Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkig hönsgård!  (läst 11912 gånger)

johannak

• Dalarna
Tråkig hönsgård!
« skrivet: 09 okt-09 kl 16:56 »
I våran hönsgård ser det nu jätte tråkigt ut! Bara jord/klet att gå och picka i. Vi har ett röda vinbärsträd, som de gillar att ligga under och hoppa upp i. Finns det någon som har något förslag på hur man kan få det "roligare" för hönsen i hönsgården? River in gräs så ofta som möjligt, och de går fritt en stund ute varje dag. Snart blir det vinter och allt grönt försvinner...  :-\

Vore kul och höra vad ni har i era hönsgårdar. Man vill ju att de ska ha en bra miljö där de inte har tråkigt!  ;)
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Tråkig hönsgård!
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 17:14 »
har inget speciellt, men kan tänka mig att dom skulle gilla att ha något dom kan flyga upp på. Mina har två stora stenar vi inte har fått ut frånhönsgården och den älskar dom att flyga upp på... kanske inte det var det du menade. :P

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 17:35 »
Ngn slags pinne att flyga upp på? Jag vet att ngn gjort ngt slags utehus också, johanna-någonting... som såg lite "höns-kul" ut...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

8zw

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 09 okt-09 kl 17:44 »
Stubbar och stockar att sitta på och jordhögar att sprätta och rulla i gillar de. Nu kan du ju också ta in stora grenar med massa rönnbärsklasar på som de kan hoppa efter för att försöka äta om nu dina hönor gillar rönnbär. Eller bara klasarna om du inte har några träd att förstöra.
Påfågelduvor.

@nn

• Hönsmammann
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 18:40 »
Vi har satt in ett klätterträd till våra hönor och de älskar att sitta där.

Sen brukar jag kasta in nyklippt gräs som de kan sprätta runt i med stor förtjusning. Nu på hösten samlar jag löv och kastar in och strör över havre eller solrosfrön och det är underbart att se dem när de sprätter runt och letar mat. En hönskännare gav mig det tipset för hönerna värper mer och bättre om de får sprätta ordentligt, sen så är det ju ett väldigt bra tidsfördriv också.
Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 19:36 »
vi har ochså ett klätterträd + i andra buren har jag kånkat in en gammal stubbe som dom verkar tycka om
hårt arbete lönar sig...

johannak

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 19:47 »
Det där med höns träd lät ju som något man skulle testa! Men hur fasen fick ni det att stå still  :)
Riktigt bra ide!
24 årig djurälskande tjej som bor i strax utanför Leksand med en jaktgalensambo, en liten flock Hedemorahöns och en jämthund.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 20:00 »
Fina träd! Ngt sådant har jag tänkt ha hos mina höns också!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

@nn

• Hönsmammann
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 20:19 »
Fina träd! Ngt sådant har jag tänkt ha hos mina höns också!

När vi höll på med hönsgården så happade det sig så att ett av våra gamla äppelträd blåste omkull, vi sågade till en passande bit och grävde ned det. Äppelträdet hade blivit ihåligt och det var väl därför det rasat men det passade oss perfekt för vi bankade ned armeringsjärn i mitten av stammen och sedan cement.

Det står som jutet! ;D

@nn

• Hönsmammann
« Svar #9 skrivet: 09 okt-09 kl 20:21 »
Ooops! Nu infogade jag fel frågecitat, det gick lite fort. :-[

Ursäkta!

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 okt-09 kl 22:28 »
Släng in en halmbal så får dom roligt!!

Första veckan är det roligt att slita sönder balen, resterande 3 veckor är det roligt att gå och sprätta i halmen. Sen kan man kratta ut all halm och lägga på komposten och slänga en ny bal till hönorna.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-09 kl 14:36 »
Min man gjorde ett klätterträd då hönsgården var ny.
Inte en enda höna klättrade i den.
Vi satte den utanför och hängde godsaker till småfåglarna .
Där blev den uppskattad.
Jag lägger ut hö och luzern-strå det gillar de skarpt.
Hedemorahöns

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #12 skrivet: 12 okt-09 kl 19:15 »
jag har lutat en gammal trästege mot en björk i hönsgården. Där sitter de gärna.
Jag har en platstol som tak åt en vattenautomat, den vill de också sitta på.
Jag har en trädtopp som ligger i ett hörn där kycklingar brukar hänga när de blir tonåringar.

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 okt-09 kl 22:12 »
Lagom tills hösten drog igång och hönsgården blivit en kal jordplätt gjorde vi en riktigt rejäl inhägnad (jag är hopplös på att uppskatta arealer, men om jag säger 100 kvm tar jag nog inte i för mycket) med 120cm hönsnät utan tak. Där får höns i olika åldrar gå tillsammans med myskorna, och de trivs alldeles ypperligt. En del av trädgårdslandet ingår i hägnet, vilket gör att fåglarna både mumsar i sig skadedjur och gödslar. Dessutom har de buskar och små träd att hoppa runt i, fallfrukt från päronträdet att äta, och plats för flera bad- och drickbaljor. Ytterligare ett plus är att kaninburarna är inuti hägnet, vilket var bra när kaninhonan igår tyckte att buren blev för tråkig och smet...

Detta kräver förstås vingklippning (våra kan ta sig över max 80cm), och att man inte har problem med rovfågel som tar höns.

taccotad

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 okt-09 kl 20:56 »
Jag har gått ut i skogen och samlat lite torra grenar som jag satt upp i hönsgården. Sen sågade vi ner en lönn och då tog jag en del därifrån och bara la in, uppskattat för dom gömmer sig bland grenarna och bladen. Sen har vi några stubbar där inne. Fast vi har fortfarande växlighet där, är väl för att dom går lösa mestadels av tiden.

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 okt-09 kl 22:07 »
ge dem frukter/grönsaker som äpple, morötter sockerbetor så har de något att hacka i.
tycker du det är för geggit kan du ju slänga in torv..

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 14 okt-09 kl 18:03 »
Jag har ett gammalt skrivmaskinsbord i hönsgården, som vi annars skulle kört till sopstationen.
När solen når dit gillar de att ligga på det, om det regnar att vara under - sandbadade under förut också innan det blev så vått och kallt.

Daaniel

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 okt-09 kl 18:41 »
tror jag ska fixa ett "klätter träd" till mina

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 14 okt-09 kl 19:02 »
se bara till att ha nät övergården.. annars lär du hitta dom lite var stans när du kommer hem ;D

galdur

• -
« Svar #19 skrivet: 15 okt-09 kl 09:25 »
Jag har också en trist hönsgård med bara jord, men efter lite pyssel i vår trädgård fick vi en hel del gräsfrön över, så jag har satt upp nät och stängt av ca halva hönsgården och sått gräs där det växer kanon och det ska bli jätte kul att släppa in hönsen där till våren!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser