Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  allmänna höns ledsen tråden  (läst 235240 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: allmänna höns ledsen tråden
« Svar #1140 skrivet: 27 mar-12 kl 21:56 »
Ja vad gör man inte för de små liven. Lycka till  :-*

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1141 skrivet: 27 mar-12 kl 22:10 »
Från att varit helt tyst till att försöka rymma och pipa som sjutton så måste jag säga att den kvicknade till. Gav tillbaka den till hönan och hon tog emot den. Hoppas på att den klarar sig nu. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #1142 skrivet: 01 apr-12 kl 13:51 »
Oskar den I är okry.  :-\ Står å kurar i ett hörn emellanåt.
Försökte ta honom men SÅ dålig var han inte att jag han i fatt honom.

Å Oskar den II gal som en tok nu när han känner sig störst bäst å vackrast. Hur ska det går?
Kan det vara någon sjuka? En av gammelhönorna satt ju död på pinnen en dag bara så där utan några tecken alls. Orolig.

4-ever

• Skåne
« Svar #1143 skrivet: 12 apr-12 kl 11:19 »
Fick en död kyckling i förrgår och igår fick vi ta bort en av våra kochiner  :'(
Kycklingen blev bara 2 dagar och låg där bara "sådär" och hade lämnat in.
Kochin hönan hade fått ngt vajsing på benet och kunde inte stödja på det.
Lät det vara ett par dagar, men det blev inte bättre. Hon bara låg och ville inte röra sig.
Så det var bara att ta bort henne  :'(
Usch, varför ska det finnas en baksida med att ha djur?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #1144 skrivet: 12 apr-12 kl 16:20 »
Getalina, tror du inte att det kan vara så,  att Oskar den 1 har blivit besegrad av Oskar den2,  och nu deppar för detta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1145 skrivet: 12 apr-12 kl 20:38 »
Lite ledsen då jag tog ett beslut i morse att avliva lille Tjippe ( kycklingen som kom ut sist i min första kläckning och var mycket mindre än de andra).
Han fick helt enkelt inte ordning på benen sina trots diverse försök av mig att fixa till. Han kunde inte dra in ena bakbenet under sig ordentligt
och det blev bara sämre, när han var nykläckt var det mer som en lätt hälta och då kändes det hoppfullt att föröka pyssla lite extra med honom/henne. Men benet blev gradvis sämre.

Nu låg benet hela tiden rakt bakåt. Så han kröp fram med ett ben och vingarna och det kändes inte rätt. Gått hela dagen och gruvat mig och gjorde slag i saken nu i kvällningen. Kan väl säga att det inte alls var kul men nödvändligt. :'( :'( :'(

Slog honom rejält i huvudet med en tjock rundstav och så vred jag av nacken efter det.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #1146 skrivet: 13 apr-12 kl 08:38 »
 :'( Min äldsta höna - vår bästa mammahöna - är sjuk. Hon vill inte äta och drar sig undan ruggig och trött.
Jag försöker hjälpa igång henne och trodde väl aldrig att det skulle knipa så i själen för en höna....vi måste ta bort henne i helgen om hon inte bättrar på sig...  :'(
Det är första gången någon höna blivit sjuk hos mig. Svårt.

Och inatt dog hon.... :'(
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 10:22 av tillyvonn »
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1147 skrivet: 13 apr-12 kl 08:43 »
usch inte roligt med 20 döda kycklingar !  :-X
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1148 skrivet: 13 apr-12 kl 08:45 »
Generalknas!
Hur är det möjligt... 2 av 10 befrktade ägg kläcktes i kläckaren, inte ens hålslag på de andra..... förra kläcket var helt ok men detta...!?
Allt som vanligt, min kläckare var lite för varm förra gången så jag ställde in den på 36.8 alltså inte väldigt under normal temp..

Well... hoppas på mycket bättre kläck nästa omgång!!  :-\ :-[ :P ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1149 skrivet: 13 apr-12 kl 10:19 »
Generalknas!
Hur är det möjligt... 2 av 10 befrktade ägg kläcktes i kläckaren, inte ens hålslag på de andra..... förra kläcket var helt ok men detta...!?
Allt som vanligt, min kläckare var lite för varm förra gången så jag ställde in den på 36.8 alltså inte väldigt under normal temp..

Well... hoppas på mycket bättre kläck nästa omgång!!  :-\ :-[ :P ;D

oj :o

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #1150 skrivet: 13 apr-12 kl 10:26 »
Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt minns hur gamla hönor kan bli? Tio, femton? Jag har ett svagt minne någonstans i bakhuvudet om den äldsta svenska hönan som kom från Mullsjö, det står om henne i 'Höns' den där boken med ett hönshuvud på.

Ja, nånting sånt. Och dvärghöns blir i regel äldre än stora höns.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #1151 skrivet: 13 apr-12 kl 12:10 »
usch inte roligt med 20 döda kycklingar !  :-X
Nä inte roligt alls! Hur gick det till?
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #1152 skrivet: 13 apr-12 kl 12:29 »
Nä inte roligt alls! Hur gick det till?

vet inte dem dog i ägget  :-\ på  dag 21

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1153 skrivet: 13 apr-12 kl 12:41 »

Fast jag måste erkänna att jag inte riktigt minns hur gamla hönor kan bli? Tio, femton? Jag har ett svagt minne någonstans i bakhuvudet om den äldsta svenska hönan som kom från Mullsjö, det står om henne i 'Höns' den där boken med ett hönshuvud på.

Vår granne hade en gammal höna tror hon blev över 10 år, men hon fick sporrar och började gala som en tupp... Var en korsning med nån dansk höna och nåt grönvärpande,
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #1154 skrivet: 13 apr-12 kl 17:22 »
Vår granne hade en gammal höna tror hon blev över 10 år, men hon fick sporrar och började gala som en tupp... Var en korsning med nån dansk höna och nåt grönvärpande,

HAHAHA  ;D Gala som en tupp? En höna ???  :P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #1155 skrivet: 13 apr-12 kl 20:49 »

:o Bäst att hålla ett öga på Erika kanske, hon som smäller på wyandotten när Lindelo nuppat klart. Ska kolla i mårrn om hon har sporrar.  ::) Vid närmare eftertanke så har hon värpt lite sämre några dar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1156 skrivet: 13 apr-12 kl 20:52 »

Det är inte ovanligt att det händer har jag förstått. Ofta kanske en äldre höna, i en flock utan tupp, kanske som fått någon liten rubbning i äggläggningssystemet.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

MariaP

• Norrbotten
« Svar #1157 skrivet: 15 apr-12 kl 10:24 »
Äldsta dotter hittade en av Dv kochin hönorna död på gödselbrädan nu på morgonen. Inga synliga skador eller nått som kan förklara vad som hänt.
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1158 skrivet: 15 apr-12 kl 10:59 »
Hm borde finnas en kombinerad glad och ledsentråd.   :) :'(

Jag sålde min svarta kochin tupp "Spräckel" igår.
Han kommer få det bra med en hel del egna hönisar och med intresserade ägare. Och det är jag glad för.
Och jag hade ju ändå tänkt låta mina kochinhönor gå med den vita tuppen "Spock" i sommar för jag
vill försöka få fram några vita hönor så jag kan ha en grupp med vita och en grupp med svarta kochin.

Men samtidigt så är "Spräckel" en fantastiskt snäll, vacker och trevlig tupp och han hade ju också blivit en fin pappa till
små kycklingar! Och har man haft honom sedan han var några dagar gammal i en liten grupp av 6 kycklingar så fäster
man ju sig mer än om man har många på en gång!

Så jag saknar redan tuppeländet... fastän köparna har sagt att jag kan få köpa kycklingar efter honom om jag vill ( kan bli
blå kycklingar pga av att de har  en del blå hönor).
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #1159 skrivet: 15 apr-12 kl 11:01 »
Det är inte ovanligt att det händer har jag förstått. Ofta kanske en äldre höna, i en flock utan tupp, kanske som fått någon liten rubbning i äggläggningssystemet.

Mmm det är väl typ så att när de går in i klimakteriet så minskar mängden kvinnliga könshormon. Vissa djurarter som tex fiskar kan ju byta kön helt och ändå vara fertila... ( vilket vad jag vet "tupphönor" inte är...)
Mörkmårdens Minigrisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser