Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör ni med skinnet?  (läst 4767 gånger)

naala

Vad gör ni med skinnet?
« skrivet: 27 sep-09 kl 10:29 »
skall slakta snart och funderade på att skicka in skinnet till tranås skinnberederi-men det skulle kosta 500:- /skinn  vilket känns lite väl dyrt...

vad gör ni med skinnen?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vad gör ni med skinnet?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-09 kl 11:20 »
500 !!!  hur kan det kosta så mycket ???
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

naala

« Svar #2 skrivet: 27 sep-09 kl 11:27 »
500 !!!  hur kan det kosta så mycket ???

ja enl deras prislista på nätet kostar det per skinn 357:- utan moms
och sedan frakten då tillkommer ju...
så man kommer ju runt 500 lappen per skinn...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 11:30 »
Oj.. Jag hade räknat med att kunna göra några kronor på skinnen men med det priset på beredningen så blir det ju knappt lönsamt..
Jag hade hört priser på c:a 300:-..

soleskog

« Svar #4 skrivet: 27 sep-09 kl 11:31 »
jag lämnar in de skinn som jag tror blir bra till skinnberederiet och säljer med någon hundrings förtjänst. Jag har ju fördelen av att bo i Tranås, och behöver således inte betala frakt, men dryga 300 brukar beredningen kosta. Att lämna in skinn med dålig päls, surskador eller flåskador är däremot alltid en dålig idé...
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 27 sep-09 kl 18:11 »
Prova Donnia skinn
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fordson

« Svar #6 skrivet: 27 sep-09 kl 18:47 »
Vi sätter märken i öronen på dom med fint skinn så skickar slakteriet vidare till beredning.
Det blir billigare om man skickar minst 10 st. Jag räknar med att göra en förtjänst på ca 300 per skinn.
Men det gäller ju förstås att bli av med alltihopa, annars blir det ju fort en backaffär.

Blekinge

• Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 27 sep-09 kl 19:47 »
hur kan det komma sig att donnia är nästan en hundring billigare/ skinn än Tranås skinnberedning. Är det någon kvalitets skillnad? Är det någon som provat båda som vet skillnaden.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #8 skrivet: 27 sep-09 kl 20:16 »
Har hört att Donnia skicka skinnen till andra länder med mindre miljökrav. Tranås berederie berättade på en kurs att det bara finns en skinnberederie i Tranås som jobbar i svergie. Men har ej kollat upp det.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #9 skrivet: 27 sep-09 kl 20:29 »
Ja det stämmer att donnja skickar till "forna Jugoslavien" men det är deras eget och de som har Donnja har jobbat på Tranås och bereder på samma sätt. De har noggrann koll på jobbet i berederiet om jag förstått det rätt. Men det är väl därför som det blir billigare, billigare arbetskraft. Man kan ju tycka vad man vill om just det men jag har anlitat båda och det är ingen skillnad tycker jag. Jag fick ett skinn för ett par veckor sedan från Tranås Skinnberederi som hade en del skador. Skinnet var väldigt hoptovat och fult men det hade inga flåskador så jag vet inte vad som hade hänt. Det kostade 623:-  men jag hade ju bara ett. Å andra sidan skickade jag ihop med en annan fårägare och skinnet hade hans nummer så det borde väl ha beräknats utifrån att det var flera skinn.
Åsenfår, hundar och katter

Jacob

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-09 kl 20:59 »
Skickar donnia iväg skinnen för beredning?
Köttfår

Ulla Krull

« Svar #11 skrivet: 28 sep-09 kl 06:39 »
Donnia skickar iväg skinnen till Bosnien och precis som Mona W säger så har han som startade Donnia arbetat på Tranås och är väl förtrogen med hur man garvar.
Jag har berett skinn både på Tranås Skinnberederi och på Donnia och tycker inte det är så stor skillnad på skinnen så att det avgör. Däremot så har jag fått ett mycket bättre bemötande på Donnia och en högre service och därför garvar jag mina skinn där just nu (ca 200 st per år).

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-09 kl 08:11 »
Donnia Skinns beredningsanläggning har den modernaste miljöanläggningen av alla Europas berederier. Så miljömässigt så är de helt OK. Det är transporten då som man skulle kunna ha något emot.

Personligen har jag berett hos Donnia i alla år och fått ett lågt pris, ypperlig service (inklusive hjälp att få den bästa beredningen för varje skinn) och beredningarna har varit bra! Att skinnen kommer snabbt tillbaka är ett enormt plus! Jag brukar ha majoriteten av mina skinn tillbaka innan Lucia!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 28 sep-09 kl 19:30 »
Det är inte dyrt att bereda skinn. Inte om man vet vilket arbete i så många steg det är frågan. Men naturligtvis måste man kunna ta betalt för skinnen. 100 % påslag på beredningspriset måste man ha annars är det inte lönt att bry sig om skinnen. Man kan inte bo ute på landet och försöka sälja till grannar. Man måste ha riktiga kunder.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #14 skrivet: 28 sep-09 kl 21:44 »
Det är inte dyrt att bereda skinn. Inte om man vet vilket arbete i så många steg det är frågan. Men naturligtvis måste man kunna ta betalt för skinnen. 100 % påslag på beredningspriset måste man ha annars är det inte lönt att bry sig om skinnen. Man kan inte bo ute på landet och försöka sälja till grannar. Man måste ha riktiga kunder.

Precis vad jag tänkt skriva. Det låter lite som att utpriset redan skulle vara bestämt och att det inte hänger ihop med vad det faktiskt kostar att ta fram ett skinn... ???

Vi har berett våra skinn hos Tranås och betalt mellan 400 och 500 kr/st (inkl. moms och frakt) beroende på hur många vi skickat. De flesta av fjolårets skinn är sålda för mellan 700 och 1600. I medel har vi fått ut strax över 1000 kronor styck. Med fler gotlandsskinn (i fjol hade vi bara tre) så går det att få ut ett ännu bättre pris.
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 21:47 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

giraff

« Svar #15 skrivet: 29 sep-09 kl 09:29 »
med risk för att avvika lite från tråden, men ändå... skinnen ni skickar för beredning, har ni klippt de lammen ngn gång? i vilket skick kan de vara när man skickar? nåt man bör tänka på om man vill bereda ngt enstaka skinn för första gången?
Hobbyodlare m 2 barn, gubbe och gräsklipparfår & lammungar, gärna några hönor och världens största gula Orpingtontupp, en katt och om sonen får som han vill även några kaniner...

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 29 sep-09 kl 09:50 »
Det räcker med att bereda 1 fårskinn för hand för att räkna ut att beredningskostnaden inte är så  hög ;)
De skinn jag bereder själv skulle bli alldeles för dyra att sälja, dom blir speciella gåvor till speciella personer istället.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 sep-09 kl 15:57 »
Jag har också berett skinn själv. Det var alldeles i början, då jag var entusiastisk för att göra allt själv.
Min erfarenhet var att det är enormt billigt att bereda skinnen  :) Dessutom blir ju de bortskickade skínnen tvättbara!

Och jag förstår varför garvare var ett undanskuffat släkte förr som låg väldigt lågt på samhällsskalan och var skydda som pesten! Det luktade så illa, så jag hade problem med om jag skulle äta innan eller efter, och jag är inte "klök-magad" :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

naala

« Svar #18 skrivet: 30 sep-09 kl 15:09 »

jaha...kan inte grannar var riktiga kunder? har man typ 3 slaktfår om året så har man väl inte jättemycket att välja mellan...
hade iaf inte tänkte sälja utan behålla själv samt ngn julklapp kanske...så frågan handlade inte om sättet att tjäna mest pengar på...

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #19 skrivet: 30 sep-09 kl 15:45 »
jaha...kan inte grannar var riktiga kunder? har man typ 3 slaktfår om året så har man väl inte jättemycket att välja mellan...
hade iaf inte tänkte sälja utan behålla själv samt ngn julklapp kanske...så frågan handlade inte om sättet att tjäna mest pengar på...

Du får jämföra med vad du skulle kunna köpa ett skinn för, då är 500 kronor billigt. Jag var väl en av de som avvek från grundtråden men den gled ganska snart in på lönsamhet och det var det som jag ville bemöta.

Egna skinn måste vara en kanonpresent att både ge o få... :D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser