Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning  (läst 1291 gånger)

helgo

Märkning
« skrivet: 27 sep-09 kl 11:54 »
Nu skall jag för första gången märka mina lamm. Har köpt de små metallmärkena.
Hur gör man? Jag blir helt svettig av tanken att trycka hål i öronen :-\
Vad skall man tänka på? Vilka fel kan man göra?
Låter som jag är helt amatör...Och det är jag också ;)

Ulla Krull

SV: Märkning
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 06:34 »
Ta det bara lungt och andas djupt  :)
Jag har många hål i öronen och det gör inte så ont att ta. Det som kan bli obehagligt är om det blir infekterat men det är en senare historia. Ev kan det förebyggas genom att doppa tång och märken i jod innan man sätter i det.

Hur som helst; ha gärna någon som håller i lammet åt dig i början. Om du inte har någon så sätt dig ner på något något lågt och kläm fast lammet mellan benen så du kan använda båda händerna.
Det som är viktigt med metallmärkena är att man inte sätter dem för långt in på örat om man märker växande lamm. Då blir det så att när örat växer så får det inte plats i märket och det kan bli ganska fult. Skulle nu detta ske så är det inte hela världen heller; man bara knipsar bort det och beställer ett nytt märke.
Så på ett växande lamm sätter du märket på ovansidan av örat (upp mot pannan, inte ner mot fötterna), med id-nummret uppåt, mitt på örat och ungefär halvvägs in på märket. Sen trycker du till vänligt men bestämt så att tången verkligen går i botten och spetsen har delat sig på insidan av örat och låst fast märket.
Lammen har ju som en kraftigare broskdel i örat och den ska man undvika. De har också en större blodåder som går över örat och träffar man den så kan det blöda men det är inte farligt och slutar snart. Vissa lamm ser man ådern mycket bra på och då kan man ju undvika den  :)