Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325770 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #420 skrivet: 06 aug-10 kl 13:19 »
Ytterväggarna målade! Puh! Det tog ca 3 timmar att måla in färgen (lasyren) i trät.
Det skall på ett lager lasyr till, 10 liter räcker gott till två strykningar. Färgen är som jello när man öppnar burken men löser sig vid omrörning, ingen spädning.
Dörren skall bli Jabo blå (S4030-B30G) och fodren mörkbruna. I kväll skall jag slunga än en gång och i morgon tillsätta ca 15 egna drottningar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #421 skrivet: 06 aug-10 kl 17:18 »
Final!  Bara att sätta upp målade vindskivor i morgon! En liten strykning med Tinova färgen (rand ca 1.5 cm i karm) just nu är det vått-i-vått och går inte.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #422 skrivet: 06 aug-10 kl 19:58 »
Salut! Bygget är klart!!!!
MVI 3020

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #423 skrivet: 07 aug-10 kl 06:07 »
Ska försöka när jag får lite tid över att göra en utifrån det jag hade tänkt tidigare med endast ventilationshål...

ja klart den ser ut som universialbotten! den har ju stått modell i tanken...här får man det bästa av båda världar! och valmöjligheten... ;)

Sedan om det är "overkill" eller inte det får väl försök utvisa!

Vilka trädimensioner har du använt?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #424 skrivet: 07 aug-10 kl 10:38 »
Enkla prylar att tillverka. Jag köpte 10-pack hjul och fick ett bra pris, både med gängtapp (skruv) och platt fäste för träskruvar.
Använder man rätt skruv så spricker inget trä.
Skivorna fanns sedan tidigare för lådstaplar. Nu har lådstaplarna hjul (de som skall vara nederst ...  :-[ jaha ..)
En skiva, två stuvbitar från taket, skruvar i hjulens hål och rätt igenom både spont och in i skivan.
Man förstärker sedan med en skruv ovanifån i varje hörn. Två skruvar per hjul räcket.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #425 skrivet: 07 aug-10 kl 10:39 »
Fortsättning lådtrallan!

Man kan göra det enkelt och effektivt!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #426 skrivet: 07 aug-10 kl 11:11 »
Man kan använda trallen till behållare också, den borde palla 200 kg. Kanske inte fulla 300 kg kärl.

Plus en bild på min lilla hörna, där skall jag larva lite nästa sommar! Jag håller på att flytta in!

micke_osd

• Livet är inte alltid vad det ser ut att vara...
    • Jämtland
« Svar #427 skrivet: 07 aug-10 kl 11:39 »
Vilka trädimensioner har du använt?

Skräpbitar som bara låg men dom mäter 73x35 plus övre list för att skapa pluster och stiftkant till nät 12mm total höjd på ramen blev 85mm rammåtten är LN-mått (46x46) men enkelt att ändra till andra!

ska man göra många så måste man förenkla typ standardmått virke sedan enkla urtag osv...
det gör nog inget om den skulle vara lite högre!
Invintrade och klara, burkat klart i kartong.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #428 skrivet: 07 aug-10 kl 12:19 »
Just skräp du hade hemma! Jag tror de dimensionerna stämmer bra och räcker gott.

Michailov

• Västergötland
« Svar #429 skrivet: 07 aug-10 kl 15:00 »
Grattis S-Å! Ser mycket elegant ut. Måste vara kul att starta med så fräscha grejor.

Lägger du in PVCmatta senare eller har du redan gjort det? Eller hoppar du den?

Har du förresten något vatten/avlopp indraget?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #430 skrivet: 07 aug-10 kl 16:35 »
Det är ett förråd och förblir ett förråd även efter slungrumstiden, alltså inget vatten eller avlopp.
Det finns ca 3 m därifrån, så man använder det de få ggr man behöver. En avfuktare är en bättre investering.

Honungen går före mattan just nu. Men när allt lugnat ner sig blir det matta i höst.

