Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stjärten på appenzellertuppar  (läst 1448 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Stjärten på appenzellertuppar
« skrivet: 09 okt-09 kl 10:04 »
Hur ska de egentligen se ut?  ??? De flesta (alla? jag vet inte?) tuppar jag sett har sett ut så här, men jag har också hört kommentaren av utställande uppfödare att de skulle vilja ha stjärten ljusare eller tom vit...

Nu i år har ovanstående tupp även gett ett par avkommor med sådan här stjärt. Den här grabben är bara 6-7mån och därmed fortfarande tanig i kroppen, men han har ju en helt annan stjärtfärg... Vit med toppfläck, till skillnad från faderna svart-vit melerade...

Hur ska de se ut!?!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

johe71

SV: Stjärten på appenzellertuppar
« Svar #2 skrivet: 09 okt-09 kl 13:12 »
jag ser bilderna bra i första inlägget

Hur ska de egentligen se ut?  

hittade en sida med den engelska standarden http://www.courtneypoultry.co.uk/id23.html vet dock inte om den skandinaviska säger exakt samma sak :)

"Tail well furnished, well spread, at right angles to back".... är det "Silver Spangled" vi pratar om så ska fjädrarna se ut så här "Pure silvery white ground colour, with each feather ending in distinct black, fairly small spangle, not circular; less pronounced on the head and neck. Primaries, secondaries and tail feathers with black tips."

så, om jag tolkar texten rätt, så ser det ut som att den första tuppen har alldeles för mycket svart på stjärtfjädrarna.. .fjäderna ska vara vit med en svart fläck längst ut...

bilder från någon utställare (http://www.courtneypoultry.co.uk/id5.html)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 09 okt-09 kl 13:25 »
Tack för hjälpen! Då är det nog den yngre som ska behållas. Kul att jag fick fram en sådan då!

Som sagt, de svenska djur har jag sett har sett ut mer eller mindre som min gammeltupp, och ändå fått bra på utställningar, men jag har hört önskemål om vitare stjärtar med att det skulle vara svårt...

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 09 okt-09 kl 13:33 »
Helt riktigt dom ska vara Svart längst ut bara. Jag har t.o.m fått nedragning på poäng bara för att dom  är lite "sotig" i stjärtpartierna..  Bifogar en tupp som jag ställde ut förra året.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 09 okt-09 kl 13:55 »
Okej! Då har jag bättre koll och vet vad jag ska spara och inte! Jag har dock fått se tuppar med liknande stjärt som min äldre, som har sagts fått bra poäng!?!

Hur är det med hönornas (och för all del tupparnas) huvudtofsar då? Form och färg?

Träsktrollet

• -
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 20:04 »
Alltså så är MacRipper inte så bra i färgen, jag som hade tänkt spara honom :-\
Hur ser han annars ut? Han ser väldigt trevlig ut och har vita halsfjädrar och väldigt många/stora fläckar fram på bröstet. Han ser alltid så stolt ut, väldigt högt burna stjärtfjädrar och bra "hållning".
Är det det samma som gäller för hönorna, väl avskillda svarta fläckar - silver som guld?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 21:27 »
Okej! Då har jag bättre koll och vet vad jag ska spara och inte! Jag har dock fått se tuppar med liknande stjärt som min äldre, som har sagts fått bra poäng!?!

Hur är det med hönornas (och för all del tupparnas) huvudtofsar då? Form och färg?

Formen har jag inte så stor koll på ,men hönorna ska väl ha  mer svart i sina hättor vad jag vet.
Bifogar bilder på 2 hönor som hamnade på 92 poäng .

Sörbo

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 09 okt-09 kl 21:32 »
Alltså så är MacRipper inte så bra i färgen, jag som hade tänkt spara honom :-\
Hur ser han annars ut? Han ser väldigt trevlig ut och har vita halsfjädrar och väldigt många/stora fläckar fram på bröstet. Han ser alltid så stolt ut, väldigt högt burna stjärtfjädrar och bra "hållning".
Är det det samma som gäller för hönorna, väl avskillda svarta fläckar - silver som guld?

Hållningen tycker jag ser bra ut . Men lite stora svarta fläckar kanske.. :-\ Jag har fått info att när fläckarna blir för stora och tar över tecknigen så ska man spara dom ljusaste tupparna annars blir dom nästan helsvart i teckningen.

Träsktrollet

• -
« Svar #9 skrivet: 12 okt-09 kl 13:16 »
Hållningen tycker jag ser bra ut . Men lite stora svarta fläckar kanske.. :-\ Jag har fått info att när fläckarna blir för stora och tar över tecknigen så ska man spara dom ljusaste tupparna annars blir dom nästan helsvart i teckningen.

Tack för svaret :) Då vet jag vad jag ska "leta" och avla på.
Tror du att det är samma sak som gäller för guld/svarta?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser