Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss och vintertemperaturer??  (läst 3180 gånger)

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Gäss och vintertemperaturer??
« skrivet: 27 sep-09 kl 12:07 »
Ev. kommer jag att skaffa Ölandsgäss.
Hur är det med gåshuset, kan det vara oisolerat? Vad tål de för temperaturer? Gäss är ju så typiska för de mildare landskapen, kan man ha gäss i Hälsingland? Ungefär samma klimat som i Uppsalatrakten.
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Gäss och vintertemperaturer??
« Svar #1 skrivet: 27 sep-09 kl 14:28 »
Jag bor i Hälsingland och jag har både ölands och amerikanska gäss. De bor i en gammal ladugård som håller plusgrader men de är ute varje dag sommar som vinter. Så det är inga problem, gäss är härdiga. Det finns de som har gäss mycket längre upp i vårt land.

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #2 skrivet: 27 sep-09 kl 18:14 »
Tack för svaret!
När jag ändå skriver så undrar jag också om det är dumt att ha gäss på en innergård där det också går höns, katter och en liten hund? Kan gässen ge sig på de andra djuren?
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 21:10 »
Mina gäss går löst på gården och de rör inte hönsen eller ankorna. Katterna vet jag inte men de har ju vet och möjlighet att flytta på sig. Mina små terriers får oftast vara ifred om de inte tränger gässen eller går för nära deras ungar för då kan de få ett tjuvnyp men de lär sig fort att hålla sig på avstånd. Hundarna alltså och gässen jagar ju dem inte utan det är i trängda situationer bara som det har hänt här. Men jag har aldrig haft nåt djur skadat av gässen.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 sep-09 kl 21:29 »
Är ankor lika tåliga som gäss när det gäller kyla? ser ut som att en grupp ankor kommer att stanna hos oss till våren nämligen och huset dom bor i kommer inte vara isolerat...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 28 sep-09 kl 21:59 »
Ankor är också härdiga, men både gäss och ankor bör ha plusgrader inomhus.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-09 kl 22:15 »

Om gässen är uppvuxna med de andra djuren går det nog bra.  Men jag hade tidigare ett gås-par inköpta som vuxna, och de terroriserade våra hundar (stora collies) alldeles fruktansvärt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-09 kl 22:17 »
Hopaps dom klarar det. för har inget annat val. höns klarar ju osiolerat, ara det är dragfitt. men är klart, är ju olika fjäderfän. får väl lägga något varmt under och lager med halm kanske funkar?

Jonte P

« Svar #8 skrivet: 29 sep-09 kl 14:19 »
Ankor och gäss behöver inte ha plusgrader inomhus. Myskankor är känsligare. Lägg in ett rejält lager med halm åt dem så klarar de sig bra bara det är dragfritt!

Anledningar till att vilja ha frostfritt inne kan vara att man inte vill att ägg som värps tidigt ska frysa eller att vatten inte ska frysa. Det löser man genom att inte driva dem till värpning tidigt (inget extraljus, i alla fall inte i södra Sverige och inte för mycket foder under vintern). Vatten är bäst att ge utomhus så slipper man en massa slabb inne. Alternativt lyfter man in en hink med vatten när de får kvällsfoder och lyfter ut den när de druckit sig otörstiga.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-09 kl 14:30 »
jo, halm tänkte jag hämta massor av hos bonden idag och göra det mysigt för dom. och som du säger med vattnet gör jag redan. :) dom är bra ca 7 veckor just nu, när börjar myskisar värpa egentligen?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 03 jan-10 kl 23:21 »
Mina gäss har ett hus men de ligger ute sommar som vinter, viktigt att de har vatten så de kan doppa halsen och göra ren fjäderdräkten så den skyddar mot väta mm. Man kan bädda med granris ute, halm på det...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser