Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klinker på golvspånskivor?  (läst 24912 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Klinker på golvspånskivor?
« skrivet: 06 okt-09 kl 20:09 »
Hej!
I veckan ska jag börja lägga klinker på ett ställe, ca: 70kvm.
Problemet är dock att ca 15kvm av golvet är gjort på golvspånskivor, medans resten är gammalt klinker och betong.
Kan man lägga klinker direkt på spånskivor och gammalt klinker, eller måste man spackla eller nåt sånt innan?

Är jättetacksam för svar!

Ha det fint!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Huggorm

• Gäst
SV: Klinker på golvspånskivor?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-09 kl 20:10 »
Har du kollat så reglarna under spånskivan är stadiga nog? Det får inte svikta, för dom spricker kaklingen

Stabo

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-09 kl 20:17 »
Nej, det har jag inte hunnit kolla än.. Var bara där en snabb sväng och såg lite i förbifarten att det var spånskivor. När jag gick på det så kände jag ingen svikt, men å andra sidan kände jag inte efter heller.. Men 40cm c/c mellan reglarna under spånet låter vettigt, va?

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-09 kl 20:26 »
40cm c/c borde funka. Man brukar säga att det skall vara 30cm, men det är nog mest för att det är halva standardavståndet

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 06 okt-09 kl 20:28 »
Grunda med primer enligt anvisning, det hindrar att den torra spånskivan inte torkar ut fixet för fort och spånskivan inte tar upp för mycket fukt. Dessutom bidrar det till vidhäftning av de två materialen. Annars inga problem. Att flytspackla/rotavjämna hade varit att föredra men inte nödvändigt, desutom dyrt. c/c40 låter utmärkt om c/c60.....tveksamt :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Stabo

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-09 kl 20:30 »
Grunda med primer enligt anvisning, det hindrar att den torra spånskivan inte torkar ut fixet för fort och spånskivan inte tar upp för mycket fukt. Dessutom bidrar det till vidhäftning av de två materialen. Annars inga problem. Att flytspackla/rotavjämna hade varit att föredra men inte nödvändigt, desutom dyrt. c/c40 låter utmärkt om c/c60.....tveksamt :-\

Okej. Vad är det för primer som gäller då?

Men att lägga direkt på gammalt klinker går bra, eller?

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 21:20 »
Okej. Vad är det för primer som gäller då?

Men att lägga direkt på gammalt klinker går bra, eller?

Köp allt från ett och samma system så att alla komponenter funkar tillsammans. Kolla så att all gammal klinker säkert sitter fast och inte vickar, för då lär inte ditt nya klinkergolv ligga still heller.

... men att flytspackla kostar väl inte så mycket?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

trädman

« Svar #7 skrivet: 06 okt-09 kl 22:29 »

Hur "stadigt" golvet måste vara beror väl också en del på dess användning. Om det är torr innomhusmiljö med lätt gångtrafik kanske cc 60 kan funka om plattorna inte är för stora och man kan leva med att det riskerar bli sprickor i fogarna. Är golvet utsatt för fukt och hög belastning är rimligen kraven på stabilitet högre för att undvika följdfel

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 okt-09 kl 23:33 »
Har lagt klinker på c/c 60 och dubbelt golvspån. Det var stadigt och klinkern blev kvar.

Yrmff

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 okt-09 kl 00:25 »

Där jag tror att ev problem uppstår är just i skarven Trä vs Betong...

dilationsfog kanske?

mvh Heikki

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 08 okt-09 kl 08:36 »
vad sägs om golvgips?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 08 okt-09 kl 10:30 »
Jag blev rådd att lägga en platta golvgips under klinker (på ett brädgolv). Mycket skruvar för att fästa gipsen. Orsaken var att träbaserade material rör sig mer än klinker, och därför med tiden lossnar fix och fog. Gips är ett "dött" material, som inte rör sig mer än klinkers.

I ditt fall kommer skarven trä/betong att röra sig, och jag hade sett till att få skarven "jäms med" klinkerskarv och där fogat med fogmassa i stället för cementfog.

Stabo

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 08 okt-09 kl 19:46 »
Jag blev rådd att lägga en platta golvgips under klinker (på ett brädgolv). Mycket skruvar för att fästa gipsen. Orsaken var att träbaserade material rör sig mer än klinker, och därför med tiden lossnar fix och fog. Gips är ett "dött" material, som inte rör sig mer än klinkers.

I ditt fall kommer skarven trä/betong att röra sig, och jag hade sett till att få skarven "jäms med" klinkerskarv och där fogat med fogmassa i stället för cementfog.

Låter vettigt, må jag säga. Kan man slabba på fixet direkt på gipset? 

Yrmff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 okt-09 kl 11:23 »
Låter vettigt, må jag säga. Kan man slabba på fixet direkt på gipset?  

primer först !!  

mvh H

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-09 kl 23:19 »
Jag har både sett golvläggare göra det och själv lagt golvgips på spån och "limmat" det med fix, har funkat bra.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #15 skrivet: 14 okt-09 kl 23:33 »
Det funkar inte med golvspånskiva, efter några år har du lösa klinkerplattor på golvet. Nej dött ska det va m.a.o golvgipskiva....

stedevil

« Svar #16 skrivet: 19 okt-09 kl 09:47 »
Det finns ju även flexibel fogmassa/flytspackel, som INTE gör att plattorna lossnar om du så lägger dem direkt på brädgolv. Väldigt användbart om man vill hålla ner bygghöjden.

Men om bygghöjden inte är ett problem så är kanske golvgips + standard fog enklast/billigast.

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 25 okt-09 kl 21:57 »
Om man nu har fördelat vikten rätt över bjälklaget med cc30 eller cc40 reglar, limmat och skruvat spångolvet finns i praktiken inget att oroa sig för när det kommer till rörelser i golvet. Tack vare spånskivans sammansättning - spån, så är nästan all spänning i trät urtaget. Är dufortfarande rädd att ett spångolv ska knäcka fogar och lätta på plattor. Den mest sannolika orsaken till att detta uppståt är att spånskivan dragit ur för mycket av fukten ur fixet, dvs utan primer, innan den hunnit bränna/stelna. Med fogen är det lättare. Så gott som samtliga typer av fog är idag flexifog - en fog som kan uthärda små variationer i rörelse från tex varma - till - kalla golv tack vare golvvärmens dominanta intågande på marknaden.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Stabo

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 26 okt-09 kl 20:30 »
Tack för alla bra svar.

Jag primade golvet, och la sen klinkret. Än så länge funkar det bra, iaf ;)

Tack igen för alla bra svar!

Ha en fin dag!

//Patrik

brickis

« Svar #19 skrivet: 22 nov-09 kl 21:24 »
Tack för alla bra svar.

Jag primade golvet, och la sen klinkret. Än så länge funkar det bra, iaf ;)

Tack igen för alla bra svar!

Ha en fin dag!

//Patrik
gör om gör rätt sen när ditt golv spricker ;D   alt1....golvgips/primer/fix/klinker/fog
 alt2.....spånskiva/primer/flytspackelnät(typ armeringsmatta men mindre)flytspackel/primer/fix/klnker/fog.......
grönt,blått,ljussvart....en trave nävar samt för mycket fritid...

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser