Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 234592 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: allmänna höns ledsen tråden , eller?
« Svar #120 skrivet: 08 jan-10 kl 11:51 »
Imorse var Kakan död, vår lilla pärlgrå dv.kochinkyckling som var lite mager och som vi tog in för att se till att h*n skulle få lite mera hull...
 :'( :'( :'(
Snyft
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Therese K

• Skåne
« Svar #121 skrivet: 10 jan-10 kl 10:08 »
Min tupp har fått kalkben.. :'( stavkarn.. kanske därför han sover i redet, för han har ont? :-\
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #122 skrivet: 13 jan-10 kl 19:21 »
När jag kom hem hade 2 kycklingar lyckats kravla sig ur redet som jag tänkt ta bort nu ikväll och frusit ihjäl!!!  :'( :'( En Isbarkorsning och en Sebright. FAN!  :'( Många små bollar kvar men, aj vad man blir ledsen ändå! Och stackarna, de låg säkert där och pep i högan sky!  :'( :'( :'( :'( :'(

Tänk om jag hade tagit bort redet i morse istället som jag hade haft funderingar på!  :'( Då hade de nog klarat sig!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #123 skrivet: 13 jan-10 kl 21:49 »
ÅÅ stackars små pyren  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #124 skrivet: 14 jan-10 kl 11:57 »
 :'( :'( :'(
Åh nej, men man ska inte anklaga sig själv...det händer ju så lätt!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #125 skrivet: 14 jan-10 kl 12:00 »
Jao... :( Ska väll vara glad över de som är kvar.... Dvs 15 hönskycklingar hitills... Nej, 16 kanske det är öh, 17...  :-[ + 9 vaktelbäbisar! :D

Har löst det på bästa sätt jag kommit på för att slippa fler olyckor nu. =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #126 skrivet: 14 jan-10 kl 21:13 »
Mera tråkiga nyheter... "Någon" kyckling har dött hemma. Jag vet inte vad för det dog såklart när jag inte är hemma hos mamma. Slutade klockan 17:30 i skolan idag vilket leder till att jag måste sova hos pappa.

Mamma sa i morse när hon skjutsade mig att - Nu kommer säkert något dö när du åker bort... Jag bara - Näääädå, det kan ju omöjligt händå något över en dag när jag är i skolan!

Jo fan! Hon berättade nu att en ljus vaktelkyckling var död... Men jag tror dessvärre att det är min gulvitsömmade sebrightkyckling. :( Fick fram en massa guldar sedan kom en gulvitsömmad som var sen och jag upplevde som svagare än de andra. Så risken är ju att den faktiskt var så svag att den bestämde sig för att dö när jag inte var hemma.  ::) >___<'' Sebrightkycklingarna går ihop med vaktelkycklingarna nämligen och mamma ser ingen skillnad, hon trodde alla var vaktlar. :P

Sedan den tråkigaste nyheten är att Ugglan, en barndomshöns dog under dagen också. Jag har lagt märke till att hon inte velat sitta på pinnen längre, magrat av en liten aning, blivit slöare, lite som en gammal tant. Så igår flyttade jag henne ihop med en höna till ett varmare utrymme och hon verkade okej. Och hon levde i morse också och såg inte särskilt dålig ut, bara lite slö som en gamling... Men nu är hon död. :'( Kan tänka mig att mamma höll för tårarna, för detta var en mycket speciell höna... Mammas höna Ugglan, en av de allra första ruvhönsen.

Hon blev 14 år gammal och den sista av sina systrar. R.I.P Ugglan.

Vet någon vad för liknande färg hon kunnat haft? Älskade verkligen hennes utseende, bland de häftigaste hönsen jag haft... Hon var unik... Skulle gärna vilja ha tag i någon ras med denna fjäderteckning som hon hade.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #127 skrivet: 14 jan-10 kl 21:16 »
Blir sååå ledsen när jag läser att hönsen har så kallt
att kammar och slör fryser. :'(
Hedemorahöns

chickadee

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 15 jan-10 kl 19:00 »
Blir sååå ledsen när jag läser att hönsen har så kallt
att kammar och slör fryser. :'(
Det blir jag också. Höns härstammar trots allt från djungelhöns. Deras kroppar är inte byggda för att klara extrem kyla så som hos t.ex. pingviner eller fjällripor. Och inte blir det bättre av att vi genom avel har fått fram ännu större kammar än vad deras anfäder hade. Jag tror inte på resonemanget att höns får skylla sig själva och att de alltid skall begripa att de skall gå in ifall det är för kallt ute. En djurart utvecklar försvarsmekanismer mot de faror som finns i den omgivning där djurarten har utvecklats. Om en viss fara inte finns så utvecklas inte försvarsmekanismer mot den.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #129 skrivet: 15 jan-10 kl 19:36 »
MEN JAG TROR JAG BLIR GALEN! FÖRBANNADE JÄVLA, AAAAAAHHH!!!

När jag kommer hem har en Sebrightkyckling gått och dränkt sig i vattenskålen som inte hade något vatten i knappt! Hur faaaan har den lyckats med det!?!?!?!?!? Har aldrig haft problem med några drunkningsolyckor tidigare, har inte haft problem med kycklingar som råkat ut för saker alls och nu kommer massa skit på en gång (DET STÄMMER VERKLIGEN ATT RASEN ÄR EN REN OTURSRAS!?!?)!!!

Dock så hade det kläckts en ny Sebright med så... Ja, ett litet ljus i eländet SOM JAG HOPPAS TAR SLUT NU. Nu får det fan ta och räcka!!!  >:( >:( >:( >:( >:( >:(  :'( :'( :'( :'( *less*

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #130 skrivet: 15 jan-10 kl 19:39 »
jag tror att nån av sebrightens polare vart vänliga att trampa på`n så den drunknat... :'(
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #131 skrivet: 15 jan-10 kl 19:44 »
"Polarna" är Japanska vaktelkycklingar. >.< De springer runt som små torpeder där i, så mycket möjligt att de tacklat den... Den låg dyngsur på rygg med öppna ögon och hela krävan var fylld med vatten.  :'(

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #132 skrivet: 15 jan-10 kl 19:46 »
mina vaktelbebisar ställer sig gärna på de som dricker...
Fjäderfän och kaniner

trallallaa

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 15 jan-10 kl 20:42 »
Citera
dyngsur på rygg med öppna ögon och hela krävan var fylld med vatten.
Usch, vilken talande beskrivning, nu ser jag bilder framför mig,stackars stackars lilla kycklingen :'(

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #134 skrivet: 18 jan-10 kl 09:38 »
Är så ledsen, hämtade hem fyra hönor och två tuppar till våran Hedemoraflock igår, satt ihop alla på kvällen, endast en infraröd lampa på, men det räckte för min tupp och den ena nya höll på att ta livet av varandra.

Den nya var helt nerblodad och hackad, jag var tvungen att bryta mellan dem och separera alla tre i olika utrymmen, så nu sitter en i en katt-transport, en i sjukstugan och våran gammeltupp tillsammans med hönorna.

Är det någon som har erfarnehet av tuppsammanslagningar tas tips emot tacksamt..... :-\
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #135 skrivet: 20 jan-10 kl 20:22 »
JAG ORKAR INTE MER SNART!

Den här förbannade rasen vid namn SEBRIGHT!! 2 kycklingar har jag kvar, 2 av 8st inom 1 vecka!!!
Först dör en i ägget när den är halvvägs ute, sedan ramlar en ur boet och fryser ihjäl, sedan dränker sig en, sedan så drabbas 3st av någon jävla förstoppning eller vad fan det var (ursäkta mina ord, jag är bara så less) och dör...

Och nu... OCH NU SER JAG ATT MIN TREDJE TUPP KNAPPT KAN GÅ PÅ ENA BENET HELT PLÖTSLIGT!!! Jag håller alla mina tummar och tår att det inte... INTE SKA VARA MAREK, DET FÅR INTE VARA MAREK, JAG ORKAR INTE!!!  :'( :'( :'( :'( Han har sträckt benet eller något, ja så måste det vara... ÅÅÅÅÅH!!!  :'( :'( :'(

Om denna tupp dör eller blir tvungen att tas bort och om inte de sista två kycklingarna klarar sig, då tror jag att jag fan ger upp denna ras, det enda den har gjort hitills är att göra en ledsen hela tiden genom att råka ut för saker hela förbannade tiden!

Träsktrollet

• -
« Svar #136 skrivet: 20 jan-10 kl 22:31 »
JAG ORKAR INTE MER SNART!

Den här förbannade rasen vid namn SEBRIGHT!! 2 kycklingar har jag kvar, 2 av 8st inom 1 vecka!!!
Först dör en i ägget när den är halvvägs ute, sedan ramlar en ur boet och fryser ihjäl, sedan dränker sig en, sedan så drabbas 3st av någon jävla förstoppning eller vad fan det var (ursäkta mina ord, jag är bara så less) och dör...

Och nu... OCH NU SER JAG ATT MIN TREDJE TUPP KNAPPT KAN GÅ PÅ ENA BENET HELT PLÖTSLIGT!!! Jag håller alla mina tummar och tår att det inte... INTE SKA VARA MAREK, DET FÅR INTE VARA MAREK, JAG ORKAR INTE!!!  :'( :'( :'( :'( Han har sträckt benet eller något, ja så måste det vara... ÅÅÅÅÅH!!!  :'( :'( :'(

Om denna tupp dör eller blir tvungen att tas bort och om inte de sista två kycklingarna klarar sig, då tror jag att jag fan ger upp denna ras, det enda den har gjort hitills är att göra en ledsen hela tiden genom att råka ut för saker hela förbannade tiden!

Åh vad tråkigt  :'(  Jag hoppas att tuppen bara har sträckts sig  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #137 skrivet: 01 feb-10 kl 11:22 »
Jaha, igår när man kom hem så hade ena tuppen som vi stängt in i en mindre avdelning p.g.a slagsmål - lyckats ta sig ut och slåss med vår andra tupp, IGEN! Åh man blir så ledsen, dom är ju uppväxta ihop...jävla tuppskrällen! >:(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #138 skrivet: 01 feb-10 kl 11:30 »
Hittade min svarta leghorn död på golvet i morse ,fortfarande varm .
Hade som det ser ut fallit ner från pinnen o brytit nacken ????? Kan dom det ?
Inga sår eller skador fann jag på henne.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #139 skrivet: 04 feb-10 kl 15:14 »
Jag har sparkat ihjäl min finaste unghöna. Så här går det, om man låter hönsen bli för tama. =(

Hönorna gillar att picka snö från mina stövlar (då gillar de minsan snö, men när den ligger på marken däremot så vägrar de resolut att gå ut överhuvudtaget...) Iom att alla trängs kring mina fötter är jag rädd att trampa på dem, och brukar därför knacka av snön mot väggen när jag kommer in till dem, så kan de picka där istället.

Ja ni vet ju hur man gör när man knackar av snö från skorna, foten 10-15cm från väggen och så en lätt "spark" med foten. Jag gör det här många gånger varje dag en sådan här vinter. Vad tror ni händer den här gången? Jo, på ngt vis lyckas min mest lovande 5-månaders appenzeller, stoppa dit sitt huvud och jag får in en så katastrofal träff att den lätta sparken gör att hon dör knall och fall.

Hur fan lyckas man? oddsen måste vara små. Bättre med hönor som nervöst flaxar iväg när man kommer in, då slipper man sådana här incidenter...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 4 användare
Bokohammare, gorlan, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser