Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning  (läst 1291 gånger)

helgo

Märkning
« skrivet: 27 sep-09 kl 11:54 »
Nu skall jag för första gången märka mina lamm. Har köpt de små metallmärkena.
Hur gör man? Jag blir helt svettig av tanken att trycka hål i öronen :-\
Vad skall man tänka på? Vilka fel kan man göra?
Låter som jag är helt amatör...Och det är jag också ;)

Ulla Krull

SV: Märkning
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 06:34 »
Ta det bara lungt och andas djupt  :)
Jag har många hål i öronen och det gör inte så ont att ta. Det som kan bli obehagligt är om det blir infekterat men det är en senare historia. Ev kan det förebyggas genom att doppa tång och märken i jod innan man sätter i det.

Hur som helst; ha gärna någon som håller i lammet åt dig i början. Om du inte har någon så sätt dig ner på något något lågt och kläm fast lammet mellan benen så du kan använda båda händerna.
Det som är viktigt med metallmärkena är att man inte sätter dem för långt in på örat om man märker växande lamm. Då blir det så att när örat växer så får det inte plats i märket och det kan bli ganska fult. Skulle nu detta ske så är det inte hela världen heller; man bara knipsar bort det och beställer ett nytt märke.
Så på ett växande lamm sätter du märket på ovansidan av örat (upp mot pannan, inte ner mot fötterna), med id-nummret uppåt, mitt på örat och ungefär halvvägs in på märket. Sen trycker du till vänligt men bestämt så att tången verkligen går i botten och spetsen har delat sig på insidan av örat och låst fast märket.
Lammen har ju som en kraftigare broskdel i örat och den ska man undvika. De har också en större blodåder som går över örat och träffar man den så kan det blöda men det är inte farligt och slutar snart. Vissa lamm ser man ådern mycket bra på och då kan man ju undvika den  :)

Det kan vara bra att prova på ett märke i luften först så du vet hur hårt du måste trycka och så kan du kolla att tången är rätt inställd. En del tänger klämmer ihop märket på mitten så att det blir "plattare" och då klämmer om örat. Detta är inte bra och måste åtgärdas innan man märker djuren.

Lycka till!

helgo

« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 13:20 »
PHU!  :D  Nu får jag luft igen...
Tack! Konkreta och bra råd!!!
Skall göra första ikväll. Får ta hjälp av den piercade dottern  ;)
Fast då håll hjälp, annars vet man inte hur många hål det blir...

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 17 maj-10 kl 19:08 »
Nu skall jag för första gången märka mina lamm. Har köpt de små metallmärkena.
Hur gör man? Jag blir helt svettig av tanken att trycka hål i öronen :-\
Vad skall man tänka på? Vilka fel kan man göra?
Låter som jag är helt amatör...Och det är jag också ;)
Har bara märkt några får under min praktik. Delvis med horton märkerna,(sådana som du har) En viktig sak är att kolla så att taggarna går i hålet på märket när man klämmer lite lätt men inte helt och när man ser att dem går ihop som dem ska så får man dra isär dem lite igen och för att förhindra infektion är det bra att doppa märken och tång i jodopax före märkning om man vill vara extra noga kan man ju tvätta öronen med jodopax också. jodopax är ett decificcons medel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 2 användare
Paradisgården, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser