Vi använder brineol som är etanol med Denaturering plus lite annat. Vet ej om smaken har nån betydelse för propolis.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/12512/KOLDBARARSPRIT-200-L-FAT-BRINEOL
Jonas F.
Jag funderar på om livsmedelsgodkänd i det sammanhanget innebär att det är ok att t ex tvätta med det, men att det inte nödvändigtvis menas att det är ät/drickbart (givetvis med spädning så att man inte dör...).
Jag misstänker nämligen att Sten-Åke vill lösa propolisen för att kunna använda den i livsmedel, salvor, lypsyl eller liknande. Och då är övriga alkoholer, utom etanol, rejält olämpliga.
Jag är osäker på om man som privatperson får köpa sådana mängder med högkoncentrerad etanol, det kan hända att det krävs tillstånd. Jag tror att apoteket kanske kan ha sådana produkter, men i vilka volymer vet jag inte. Även de som säljer till läkemedelsbranschen borde ha sådant, men vet inte om man får köpa, som sagt.
De flesta kemiska laboratorier, t ex på universiteten, har sådant, men de säljer inte

. Vet man var ledningarna går, kan man dock komma över sådant, de brukar tillverka och distribuera själva, åtminstone där jag har pluggat...