Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering och kalkade osb-skivor som väggar?  (läst 7161 gånger)

Astra

• Uppland
Isolering och kalkade osb-skivor som väggar?
« skrivet: 03 okt-09 kl 18:52 »
Hejsan!
Jag ska bygga om vedboden till hönshus och är tvärgrön på både höns och (i ännu högre grad) snickeri, men viljan finns!
Har letat runt här och inte riktigt hittat det jag söker... det står massor om kalk och trä, men hur är det med kalk på sk. "skitplyfa" (osb tror jag det heter) fungerar det? Kan man använda vanligt spackel i skarvarna? Går det att fylla utrymmet mellan reglarna med glasfiberisolering och sätta skivorna direkt på, eller måste det vara en massa plast eller andra avancerade konstigheter i väggarna?  ??? Kom gärna med tips och råd eller upptuktelse om jag är helt ute och cyklar  :-[!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Isolering och kalkade osb-skivor som väggar?
« Svar #1 skrivet: 03 okt-09 kl 19:50 »
Mitt hönshus byggde jag ungefär så. Utan att egentligen ha en aning om vad jag pysslade med ::). Jag satte vindpapp på brädväggarna, guufiberisolering och sedan osb skivor. Det jag ångrar är att jag inte var mer noggrann med reglarna för det blev snett och vint = massa glipor som jag försökte täta med lister.
Nackdelen med osb-skivan är att den inte är slät, utan full med små gropar och ojämnheter där det samlas smuts och som gör den svår att torka av.
Jag har kalkat och det har gått bra.
Jag tycker ändå mitt hönhus har funkat bra, MEN sen fick jag in röda hönskvalster och då kändes det plösligen inte alls bra. Svårt att göra rent i alla skrymslen och massor med mysiga gömslen för kvalstren.
Kanske kunde det funka att måla tjockt med oljefärg så att man får en jämnare slätare yta och som du säger spackla alla skarvar så de blir täta. Jag funderar på att göra antingen det eller sätta masonitskivor på väggarna.

Lycka till! :D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-09 kl 20:51 »
Det allra bästa är nog att först sätta osb och sen gips på det. Sätt sen skarv-tejp/väv i skarvarna, spackla sedan alla skruvskallar och skarvar och sedan målar du med först grundfärg och sedan ett par lager våtrumsfärg. Då kan du enkelt hålla rent genom att såpskura väggarna och det finns inga skrymslen där ohyra kan gömma sig.
Så skulle jag göra.  ;)
Det som är viktigt att tänka på är att ju noggrannare man är med grundarbetet, desto enkare är det att göra snyggt senare i arbetet.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Soshila

• Småland
« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 20:58 »
Det som är viktigt att tänka på är att ju noggrannare man är med grundarbetet, desto enkare är det att göra snyggt senare i arbetet.

Absolut! Önskar jag tänkt mer så när jag byggde och sambon sa till mig att "det är ju för fan bara ett hönshus". :P

Astra

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 okt-09 kl 22:13 »
Tack för snabba svar! :)
Soshila, har du testat att kalka om och kvalstren finns kvar ändå? Min tanke var att man skulle kalka om som saneringsmetod varje år, men funkar det inte är det ju ingen poäng med kalk ???
Vindpapp...hmn det verkar bli klurigt att få dit i mitt fall då reglar och yttelpanel redan finns på plats. Verkar bli en himla massa jobb om man först måste riva ner panelen... :-\ osb plus gips verkar kostsamt (bor en liten snåljåp i mig ;))
Min man är också av sorten "det är ju för fan bara ett hönshus"  >:(
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 03 okt-09 kl 22:28 »
Jag byggde också i en lada med befintlig ytterpanel. Den var dock väldigt otät så det kändes nödvändigt att sätta papp. Fanns en del reglar såklart, så det blev lite pusslande mellan dem.

Jag har inte kalkat sen kvalstren kom. Det kanske hade hjälpt om det nu inte var för alla springor som finns bakom listerna där det inte är så lätt att komma åt. Har man bara lyckats täta alla springor så kan det nog funka.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 04 okt-09 kl 00:23 »
Okej, skit i gipset, men nån slags tätning i skarvar och dylikt är nog väldigt bra. Det finns nåt som kallas "renoveringstapet" eller nåt sånt... Men jag tror att tapetklister fäster jäkligt dåligt på osb...

Jag är glad att jag ärvt mitt pedanteri efter min snickar-pappa. Ska man göra nånting så ska det göras ordentligt. Om det så bara är ett hönshus!  ;D (Eller en kanin-bur...  ;) )

/Sara

slainte

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 04 okt-09 kl 16:10 »
Hur stora glipor pratar ni om? Om det bara är mindre glipor som mellan skivor fungerar det bra med byggfog på tub, den kan man täta glipor upp till 1 cm med. Den är elastisk och övermålningsbar. Kostar runt 70 kronor och finns på alla byggvaruhus (beijer, byggmax, xl-bygg, k-rauta, jula mm mm)
Stora springor kan man täta med fogskum ( upp till 10 cm) eller dreva igen med isolering.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Astra

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 okt-09 kl 16:33 »
 :) Byggfog låter som om det kan funka bra om det går att gegga över med kalkfärg. Hur är det med vindpapp/plast eller dylikt i väggarna? Är det ett måste och blir det knas om man har det mellan isolering och osb-skiva dvs ej direkt innanför ytterpanelen?
Fler tips och förslag från Er erfarna mottages tacksamt!

slainte

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 04 okt-09 kl 19:58 »
Om jag skulle inreda ett rum skulle jag:
1. Sätta någon form av vindpapp mot ytterpanelen alternativt asfaltsboard.
2. Isolering ända ut till reglarna.
3. Sätta plastfolie på isoleringen.
4. Sätta skiva utanpå plasten.
5. Måla med någon tvättbar färg (gärna med våtrumsfärg).

Se till att det blir så tätt som möjligt mellan skarvar, spackla med våtrumsspackel (den är blå). Om du gör det kan du tvätta rummet med högtryckstvätt.

Vindpapp är för att hindra fukt och vind att komma in i isoleringen, eftersom den fungerar sämre då. Plasten är för att hindra fukt tränga in i isoleringen inifrån.
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Astra

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 04 okt-09 kl 20:27 »
Tack Slainte för förklaringen av papp och plast. Jag tror dock att högtrycktvättande inte skulle vara någon höjdare när man inte har golvbrunn i huset då kommer det väl att förvandlas till badhus istället ;D! Det var därför jag tyckte att det verkade så bra att kunna döda diverse oknytt med kalkfärg. Fast våtrumsfärg och klorinsvabbning borde ju också fungera...

slainte

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 okt-09 kl 22:02 »
Om man inte har golvbrunn kan man ta upp ett litet hål i golvnivå som man rakar ut vattnet genom, precis som i gamla timmrade hus, när man inte behöver använda hålet pluggar man det. Hålet behöver inte vara större än att man rymmer ett 50 mm pvc-rör.

Astra

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 05 okt-09 kl 12:02 »
 ??? Nu har jag kollat lite mer på byggmaterial... och blir ännu mindre klok tyvärr. Det finns något som heter vindskyddsfolie som kan användas i stället för vindpapp, skulle man kunna ha det på båda sidor av isoleringen och på så sätt slippa köpa 2 olika bamserullar?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 12:27 »
Vindskyddsfolien är väl inte en ång-spärr, så det tror jag inte blir särskilt bra. Eller jo, om du använder isolering som fukten kan vandra igenom. Men sån isolering är ofta ganska mycket dyrare, så det blir nog ingen prisskillnad hur som helst...
Men en papp-rulle räcker ju inte långt, och vanlig diffusions-spärr-plast kan du använda till mycket annat oxå, så en sån rulle gör ju inget att du får över av.  ;) En typisk bra-att-ha-sak!  ;D

/Sara

slainte

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 14:31 »
Hur stort utrymme är det som ska göras iordning och hur har du tänkt lösa ventilationen?

Astra

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 05 okt-09 kl 14:47 »
 :-[ Det är inget stort utrymme, blir ca 4kvadrat. Hade tänkt sätta en ventil på väggen upptill och en nertill vet ej om de ska sitta på motsatta sidor eller samma vägg dock (vill ju varken ha kokta hönor eller korsdragna). ? med dörr och fönster lär det ju finnas goda chanser till drag... Ja, jisses vad har jag gett mig in på!? :) Hönsen förr hade det nog inte lika gosigt

slainte

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 15:01 »
Om det är så litet blir det inte så dyrt.  ;D
En rulle papp och en rulle plast = 500 kr
Isolering: 300 - 500 kr
Reglar 9 kr/meter: cc 60 cm = ca 12 meter= 108 kr

Med spackel och färg kommer du under 2500 kr

OBS!!! Cirkapriser, priserna varierar kraftigt på inköpsställe. Till ett hönshus kan man gott handla på Byggmax. Närmsta för dig borde vara Uppsala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser