Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skratta inte nu..  (läst 3613 gånger)

hallstabonden

Skratta inte nu..
« skrivet: 01 okt-09 kl 19:27 »
Men idag har jag för första gången i mitt 46 åriga liv,PLÖJT en åker alldeles själv....
Vackert vart det kanske inte :-[
Har en john Deere 2030 bakhjulsdriven bara.Började med 3skär på min Kverneland stenomat...
detta gick inte,plockade av bakre samt flyttade fram stödhjulet.2skär funkar bra.
Ja,inte är det lätt att plöja.Tog halva lägdan innan jag fick till det(tror jag....)
Men någon gång skall ju va den första.Tänker så betesvall till våren,får väl se hur harvningen går....

anlet

• Närke
SV: Skratta inte nu..
« Svar #1 skrivet: 01 okt-09 kl 20:57 »
Grattis

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 01 okt-09 kl 22:20 »
Det ser ju  proffsigt ut,du skulle sett min första plöjning ,herrejesus.
Men jag får skylla på att den där veven den var fastrostad (och sedan skrot) och en massa trädrötter och en dålig "bonde" på plöjning.
Men nu har jag köpt ny "vevstång" så nu är jag optimist inför årets plöjning.
Skiter det sig denna gång också så har jag garderat mig, har köpt en jordfräs.
Sedan har jag lite mer tid på mig har inte fyllt 40 år än.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 01 okt-09 kl 22:39 »
Plöja snyggt är en konst. 70 procent av konsten ligger, precis som du är inne på, i att få grejerna att lira. Stenomaten är bra. Tror "Jonnen" borde klara tre skär, kanske en inställningsfråga, gick det tungt?

Kör själv treskärigt Kverneland sstenomat efter min Fordson power major, knappt 50 hp, går fint. Om det inte är styv jord och blött, men då krävs nästan fyrhylsdrift.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

hallstabonden

« Svar #4 skrivet: 02 okt-09 kl 10:14 »
Plöja snyggt är en konst. 70 procent av konsten ligger, precis som du är inne på, i att få grejerna att lira. Stenomaten är bra. Tror "Jonnen" borde klara tre skär, kanske en inställningsfråga, gick det tungt?

Kör själv treskärigt Kverneland sstenomat efter min Fordson power major, knappt 50 hp, går fint. Om det inte är styv jord och blött, men då krävs nästan fyrhylsdrift.

Tungt gick det med tre skär!!
betydligt bättre med tvåskärigt,plöjde ca 13-14cm djupt.

vårlängtan

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-09 kl 12:01 »
Härligt att ha grejer och mod att fixa grejer själv på gården! Vi har inte kommit till att plöja själva än.
Jag tycker det ser fint ut, va nöjd!!!
Njuter av värme och allt det gröna!

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 02 okt-09 kl 13:03 »
Glömde tillägga att det så rakt och grant ut!

Var på veteranplöjning nyligen. Imponerades över hur oerhört bra de gamla, bogserade plogarna verkade gå. De är ju dock lite knepiga om man har trångt.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-09 kl 14:29 »
Det såg ju superfint ut!! Grattis!! Harvningen är ju betydligt lättare! Jag har precis plöjt 2 ha, första gången även för mig. Har en MF 135:a och en enskärig plog med stenutlösning. (Har även en 2-skärig men det var nog bättre att plöja mina marker med ett skär!) Någon sa till mig att det ju inte handlar om att vinna SM-guld i plöjning, utan "bara" att vända jorden upp och ner...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

hallstabonden

« Svar #8 skrivet: 02 okt-09 kl 19:07 »
Det såg ju superfint ut!! Grattis!! Harvningen är ju betydligt lättare! Jag har precis plöjt 2 ha, första gången även för mig. Har en MF 135:a och en enskärig plog med stenutlösning. (Har även en 2-skärig men det var nog bättre att plöja mina marker med ett skär!) Någon sa till mig att det ju inte handlar om att vinna SM-guld i plöjning, utan "bara" att vända jorden upp och ner...

//JBF

Grattis själv då,de var strongt att peta på 2ha med enskärigt.Hur lång tid tog det??
precis vända jorden,de e huvudsaken!!
Jäkligt kul när man får till det själv eller hur?
Fasiken jag var nog stolt som en barnunge när detta var klart! :-[

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 22:04 »
Ja, jag är fortfarande stolt när jag ser åkrarna  :-[..... Stora åkern på ca 1,5 hektar tog ungefär 4,5 timmar... Men då får man minnas att det är backigt på två håll i ena änden, lutar alltså både på längden och tvären... Så är det med de småländska åkrarna. Jag har ju en tvåskärig plog också, men utan stenutlösning. Som tur är tog jag den enskäriga MED stenutlösning för tre gånger "bröt" jag plogen då jag kom till stooora stenar. Hade jag kört med tvåskäriga plogen hade jag nog flugit genom vindrutan när det tog stopp.

Jag oroade mig så för plöjningen och försökte få nån annan att göra det åt mig/hjälpa och visa mig, men till slut tänkte jag att "vad f*n, det är ju bara att harva igen det till våren om det går åt skogen" och satte mig i traktorn och körde.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

purelyplatonic

« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 20:45 »
Oj det lät väldigt snabbt...1,5 hektar på 4,5 timmar

Min man åkte ut idag och skulle plöja 1,5 hektar med sin 2 skäriga plog och han var säkert ute i ca 5-6 timmar och har inte ens plöjt hälften. Han sa till och med att han körde fort.
Ljuger han för mig eller har du trimmat din traktor?

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 22:58 »
Nej, inte ljuger jag & inte är traktorn trimmad. Kanske var jag ute lite längre än så, fika- och rökpauserna tar ju sin lilla tid..  ;D. Kanske är jag bara en jävel på att plöja... Hahahaaa.. Förmodligen är min enskäriga plog några tum bredare än ett av din mans två skär, så det är ju inte så att 2 skär tar hälften så lång tid som 1 skär.
Största delen av åkern gick verkligen supersmidigt att plöja, och jag höll så hög fart omständigheterna tillät.

Du får smyga efter din man och kolla om han verkligen plöjer eller om han bara sitter i traktorn och slappar  ;)

Fordson

« Svar #12 skrivet: 04 okt-09 kl 20:44 »
4,5 timmar för 1,5 ha med 1 skärigt låter lite i underkant.

Med 16" skär och med en snitthastighet på 6,5 km/h går det på 4,5 timmar.
Men det är om man kör rakt fram i ett skär, alltså.

Är det inte 1,5 tunnland som JBF menar, då låter det lite mer rimligt.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 09:56 »
Oj då, det verkar ha räknats ordentligt i stugorna ;D.. För att inte bli beskylld för att fara med osanning stegade jag upp åkern i morse. ca 60*160 meter = ca 0,96 ha. (Ca-angivelser eftersom åkern är lite bredare i nederkant än i överkant- Småland you know )
Tidsangivelsen har jag ju redan korrigerat lite, med hänsyn till fika och rökpauser... Oftast var det ju rakt fram jag körde så det gick på så sätt väldigt smidigt och väldigt snabbt.
Det som tog tid var ju att köra i tomme.

Jag hoppas detta lugnar alla andra som plöjer sina åkrar just nu. Eller vars män plöjer sina åkrar nu.
Jag ber om ursäkt för min felaktiga ha-angivelse längre upp itråden.

//JBF (Som ändå tycker att det är strong jobbat med tanke på att jag aldrig plöjt förr)

Moëll i Trädet

• -
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 10:27 »
Ja rätt ska var rätt, oron har varit stor, men nu kan vi alla kollektivt andas ut...    ;)   ;)
« Senast ändrad: 05 okt-09 kl 10:29 av siern58 »
"Kärleken är livets bäste vän"

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 05 okt-09 kl 16:42 »
Ja, rätt skall vara rätt. Och speciellt ifall folk nästan kan börja misstänka sina äkta hälfter för hemskheter såsom otrohet o dyl när de varit ute allt för länge och "plöjt"  ;D  ;D  ;D.
Berättade för min sambo om alternativ-spekulationerna och enligt sambon var jag minsann ute HELA dagen och plöjde. Det får man nog ta med en nypa salt, då sambon tycker jag spenderar alltför mycket tid ute på gården.

//JBF

purelyplatonic

« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 20:06 »
Va skönt, nu kan jag andas ut och släppa mina misstankar  ;)

Bra jobbat JBF med plöjningen!

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 17 maj-10 kl 18:49 »
Men idag har jag för första gången i mitt 46 åriga liv,PLÖJT en åker alldeles själv....
Vackert vart det kanske inte :-[
Har en john Deere 2030 bakhjulsdriven bara.Började med 3skär på min Kverneland stenomat...
detta gick inte,plockade av bakre samt flyttade fram stödhjulet.2skär funkar bra.
Ja,inte är det lätt att plöja.Tog halva lägdan innan jag fick till det(tror jag....)
Men någon gång skall ju va den första.Tänker så betesvall till våren,får väl se hur harvningen går....

Det där är ju riktigt snyggt. Själv så skulle jag kupa potatis åt morfar med en gammal Fordsson  dexta. Det gick men det blev inte rakt, men det struntar potatisen i hoppas jag.
« Senast ändrad: 17 maj-10 kl 20:58 av LinusTheMan »

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser