Jag snackar inte skit, du verkar ha elaka bin.Vilken sort har du ?
Jag själv har gula (Lugustica).
Den första fråga var hur går du klädd när man ska byta en drottning i ett samhälle som har blivit elak , ditt svar var
[/quote]
Jag går klädd med byxor/shorts och en t-shirt.
Det skulle jag gärna se !
mina bin är snälla och hanterliga , jag vill inte ha elaka bi , för min egen skull + att jag inte vill vara en dålig ambassadör för bi odling , som har elaka svärmiska bin som förpestar och skapar oro i omgivningen.
Det finns snälla bin , så det finns ingen anledning att tolerera elaka bin.!
MEN , det kan bli fel parning , eller störande moment , som i mitt fall ett 90 - 120 kg björn som har ätit av halva samhällen !

Det är inte så konstigt att detta samhälle har förhöjt sitt försvars styrka och beteende , som upplevs som elaka och aggressivt av mig bi odlaren.
Går man förbi kupan händer det inget , men när man öppnar locket så får man ett moln av bin i ansiktet + händerna och armarna ser ut som ett igelkotte efter alla stick och gadd.

av ett 40 tal buckfast typ och kranier samhällen har jag en som har blivit elak , tror även att det finns bastarder till gula (Lugustica) det hela beror på avel och skötsel.
Så om du fortfarande säger och påstår att du använder shorts och en t-shirt vid arbete med ett elakt samhälle så tror jag inte på det för än jag ser det med egna ögon. !
mvh edward