Hejsan
Huset jag bor i är byggt 1927 och har ett balkonggolv som även är tak till glasverandan på bottenvåningen. Vid rivning av taket i glasverandan hittade jag fuktskador som verkar ha kommit av att det läckt in vatten vid fästena till balkongräckets stolpar. Det är runda hål i plåttaket med en metallpinne i som stolpen sedan är uppträdd på. Det verkar inte ha gjorts några ansatser att täta runt metallpinnarna.
Brädorna under plåten verkar helt ok förutom precis vid hålen där de är lite fuktiga och mjuka, där går det att pilla loss lite trä med ett stämjärn om man tar i, i övrigt är det stenhårt virke som luktar kåda.
Balkonggolvet är ganska fint tycker jag, det är ett platt plåt som är snyggt falsad i skarvarna, så jag är mest inne på att låta plåten vara kvar men försöka laga hålen vid stolparna och bygga ett nytt balkongräcke som sitter fast i väggarna och bara står löst på plåten med något bra mellan plåt och trä.
Frågorna som jag har kommit på hittils är:
1) Hur lagar man hålen i plåttaket? Håller det att hårdlöda fast en liten plåtbit, och kan man göra det utan att brädorna under börjar brinna?
2) Hur får man de nya stolparna till balkongräcket att stå still utan att skada taket?
3) Kanske ska man trycka fast rörstumpar i hålen som man sedan löder fast?
4) Ska man linolja de fuktskadade brädorna underifrån? Hur torkar man ut dem först på bästa sätt?
/sama