Det finns så mycket annat smått som äter lite tid som är viktigare.
Hyllor, lådor, belysning mm. Samt att vända automatiken på slungan till andra sidan (flytta lite kabel och fästen).
« Senast ändrad: 07 aug-10 kl 16:38 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #431 skrivet: 07 aug-10 kl 19:21 »
Nu börjar bygget på insidan, arbetsbelysning.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #432 skrivet: 07 aug-10 kl 20:43 »
Grov planering av el. 3-fas in till central med jordfelskydd (V0). 3-linjer ut med 230V / 10A.
« Senast ändrad: 09 aug-10 kl 06:00 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #433 skrivet: 08 aug-10 kl 11:35 »
Natten som gick kändes som ett krigsutbrott, kraftig åska och häftiga regn från Ålandshav som drog in över land.
Elen blinkade hela tiden och det blixtrade kontinuerligt i en timme.
Nätverket var förstås utslaget. Vi hade inte 3G någonstans från stationen i Grisslehamn.
Vi som trodde helvetet var över efter att stått ut med båtar från Roslagsloppet som gick ca 50m från vår brygga, ett oväsen man gärna vill slippa.

Takpappen på slungrummet klarade jobbet!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #434 skrivet: 08 aug-10 kl 19:06 »
Jag har idag slungat 3 lådor av de 5 som fanns på stora samhället. Översta var bara utbyggt, snyggt utbyggt, tackar tackar ...
Lådan under var halv med 50% otäckta celler.
Nästa låda var ca 75% täckt.
Och andra lådan var proppfull och täckt. Fick ut 43 kg på 3 + 1 låda. Det finns en låda till plus lite honung under spärrgallret.
Gissningen +50 kg var alltså helt ok. Men med tanke på dom som får 200 kg på sina är det kanske lite och i Slöinge har man snart säkert snitt på 300 kg ...  ;D
Samhället är välskött med massor med bin. Linden har uteblivit, inte samma tryck som förra året. Om det varit stor tillgång på Lind hade resultatet varit lite bättre.
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 20:06 av Sten-Åke Lindell »

Bullen79

• Småland
« Svar #435 skrivet: 08 aug-10 kl 21:38 »
Lite motorsport har väl ingen dött av, nästan lika häftigt som biodling ju...

Bullen79

• Småland
« Svar #436 skrivet: 08 aug-10 kl 21:45 »
Klarade du å slunga 40 ramar på 20-25 minuter eller? Själv har jag slungat 130kg tog hela dan me raster. 3-4 timmar effektiv tid kanske.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #437 skrivet: 08 aug-10 kl 21:48 »
Representationsburkar anno 2010!! Nyslungad naturell honung!! MUMS!!
250g sexkant, 350g och 500g. De blev lite stora i år pga jag inte behöver snåla som förra året, det blev ju jackpot!

Revisorn skall få en stor burk  ;D

Nästa år blir det färdiga etiketter, samma men på remsa.
Det här kletpappret i "Letter" format som min skrivare inte tycker om samt att klippa känns lite lågt en sån här kväll.
Jag har 4096 st 350g burkar som skall ha etikett, frivilligt klippare sökes ...
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 21:52 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #438 skrivet: 08 aug-10 kl 21:56 »
Klarade du å slunga 40 ramar på 20-25 minuter eller? Själv har jag slungat 130kg tog hela dan me raster. 3-4 timmar effektiv tid kanske.

Man kommer upp i 10-11 lådor i timmen. Dvs 100 ramar på ca 60 minuter, jagar man på 110 st. Man skall bara avtäcka och ladda slungan.
Trycka på START på slungan tar ca 1 ms. Sedan avtäcker man ca 12 ramar på 6 minuter. Om nu allt tar fart får man hitta på något bättre än krafs/supergaffeln.
Slungan pallar, avtäckningen fungerar (men suger = man blir trött), allt annat fungerar bra.
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 04:00 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #439 skrivet: 08 aug-10 kl 23:06 »
Får väl fylla i med min senaste redskapsutveckling. Har träramar och en flaskhals har varit att smälta fast vaxet. Men körde nu på lite rejälare doningar och kopplade om till 24 volt. Istället för 15 sekunder tog det 3! Nu blev det riktigt roligt!  :)

Liten fråga om vaxmellanväggar. Har ju 3/4 Langstroth och när jag tidigare köpt så levererades dom färdigskurna. Hos den senaste leverantören så fick man skära själv i två bitar för att få rätt storlek. Inget större bekymmer men ska det vara så?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 3 användare
Znurre, Nina W, Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser