Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234643 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #440 skrivet: 22 sep-10 kl 12:55 »
hemma dör alla en efter en.. men vad skulle man räkna med när man flyttar hemmifrån om dom i vanliga fall bara dör under helgen när man är borta..? totalt har 2 silkes 2 små dk och en vaktel dött nu inom loppet på ca 2 veckor, innan var allt fri och fröjd  :'(

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #441 skrivet: 22 sep-10 kl 19:08 »
Aldrig mer värphybrider!!
I maj åkte jag och hämtade 11 vita Lohman på ett värperi. De var då ca 14 månader gamla (inte särskilt gamla med andra ord). De såg hemska ut och hade inte mycket fjädrar.
Nu har jag 5 st. kvar. Den första låg helt plötsligt död och jag vet inte varför. Inga sår på henne. Den andra fick någon form av framfall eller liknande och tyvärr såg jag inte det förrän de andra hönorna hade hackat sönder henne. Sambon fick skjuta henne. Den tredje blev hackad i häcken så jag separerade henne från de andra (ville inte att det skulle bli som med den förra) men inom ett par dagar var också hon död. Den fjärde och femte låg också helt plötsligt döda. De var pigga och krya när jag såg dem sist. (De dog inte samtidigt, några veckors mellanrum) Den sjätte (Agda hette hon eftersom hon fortfarande var väldigt dåligt befjädrad) blev halt för ett par veckor sedan. Jag tvättade rent henne ordentligt för att se så att det inte var något sår eller benkvalster eller annat dylikt men hittade ingenting. Trots att hon haltat har hon hängt med de andra ut och verkat pigg. Idag när jag kom in i hönshuset låg hon i ett hörn. Fortfarande vid liv. Jag stängde in henne ensam i hönshuset så att de andra inte skulle ge sig på henne. När jag kom ut igen så stod hon i alla fall upp, men hon var väldigt ihop-burrad så för att inte låta henne lida fick sambon skjuta henne. Känns hemskt att bestämma om någon ska leva eller dö men ville inte låta henne lida mer.  :'(
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Sano

• Bohuslän
« Svar #442 skrivet: 22 sep-10 kl 20:27 »
Igår försvann en höna. Hittade inga spår efter henne, så det var väl räven. Hade dock en svag förhoppning om att hon smugit undan och lagt sig att ruva någonstans. Idag är en av ungtupparna borta. Inte heller några spår. Suck. Så nu blir det till att hålla dem instängda i hönshuset , hur nu det ska sluta. Fyra kullar med kycklingar i 4-månaders-åldern jämte de vanliga åtta hönsen med tupp i det lilla huset.  :-\ Ungtupparna lär inte få det lätt. Men jag kan ju inte släppa ut dem heller! Ska jobba och vara borta nu dagtid ända till måndag, så inte har jag möjlighet att göra klart hönsgården heller. Undrar vilket som är värst: rävtagna eller superstressade o sönderhackade höns?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #443 skrivet: 22 sep-10 kl 21:01 »
Hur litet är hönshuset och hur många ungtuppar? Skulle nog hålla de instängda.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Sano

• Bohuslän
« Svar #444 skrivet: 22 sep-10 kl 21:20 »
Huset är ca 3x4m och det är numer fem ungtuppar, 12 unghönor, åtta hönor och en tupp.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #445 skrivet: 22 sep-10 kl 22:07 »
Släng in en massa godsaker dom kan hålla sej sysselsatta med o tex massa granris o sånt när du är borta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sano

• Bohuslän
« Svar #446 skrivet: 22 sep-10 kl 22:17 »
Precis min idé! Höbal med havre i, tänkte jag. Granris är bra. Några jordtorvor kanske.

Sano

• Bohuslän
« Svar #447 skrivet: 23 sep-10 kl 20:25 »
Det här hamnar i fel tråd, men jag måste bara meddela att allt verkade lugnt i hönshuset när vi kom hem och den förlorade ungtuppen spatserade utanför.  ;D Fast nu i kväll är han försvunnen igen...  ::)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #448 skrivet: 23 sep-10 kl 21:09 »
Det här hamnar i fel tråd, men jag måste bara meddela att allt verkade lugnt i hönshuset när vi kom hem och den förlorade ungtuppen spatserade utanför.  ;D Fast nu i kväll är han försvunnen igen...  ::)

Han är väl ute och försöker ragga några schyssta hönor från nån grannby förstås  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #449 skrivet: 24 sep-10 kl 13:48 »
Igår hade vi besök av ormvråken som tyvärr lyckades få med sig en Faverollungtupp. Visserligen var herrn tänkt att bli mat på vårt bord i vinter, men nu när vråken hittat "skafferiet" så ger han sig nog aldrig av. Såg den sitta i några träd här bredvid idag och spana också.

Ganska fräcka djur om jag får säga mitt, vi var hemma hela tiden och var ute och slamrade och hade oss, sen helt plötsligt får vi se en stor fågel i hönshuset som äter på en ungtupp, inte kul...

Blir väl till att sätta på bättre tak på utegården nu.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #450 skrivet: 24 sep-10 kl 14:10 »
MIn enda faverolle höna do igår. Hur pigg som helst i förrgårkväll. Nrä vi gick upp på morgonen så verkade hon lite hängig. Mannen här hemma tog upp henne och då sprattlade hon runt nästan som vanligt. Jag lämande baren på dagis och när jag kom hem var hon död.  :'( :'( Så nu har jag bara faverolltuppar. I och för sig var de jui nte tänkt till avel då fötterna inte var som de skulle på en del och jag inte ville chansa men det känns så trist att min lilla söta höna är borta och att det bara är tuppar kvar.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Wildvittra

• -
ihjälhackade kycklingar
« Svar #451 skrivet: 27 sep-10 kl 10:55 »
I lördags hittade vi fyra kycklingar som blivit hackade, två var döda, två dog sen på natten. De var ca 3 veckor och bodde inne hos de stora hönsen i en kartong, trodde väl aldrig det skulle kunna gå så illa. Resterande kycklingar får nu bo i en bur inomhus tills de blir tillräckligt stora för att vara med de "stora".
Känns hemskt, speciellt för att jag var så godtrogen och trodde det skulle gått bra...

:(
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #452 skrivet: 27 sep-10 kl 17:40 »
Just nu hittade jag vår fina höna Brownie, en lohmann-blommehöna död. Hon var bara ett år, har inte sett henne må dåligt eller något, helt som vanligt har hon varit. Så hörde jag att det var lite oväsen inne hos hönsen och när jag kom dit låg hon död precis innanför dörren, fortfarande varm och mjuk så det måste hänt precis innan. Hon hade till och med lite mat kvar i munnen...

Och igår var hökeländet här och satte klorna i min fina orpingtontupp när de gick ute en stund på eftermiddagen. Jag satt i kontoret bara några meter därifrån och sprang ut. Han var blodig i ena ögat och jag trodde först att det var uthackat, och på insidan av ena vingen. Men ingenting annars. När jag torkat bort blodet från ögat syntes ingenting och idag märks inget, men han är fortfarande chockad, sitter mest i ett hörn och är rädd...

Bara skit med andra ord, fast tur att Orpheus lever iaf.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #453 skrivet: 18 okt-10 kl 13:07 »
Blev så rädd idag, jag hade kunnat trampa ihjäl en liten ungtupp av dv kochin.  :'( Han ska alltid vara vid fötterna på en, så smet han ut till andra rummet. Jag tar ett kliv över tröskeln efter (och trodde inte att han hade sprungit tillbaka och ställt sig lagom under min fot!!) med träskor full fart och hela min tyngd (ungefär samma effekt som att man skulle ställa sig och hoppa jämnfota hårt!) och... "Skwiiiik" hör man och känner något mjukt under sig! Lyfter förskräckt foten och den lilla grabben far iväg som en raket... Han verkar oskadd... *pustar ut*. Bevis på hur tåliga de är, för jag trodde sekunden efter jag hörde ljudet att nu har jag krossat honom! :'( :-\
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #454 skrivet: 18 okt-10 kl 13:17 »
Blev så rädd idag, jag hade kunnat trampa ihjäl en liten ungtupp av dv kochin.  :'( Han ska alltid vara vid fötterna på en, så smet han ut till andra rummet. Jag tar ett kliv över tröskeln efter (och trodde inte att han hade sprungit tillbaka och ställt sig lagom under min fot!!) med träskor full fart och hela min tyngd (ungefär samma effekt som att man skulle ställa sig och hoppa jämnfota hårt!) och... "Skwiiiik" hör man och känner något mjukt under sig! Lyfter förskräckt foten och den lilla grabben far iväg som en raket... Han verkar oskadd... *pustar ut*. Bevis på hur tåliga de är, för jag trodde sekunden efter jag hörde ljudet att nu har jag krossat honom! :'( :-\

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jäkla höns!!!  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #455 skrivet: 18 okt-10 kl 14:21 »
Ledsen för de tre Sabelpootkycklingarna och Isbartuppen som jag fått avliva pga att de var sjuka. Är påväg i en låda till SVA nu och jag väntar med bävan på resultatet.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #456 skrivet: 18 okt-10 kl 17:34 »
Ledsen för de tre Sabelpootkycklingarna och Isbartuppen som jag fått avliva pga att de var sjuka. Är påväg i en låda till SVA nu och jag väntar med bävan på resultatet.

Hua vad jobbigt! Hoppas att det inte är något riktigt  läskigt...  :-\
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #457 skrivet: 18 okt-10 kl 20:52 »
Jag hoppas verkligen också att det iaf inte är smittsamt, men misstänker att det är det. Som tur är sitter de i en egen byggnad, bara vaktlarna är där med och de har inte blivit sjuka.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #458 skrivet: 19 okt-10 kl 15:41 »
Min unghöna av rasen dv kocking bara dog  :'( jag vet inte om nån stor hade trampat på henne eller nåt död var hon iaf ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Wildvittra

• -
« Svar #459 skrivet: 19 okt-10 kl 15:50 »
Miste 9 av våra älskade höns till en iller eller liknande i söndags (se tråden När det värsta händer). Bara 4 kvar, tomt så det värkte i hjärtat. Fick tag på lite nya höns igår och mådde lite bättre, 3 dv. kochinkycklingar, 2 unga dv. kochinhönor och 2 hett efterlängtade unga brahmahönor. Imorse var den största av brahmahönorna stendöd. Kan inte för mitt liv begripa varför, inga synliga skador. Hon var helt ok igår kväll.  :( :'(
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser