Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)  (läst 325839 gånger)

Lindell

• Gäst
SV: Biredskap (allt från tappmaskin till kupdelar)
« Svar #1340 skrivet: 16 jul-11 kl 12:03 »
Det är sådan här kunskap som det kan ta åratal att komma på själv, tack Curt

Men snälla! Det är skattlådor som jag ställer på en bitömmarbotten. Drottningen är inte med! Så förvånad skulle jag bli JA!

Curt

« Svar #1341 skrivet: 16 jul-11 kl 12:36 »
Men snälla! Det är skattlådor som jag ställer på en bitömmarbotten. Drottningen är inte med! Så förvånad skulle jag bli JA!
Det handlar om äggläggande arbetsbin. Sådana finns i varje samhälle. Det är inte alls ovanligt med en klick yngel i skattlådor. Förr eller senare lär du stifta bekantskap med detta.

Lindell

• Gäst
« Svar #1342 skrivet: 16 jul-11 kl 12:51 »
I så fall är det något som är fundamentalt fel. Jag använder inte spärrgaller i år.
Det betyder att det kan finnas enstaka ramar täckt yngel nu i låda #4 och lite mera honungsramar i låda #3.
Det är bara att skifta plats så är ordningen återställd. Har inte haft drönaryngel i någon skattlåda och det är kanske för att jag inte vill och selekterar.
Har haft något puckelsamhälle förra året som jag tagit hand om, det är allt.
Äggläggande arbetsbin vill jag inte ha i någon form. Har ganska många kupor nu och ett ganska bra statistiskt underlag, alltså inga sådana än.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #1343 skrivet: 16 jul-11 kl 13:18 »
Det är nog mest att du inte sett det ännu eftersom det inte är så vanligt med äggläggande arbetsbin i skattlådorna i fungerade samhälle. Eller jag kanske ska säga som så att det är inte så vanligt att det tillåts utvecklas yngel från ägg lagda av äggläggande arbetsbin i skattlådorna. Jag har bara sett det ett par-tre gånger i mina egna samhällen och då var det bara enstaka celler, inte som ett drottninglöst samhälle.

Lindell

• Gäst
« Svar #1344 skrivet: 17 jul-11 kl 10:34 »
Det blir en del avtäckningsvax. Känner att runt 150 kupor går man över till egen vaxhantering och klarar av att gå runt på eget vax.
Fast dit har man fått köpa in ca 400 kg vax som kostat en del.

Lindell

• Gäst
« Svar #1345 skrivet: 17 jul-11 kl 17:27 »
Nassenheider tappmaskin körd "manuellt" idag. Tappade upp måndagens leverans till en otålig kund som inte kan vänta.

Maskinen kommer lätt igång genom att späda övre delen av pumpen (ca 3 msk honung).
Sedan orkar pumpen pumpa upp ett par meter av 40 mm (innerdiameter) slang på egen hand.

Lindell

• Gäst
« Svar #1346 skrivet: 17 jul-11 kl 17:29 »
Lite bilder på de nya glasburkarna.

Lindell

• Gäst
« Svar #1347 skrivet: 17 jul-11 kl 17:32 »
Och lite hur det gick till. Filmad med en iPhone 4. Alla bilder på senare tid är från mobilen med skiftande kvalitet.
Det brukar inte heller bli så långa Youtube snuttar.

Tappning på ca 50% av hastigheten. Det blev så lite burkar idag att jag körde manuellt. Det tog ändå bara ca 15 minuter att sätta etikett och tappa.

IMG_0293.MOV
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 17:57 av Sten-Åke Lindell »

t_n

• Skåne
« Svar #1348 skrivet: 17 jul-11 kl 19:49 »
ser riktigt bra ut! synd man inte har de grejorna själv... skulle varit kul o jobba när det går så fint
En skåning äter inte för han e hungrig utan för att inte BLI hungrig

Lindell

• Gäst
« Svar #1349 skrivet: 17 jul-11 kl 21:46 »
Skall man burka 350g och 500g burkar från omröraren (500 kg) så blir det 1.400 alt 1.000 burkar.
Med maskinerna kan man planera mera och tappa kontinuerligt ca 350 burkar/timme inkl etikett. En 500 kg tank tar ca 3-4 timmar inkl ev kaffepaus.
Det hade aldrig gått att köra som jag gjort tidigare. Men nu är investeringarna tagna och nergrävda (betalda) i företaget.
Jag räknar med att ha apparaterna i ca 10 år med lite underhåll. Reservdelar har jag redan så inget kan stoppa tappningen.
Det är dessutom trevligare att jobba och att framförallt få "andra" att jobba ...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #1350 skrivet: 17 jul-11 kl 23:53 »
 ;D ;D Det är alltid kul att få en titt in tomtens verkstad  ;D

ÅÅÅh så många leksaker man kan önskar sig  ;D

Man får väl  >:D uppföra  >:D sig bättre under resten av  o:) året  o:) så kanske man kan oxå få lite leksaker till bi gården  ::)

Tapp maskin ligger ganska högt på prio listan , kanske nästa sommar  o:)

ha det gott mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1351 skrivet: 18 jul-11 kl 00:00 »
Etiketter kan också vara bra att ha färdiga, med tiden tar det mycket tid och ganska pillrigt att få till så att man blir nöjd.

Håller på med ett tillägg till flaskan.

Etiketteringsmaskinen kan köpas via ett Svenskt bolag som har centrallager i Finland till ett vettigare pris än att handla direkt från USA.
USA transporten kostar, ibland lika mycket som produkten trots den lite förmånliga valutan just nu.
När jag jobbade i Tyskland hade jag bra kontakter med några bolag. Via dem har jag fått en del hjälp och rätt ok priser trots allt.
« Senast ändrad: 18 jul-11 kl 00:15 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #1352 skrivet: 18 jul-11 kl 00:07 »
Återtag i 700g burkar kanske ger ett ok pris. Men inte i 500g och absolut inte i 350g. Räknar man om priset i burkad (kg) blir 2 x 350g mera än dubbelt så dyr som en 700g.
Nu har jag valt att marknadsföra med egen etikett. Omräknat allting med investering i tappmaskin, etikettering, rörverk som blir en rund slant.
Jag tog smällen 2011, nu är det glömt. Nu skall jag burka intäkter 10 år framöver och vara oberoende. Jag litar inte en sekund på HF.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1353 skrivet: 18 jul-11 kl 00:25 »
Återtag i 700g burkar kanske ger ett ok pris. . Nu skall jag burka intäkter 10 år framöver och vara oberoende.

Körde den varianten  ifjol , helt nöjd  ;D

får väl se hur det blir till hösten , beror lite på skörden.

Största anledningen är brist på utrymme och lämpliga lokaler , + lite lathet  ;) + honungen blev kvar i hinkarna grov silat , fick tillbacka ett fint produkt.

Fast nu ska man kränga så mycket ny slungat , flyttande som möjligt , minst jobb + mest förtjänst.  ;D

Att vara oberoende är en av de bra saker med bi odling

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #1354 skrivet: 18 jul-11 kl 12:49 »
Lådorna borta! Svensk lokalproducerad honung säljer sig självt.

Lindell

• Gäst
« Svar #1355 skrivet: 18 jul-11 kl 15:32 »
Och sedan full fart till Arlanda för flyg till Hemavan/Vilhemina.
Har checkat in honung, ingen landsdel går säker ;D

Pamp

• Västergötland
« Svar #1356 skrivet: 18 jul-11 kl 22:26 »
och hur är du klädd då  ::) ??? ::)

Jag går klädd med byxor/shorts och en t-shirt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1357 skrivet: 19 jul-11 kl 02:07 »

Då är du välkommen hem till mig och gör en split på samhället som överlevde björn attacken , du får 2 tusen kronor för besväret om du gör det i shorts och en t-shirt.

eller snackar du bara skit ?

Pamp

• Västergötland
« Svar #1358 skrivet: 19 jul-11 kl 19:19 »
Då är du välkommen hem till mig och gör en split på samhället som överlevde björn attacken , du får 2 tusen kronor för besväret om du gör det i shorts och en t-shirt.

eller snackar du bara skit ?

Edward !
Jag snackar inte skit, du verkar ha elaka bin.
Vilken sort har du ?
Jag själv har gula (Lugustica).

Edward.

• Gästrikland
« Svar #1359 skrivet: 19 jul-11 kl 23:21 »
Jag snackar inte skit, du verkar ha elaka bin.Vilken sort har du ?
Jag själv har gula (Lugustica).

Den första fråga var hur går du klädd när man ska byta en drottning i ett samhälle som har blivit elak , ditt svar var

[/quote]

Det skulle jag gärna se !

mina bin är snälla och hanterliga , jag vill inte ha elaka bi , för min egen skull + att jag inte vill vara en dålig ambassadör för bi odling , som har elaka svärmiska bin som förpestar och skapar oro i omgivningen.

Det finns snälla bin , så det finns ingen anledning att tolerera elaka bin.!

MEN , det kan bli fel parning , eller störande moment , som i mitt fall ett 90 - 120 kg björn som har ätit av halva samhällen !  >:( :o

Det är inte så konstigt att detta samhälle har förhöjt sitt försvars styrka och beteende , som upplevs som elaka och aggressivt av mig bi odlaren.

Går man förbi kupan händer det inget , men när man öppnar locket så får man ett moln av bin i ansiktet + händerna och armarna ser ut som ett igelkotte efter alla stick och gadd.  :o :o :o

av ett 40 tal buckfast typ och kranier samhällen har jag en som har blivit elak , tror även att det finns bastarder till gula (Lugustica) det hela beror på avel och skötsel.

Så om du fortfarande säger och påstår att du använder shorts och en t-shirt vid arbete med ett elakt samhälle så tror jag inte på det för än jag ser det med egna ögon. !

« Senast ändrad: 19 jul-11 kl 23:24 av Edward. »

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
karsan, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser