Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 324962 gånger)

Drönarn

• Gästrikland
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1860 skrivet: 11 dec-11 kl 12:03 »
Vilken maskin har du på G

Själv tänkte jag avropa swientys slidefeed

Lindell

• Gäst
« Svar #1861 skrivet: 11 dec-11 kl 12:09 »
Jag skall bara gå igenom några detaljer till sedan blir det sannolikt en Swienty (WET) här också.

Lindell

• Gäst
« Svar #1862 skrivet: 11 dec-11 kl 20:09 »
Vilken maskin har du på G

Själv tänkte jag avropa swientys slidefeed

Vad hade du tänkt montera avtäckningsmaskinen på?
Det kommer ut en massa glegg att ta hand om och ett gäng ramar i lämpligt antal att slunga. Det kommer att droppa från ramarna.

Lindell

• Gäst
« Svar #1863 skrivet: 12 dec-11 kl 10:01 »
En del slungrum på nätet ser sådär ut och är det en Kravbiodling så känns det slafsigt!!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1864 skrivet: 12 dec-11 kl 10:33 »
Jag har planerat att köpa till den högre ställningen som medger att avtäckningsvaxet hamnar direkt i den nyligen inköpta vaxsmältaren (swientys) locket tas av och vaxsmältaren ligger då öppen under maskinen, när slungnings sessionen är klar för dagen, så tappar jag ur den honungen som självrunnit och resterande så lägger jag på locket och ställer in tempen och morgonen efter tappar ur honungen (finsilar den)och sen kommer vaxet som får stelna i gamla biforhinkar, återupprepar samma procedur för nästa slungningsvända.

Beträffande droppet från avtäckta ramar så monterar jag en rostri plåt diagonalt så att droppet hamnar i vaxsmältaren under tiden som ramarna väntar på slungning (har numera två 6 ramars självvändande slungor)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #1865 skrivet: 12 dec-11 kl 10:36 »
En del slungrum på nätet ser sådär ut och är det en Kravbiodling så känns det slafsigt!!
Har någon själv publicerat den bilden på sitt slungrum?! Borde ju ha vett att publicera en städad bild. Det ser iofs inte så lättstädat ut, själv funderar jag mycket kring hur jag ska göra slungrum när jag flyttat. Man vill ju ha ett lättarbetat och lättstädat utrymme, som går att skala upp när man har mer bin och mer pengar.

Där är det ju väldigt intressant att följa din tråd S-Å, man får många idéer. Men det vore också bra att få exempel på sådant som inte funkar bra, så att man kan lära sig av det också. Att ha lättstädade ytor och avlopp så att man kan spola ut det sista som man inte lyckas skrapa ihop, det känns prioriterat för mig. Bra avställningsytor likaså. Och ett bra flöde, så att man inte måste bära runt saker och göra onödiga steg. Sedan får utrustningen komma efterhand som pengarna finns. Problemet är ju bara att man helst ska veta ungefär hur det ska se ut när det blir färdigt, så att man inte behöver ändra på något som redan finns när man kompletterar med mer utrustning.

Honungshanteringen känns för mig svårare än biskötseln, kanske beroende på att jag inte sett så mycket sådant i verkligheten, och för att det kräver mer investeringar för att bli riktigt bra. Och det känns som att det är få som delar med sig av sin kunskap som har fler kupor än att det räcker med ad hoc-lösningar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #1866 skrivet: 12 dec-11 kl 10:52 »
Bilden är publicerad av Kravbiodlaren själv.

Jag tror många har brist på utrymme, det blir mera än man tror. Jag känner av det själv.
Men ett slungrum med avtäckning som går att hålla rent finns. Jag har sluppit en hel del slafs på golvet genom att automatisera med vaxavskiljare, pump och klartank.
Slipper man krafsavtäcka och får fin avtäckning har man mera tid över till pyssel och att hålla logistiken flytande. Men det kostar en slant!
« Senast ändrad: 12 dec-11 kl 10:54 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1867 skrivet: 12 dec-11 kl 10:59 »
Trångt ibland men inget gegg på golvet.

Lindell

• Gäst
« Svar #1868 skrivet: 12 dec-11 kl 11:01 »
Bilderna finns publicerade tidigare. +2.000 kg kört i sommar utan klibbiga skor.

Att beskriva hur det INTE skall vara kan bli svårare än att försöka förmedla ett sätt att komma runt några problem.

Lindell

• Gäst
« Svar #1869 skrivet: 12 dec-11 kl 13:58 »
Jag hade en plan redan 1 år innan jag byggde, höll mig till planen och dess kostnader som var budgeterade.
Man måste ha en bild om hur man vill att det skall fungera själv. Att fråga alla andra hjälper inte för alla vill ha det så olika.

Behållarna är för nuvarande på 2 x 600 kg och 2 x 300 kg.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1870 skrivet: 12 dec-11 kl 15:39 »
Flödet kommer förmodligen att bli snabbare för dig när du inför kniv avtäckning då mycket vax försvinner där och renare ramar slungas
känns som om sumpen du har direkt vid slungan kan bli överflödig då.

Vad säger du jag har tänkt att införa 9 ramars principen i skattlådorna och försöka låta bina bygga ut mer på ramen och därmed underlätta knivavtäckningen, ramarna fördelas med avståndsmall vid påställandet av lådan.

Blir nog ännu lite lättare också att använda biblåsen vid skattning

Lindell

• Gäst
« Svar #1871 skrivet: 12 dec-11 kl 16:14 »
Det är väl snarare så att vaxavskiljaren behövs fortfarande och kommer att fungera ännu bättre än tidigare.
Allt skräp som kommer via slungan vill jag inte ha upp i klartanken.

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1872 skrivet: 12 dec-11 kl 18:41 »
Är detta ett prisvärt alternativ tro? ca 30000:-
Vad kostar en knivavtäckare????

Lindell

• Gäst
« Svar #1873 skrivet: 12 dec-11 kl 18:50 »
Tyska hissen är nog det mest bullriga och hatade avtäckaren man hört talas om.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #1874 skrivet: 12 dec-11 kl 18:51 »
I mitt fall är det inte priset utan kapacitet och att kunna "bygga på" med de boxer före och kanske en annan typ av slunga nån gån i framtiden
avbildad variant kräver hörselskydd :P

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1875 skrivet: 12 dec-11 kl 19:03 »
Så här ser mitt planerade slungrum ut(avtäckare inte bestämt ännu)

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #1876 skrivet: 12 dec-11 kl 19:07 »
Okej verkar inte som att filen går att öppna men så här menar jag.

Avtäckning-slunga-separator-finsila direkt i ymptank med rörverk=klart att tappa på burk!

Lindell

• Gäst
« Svar #1877 skrivet: 12 dec-11 kl 19:27 »
Här kommer ditt dokument som PDF ...

Lindell

• Gäst
« Svar #1878 skrivet: 12 dec-11 kl 19:34 »
Du väljer en "billigare" avtäckningsmaskin och en dyr variant för separation/silning och omrörning.

Jag tror separatorn är överreklamerad även om man har ljung. Får man inte Ljungen ur ramarna så hjälper ingen separator heller.

Nu har jag förvissor omrörare både bygge och en 500 kg CMF, båda varianterna har varit prisvärda. Skulle inte lägga 40.000 på en fullstor omrörare.
Separatorn är inte billig den heller.

Har man en budget som passar dessa maskiner skulle jag börjat i avtäckningsändan med knivavtäckare. Slungan räcker till, min slunga är inte flaskhalsen än.
30k + 40k + 40k + 40k = 150.000 sek, tänk på att man får en mindre slunglinje 36R för det priset.

Lindell

• Gäst
« Svar #1879 skrivet: 13 dec-11 kl 10:45 »
Paradise honey Finland har en del nya apparater, men dyra. Kanske marknadens dyraste. Måtten är i alla fall tilltalande.
http://www.paradisehoney.fi/cf_doc_pix/honey%20A4%20HS1B+P200_P100_2010%20ENG.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser