Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325946 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #880 skrivet: 30 okt-10 kl 10:24 »
HÖREMETODEN!
Puh!
Äntligen tid för att sätta sig ner med bitidningen, säkert sist av alla pga massor att göra.
Men vad kul! Thomas Dahl och Höremetoden, en driftform jag bl a själv praktiserar och som faktiskt fungerar.
Det blev märkbar skillnad på olika bigårdar med olika driftformer, läs noga kapitel "Splittning" för det är en variant på NM (se länk).

http://www.beesource.com/point-of-view/walt-wright/nectar-management-101/

Original artikel från 2002 av Walt Wright.
http://www.knology.net/~k4vb/ABJ%20Copies/BC%20Feb%202002.pdf

Eller kolla in mina mystiska snabba figurer nedan ... som fanns i forumet i April i år.

Enligt artikeln 150 samhällen och maskiner så t o m jag lyfter på ena ögonbrynet ... det är troligen anpassat för många flera samhällen eller legoarbete. Vem vet!
« Senast ändrad: 30 okt-10 kl 10:28 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #881 skrivet: 30 okt-10 kl 10:55 »
Man kan anpassa arbetet ut i bigårdarna också genom att släpa material i omgångar.

Ett sätt att fördela jobbet bättre.
Till 3:e lådan tar man inte bara lådan utan även spärrgaller så slipper man det nästa gång när de 3-4 skattlådorna skall på.
Spärrgallret förvaras mellan täckplast och tak på en nacka kupa med spännband tills vidare.

Optimalt är att ha material ute i bigårdarna. Men så som världen ser ut idag så kan jag inte det utan att sätta ut en bunker eller container med lås.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #882 skrivet: 30 okt-10 kl 12:03 »
Håller på och fingrar på inställningarna till tappmaskinen, optogivaren och lite annat som skall anslutas.
I det-där-rysliga-hemlig-forumet-ni-vet så ifrågasattes varför det var viktigt med att mäta densiteten på honungen när man ändå bestämde vattenhalten.
Både densitet och temperatur/viskositet kommer i spel när man tappar honung med tappmaskin modell kugghjulspump.
Kalibreringen blir en lätt match och då kan man hålla pumpens toleranser +/- 3 gram. I annat fall sprider den flera gram mera.

wictor

« Svar #883 skrivet: 30 okt-10 kl 18:10 »
Man kan anpassa arbetet ut i bigårdarna också genom att släpa material i omgångar.
Ett sätt att fördela jobbet bättre.
Till 3:e lådan tar man inte bara lådan utan även spärrgaller så slipper man det nästa gång när de 3-4 skattlådorna skall på.
Spärrgallret förvaras mellan täckplast och tak på en nacka kupa med spännband tills vidare.
Man skall inte släpa på material i onödan överhuvudtaget. Spärrgallret t.ex. tas aldrig hem, det kan gott ligga under taket när det inte används - året runt.
När man fraktar ut skattlådorna kan man ta alla man beräknar behövs under sommaren, men man behöver ju inte öppna alla, man kan låta täckplasten ligga emellan i stapeln med öppna skattlådor under, stängda över tills vidare. Enkelt då att bara flytta plasten.

T.ex...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #884 skrivet: 30 okt-10 kl 18:52 »
Jag har en variant med träram/fals där spärrgallret ligger löst i falsen på ramen.
Gallret samlar jag in och blåser rent ibland även med varmluftspistol för att det skall bli rent.
« Senast ändrad: 30 okt-10 kl 19:10 av Sten-Åke Lindell »

wictor

« Svar #885 skrivet: 30 okt-10 kl 19:33 »
Det känns nog bra att blåsa rent med varmluftspistolen ibland.

Själv har jag slutat med det sen många år tillbaka, bina sköter renhållningen själv. De är väldigt hygieniska. Lite vaxbygge i ett spärrgaller är inget problem, bina äter bort det de behöver om det blir svårt att komma igenom.

Skall man ha fungerande bigårdar när man börjar ha några stycken är det av största vikt att eliminera alla onödiga ingrepp. Vi biodlare - jag själv också - har många gånger alltför mycket idéer om vad som behöver göras. Jag har märkt att när man låter bina sköta jobbet själva blir det starkare samhällen, friskare samhällen och mer honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #886 skrivet: 31 okt-10 kl 09:21 »
Mina Buckfast från Götaland bygger tyvärr så enormt att man måste städa lite efter dom.
För att tända en liten brasa så hävdar jag bestämt att svensk buckfastavel är på väg mot en bestående kris om inget görs.
« Senast ändrad: 31 okt-10 kl 10:09 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #887 skrivet: 31 okt-10 kl 09:34 »
Slangändar och slang för 1 1/2" kopplingar.

Tyskarna använder Spirabel SNT-S Ø 40 - 100012043 207 16.
http://www.hozelock-tricoflex.com/Fiches%20techniques%20anglais/spirabel-snt&snt-s-anglais.pdf

Men det är samma slang Ø 40 mm som finns på Dunlophiflex Plastiflex 172 - 0405. Jag vill påstå att de är identiska för jag har båda slangarna.
Priset på slang i 50 meters rulle (stor tung rulle) kostar ca 27:-/meter hos grossist som säljer till företag.

Försök ta med 5 meter 40 mm slang på flyget så får ni se på cirkus - det fick gå som handbagage och två herrar glodde i ett par minuter i båda ändar efter säkerhetskontrollen.
Säkerhetsfolk på flygplats och 40 mm armerad spiral-plastslang funkar "nästan".
« Senast ändrad: 31 okt-10 kl 09:47 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #888 skrivet: 31 okt-10 kl 17:10 »
Inkopplingen av S50.Mx Serien av fotosensor (fotocell med reflektor),  i.e standardkoppling för PNP.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #889 skrivet: 31 okt-10 kl 17:34 »
I dag har det varit kreativ bytseshandel, sylt, honung, valnötsbröd mm om varannat.
« Senast ändrad: 31 okt-10 kl 17:43 av Sten-Åke Lindell »

Valleman

• -
« Svar #890 skrivet: 01 nov-10 kl 11:32 »
"För att tända en liten brasa så hävdar jag bestämt att svensk buckfastavel är på väg mot en bestående kris om inget görs."
Så skrev du, Sten-Åke.
Kan du mer förtydliga varför du tror detta?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #891 skrivet: 01 nov-10 kl 11:41 »
Det är ju inte Buckfast längre och på många håll blandar man in Carnica för vitalitet och mot t ex kalkyngelproblem.
Jag såg andra mera välartade bin i England som är Buckfast och inte på långa vägar liknande de som kallas Buckfast i Sverige.
Buckfast är en avelsidé, en blandning av rasegenskaper. Frågan är hur mycket det är kvar av detta i våra bin?
Vi har en del leverantörer av Buckfast (fast monsterbin) i Sverige.
« Senast ändrad: 01 nov-10 kl 11:45 av Sten-Åke Lindell »

Valleman

• -
« Svar #892 skrivet: 01 nov-10 kl 12:34 »
Jag kan till viss del hålla med dig. Det finns en del okunnige biodlare som tror sig finna genvägar i avelsarbetet. Dom avslöjar man genom att testa bina i flera generationer.
Det finns trots allt bra buckfastbin i Sverige.

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
« Svar #893 skrivet: 01 nov-10 kl 14:21 »
Buckfast är en avelsidé, en blandning av rasegenskaper.

Det är väll det som är "problemet" för er som har Buckfast, att rasen är en blandning av andra och inte en ursprunglig ras... Olika odlare har olika ideer vilket kan vara både bra och dåligt, vissa vill maximera honungsproduktionen, andra uppskattar andra egenskaper, specielt tydligt blir det mellan hobbyodlare och yrkesodlare som önskar bin med helt olika egenskaper enligt min erfarenhet...

Ni som har bukfast kanske skall gå ihop några stycken med samma ideer om vilka egenskaper ni önskar istället, kanske importera en egen stam vore en ide...

Själv föredrar jag Carnica av olika anledning, men önskar er lycka till...

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #894 skrivet: 01 nov-10 kl 18:33 »
varför inte vara ditt eget varumärke troget=hoppa SBR?

Jag har laddat ner HF avtalet för 2010 och det missgynnar mig på flera sätt då man ger mera kredit till gamla leverantörer och är ca 5:- lägre än de förfrågningar jag fått redan från andra håll. Därför satsar jag på egen tappning då skillnaden är några dagars arbete men till hyffsad förtjänst.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #895 skrivet: 01 nov-10 kl 18:59 »
Hoppas att du räknat rätt !

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #896 skrivet: 01 nov-10 kl 19:52 »
Nejdå, inte enligt avtalet 2010.

Jag vet att andra leverantörsavtal förekommer på 36:- för större volymer.

Någon som vet hur mycket (i ton) som HF processade förra året?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #897 skrivet: 01 nov-10 kl 21:20 »
Är det någon som använder "Bottle-Matic" till sina burkar?
« Senast ändrad: 01 nov-10 kl 21:48 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #898 skrivet: 03 nov-10 kl 17:32 »
Ny kärra då aluminiumkärran (lättkärran) inte tål allt jag fraktar. Slog till med en komfortabel sak som klarar 300 kg med stöd och luftgummihjul.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #899 skrivet: 04 nov-10 kl 07:13 »
Ny kärra då aluminiumkärran (lättkärran) inte tål allt jag fraktar. Slog till med en komfortabel sak som klarar 300 kg med stöd och luftgummihjul.
Något liknande skulle jag kunna behöva, min säckakärra har dåliga hjul, ventilen åker in i däcket, och sedan är det svårt att tömma ur luften så att man kan rätta till slangen och fylla den igen. Dessutom är den lite klen.

Verkar ventilerna på den här kärran bra? Och var har du fått tag på den?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 3 användare
ärt, torbjorn, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser