22:05 »
vilka härliga bilder på fina idéer i era hönsgårdar!
Vill bara bidra med adress till min gamla hemsida, som fortfarande ligger ute på nätet, där det finns en hel del tips om div.  bl.a. hönshus och hönsgårdsinredning
http://hos.sandnet.se/stackmurs

Denna sida är inte uppdaterad alls sedan jag  flyttade och kommer att bytas ut mot en ny så småningom - med sånt som är aktuellt nu i mitt nya liv :-)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #28 skrivet: 08 dec-09 kl 22:26 »
vilka härliga bilder på fina idéer i era hönsgårdar!
Vill bara bidra med adress till min gamla hemsida, som fortfarande ligger ute på nätet, där det finns en hel del tips om div.  bl.a. hönshus och hönsgårdsinredning
http://hos.sandnet.se/stackmurs

Denna sida är inte uppdaterad alls sedan jag  flyttade och kommer att bytas ut mot en ny så småningom - med sånt som är aktuellt nu i mitt nya liv :-)

Aha! Kul att "träffa" skaparen till den sidan. Har varit inne och läst där många gånger. :D Hoppas att matnyttig info följer med till nya sidan!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #29 skrivet: 08 dec-09 kl 23:21 »
Aha! Kul att "träffa" skaparen till den sidan. Har varit inne och läst där många gånger. :D Hoppas att matnyttig info följer med till nya sidan!
Jag niger och tackar för berömmet!
Jadå det matnyttiga ska uppdateras så det blir bättre på den nya sidan ;-)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 2 användare
Conorcccc, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser