Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen i ett alternativt perspektiv - göra som strutsen eller ta sitt ansvar?  (läst 5937 gånger)

Ingemar

• Gäst
Läser i en liten skrift från Naturskyddsföreningen, något som appellerar till en av grunderna för mitt hönshållande och för den delen min syn på alla djurslag jag håller.

Skriften beskriver det moderna jordbrukets påverkan på miljön. Man uppmanas som konsument att välja bort gris- och hönskött. Detta eftersom dessa djurslag (i kommersiell uppfödning) äter samma föda som oss människor.

Köpt hönsfoder är väl rätt vanligt att man har som bas har jag sett i trådarna även på Alternativ. Ett foder som innehåller en massa imorterad soja. Soja från tex Brasilien är enligt denna eminenta skrift vanlig i svenskt djurfoder.

För att öka produktionen skövlar man regnskog. Cerrados (savann) odlas upp för sojaodling, vilket hotar ett unikt växt och djurliv. Skövlingen av skog till förmån för betesmark och odling står för sex procent av de totala utsläppen av växthusgaser.

Några logiska slutsatser som jag kan dra, som föder upp mitt eget kött:

Låt djuren ha så fri tillgång till naturligt födosök som det bara går. När det gäller höns betyder det utegång i stor hage eller fritt när jag är hemma. Då kan de under en stor del av året förse sig av naturens godsaker. Jag behöver inte komplettera med annat än lite säd. Skaffar jag en hönsras med bra foderomvandlingsförmåga, ökar effekten, har hon bra fodersök ännu bättre.

Vill man helt utesluta allfoder från menyn kan man få många bra tips i Fleming Schiöttes Hönsskötsel på naturligt vis, som kan köpas genom Högberga eller SLK. Har själv slagit nässlor sommartid och torkat i buketter som var mycket uppskattade i vintermörkret. Egenproducerad grönkål torde ge betydligt mindre påverkan än vad importfodret ger.

Det är som jag ser det inga som helst problem att ta bort lantmännens foder helt, eller begränsa sig till en säck i början av våren tex.

Snäckskal talar inte denna lilla skrift något om, men jag har själv funderat på vart de kommer ifrån och vilken balans som rubbas på andra sidan moder jord för att vi inte håller hönsen på ett naturligt (alternativt) sätt. Jag har inte snäckskal till mina - de  går fritt och får i sig den kalk och de mineraler de behöver. Har aldrig upplevt ett behov.

Vi lever i en överflödets tid och många ger sina djur mänskliga drag. Jag tror att de flesta höns idag får väldigt mycket mat i förhållande till vad de behöver. Det är dags att tänka till och ta sitt ansvar för miljön.

Mvh
Ingemar
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 16:52 av Ingemar »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Det du beskriver är så som jag önskar att jag kunde ha det. På ett ungefär.

Jag har precis börjat fundera på att blanda eget foder för att slippa allfodret och sojan. Har läst den information jag har kunnat hitta på nätet och det mesta av detta är ju riktat till hönserier där hönorna förväntas lägga ett ägg om dagen året runt. Det gör inte mina hönor, så deras näringsbehov borde ju rimligen vara annorlunda åtminstone en del av året. Jag kommer att ge dem mer än lite säd, men säden kommer i alla fall att vara lokalproducerad. Har inte kollat utbudet på övriga saker jag kan tänkas vilja ge dem, men jag hoppas att det åtminstone finns svenska alternativ.

För grannsämjans skull kan jag tyvärr inte ha mina höns helt fria. Däremot kan jag ju hämta saker från min omgivning och lägga in till dem, så att de ändå kan hitta föda i det. T.ex. när jag grävde nytt land här om sistens så la jag in grässvålen i hönsgården. Och som du skriver finns det ju en hel del man kan odla eller plocka i naturen och ge dem under vintern.

Snäckskal ger jag dem, men en säck verkar kunna räcka i ett par år i alla fall, med fri tillgång för hönsen. Ett alternativ är ju att rosta äggskalen och de dem.

Nu har jag inte kommit så långt att jag fött upp mitt eget kött än, men nästa år blir det förhoppningsvis andra bullar!

Ingemar

• Gäst
Hej.

Man har olika förutsättningar. Kan man inte låta dem gå fritt, så gör hönsgården så stor som möjligt. Tror mig komma ihåg att har du 10 m2 per djur håller det sig grönt.

Kommer ihåg att det i Shiöttes nämnda bok fanns mycket bra tips på hur man kan tillfredsställa hönsens behov av näring. Den kostar inte mycket.

Kan man låta dem gå fritt eller har tillräckligt stor gård, är min erfarenhet dock att behovet av foder är tämligen litet.

Lycka till :)

Sirpa

• -
SV: Mängduppskattning
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 11:02 »
Köpt hönsfoder är väl rätt vanligt att man har som bas har jag sett i trådarna även på Alternativ. Ett foder som innehåller en massa imorterad soja.

Men Allfoder innehåller bara 8% Soja, det är inte vad jag kallar en massa Soja.
Höns och Liljor i min trädgård.

Soshila

• Småland
Jag skulle ändå helst se att mina djur inte fick någon soja. Och kanske kan man översätta tänket till all djurhållning? Största delen av all soja som produceras är ju till djurfoder. Jag vet inte vilket djurslag som får mest?

Charlotte

• -
Att ha en riktigt klimatsmart djurhållning är inte lätt...
Ofta blandar vi ihop etisk, klimatsmart och naturligt i en enda röra och sen handlar vi efter egen åsikt i alla fall;)
Hur avgör man vad som är klimatsmart? Förmodligen ska vi inte hålla varken gris eller höns för att vara Riktigt klimatsmarta...
Även om man struntar i soja så kunde vi ju faktiskt äta säden själva utan att den ska förädlas i djurens kroppar...
Kanske industriuppfödning med raser som avlats för en så stor tillväxt/störst antal ägg som möjligt på så lite foder som det går är mer klimatsmart än vad våra hobbyflockar är? Även om det inte är särskilt djuretiskt, trivsamt eller naturligt? Dessa hönserier får en massa foder på bulk medan vi kanske sitter och kör flera mil för att få tag på en säck ekologiskt korn?
Det där nötköttet som kommer från Argentina är tydligen obegripligt nog mer klimatsmart än vad vårt eget kött som fötts upp här i Sverige...
Med detta menar jag inte att det är dumt eller onödigt att försöka tänka klimatsmart, men det är inte alltid det man tror som är bäst för miljön... 
Om jag åker förbi Granngården när jag ska på jobbet och köper en säck Allfoder med 8 procent soja i kanske jag belastar miljön mindre än om jag åker till en gård och köper korn en annan havre och sedan får handla vete och ärter på Granngården i alla fall för att ingen odlar det här...                      Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingemar

• Gäst
SV: Mängduppskattning
« Svar #6 skrivet: 27 sep-09 kl 12:21 »
Men Allfoder innehåller bara 8% Soja, det är inte vad jag kallar en massa Soja.
Nej, Allfoder tillkom ju som en reaktion på bla kritik från alternativt tänkande bönder och djurhållare, mot den inblandning av fiskmjöl som var vanlig.
Men åtta procent är ju mer än noll ;) även om det är ett bra alternativ till övriga foder.
Om man sedan anstränger sig och inte ens behöver de åtta procenten, är inte det ett bra initiativ?

Ingemar

• Gäst
Hej Charlotte.

Man kan ta sitt ansvar på många sätt. Naturskyddsföreningen slog huvudet på spiken som jag ser det. Detta är en viktig fråga ur flera perspektiv, som färgat mitt sätt att se på all djurhållning. Självklart är det svårt att vara konsekvent, men är det fel att försöka belysa enkla sätt för en Alternativare att ta ställning?

Om jag odlar lite spannmål eller köper det av en granne, är det definitivt mindre resurskrävande än om man köper foder där en del framtats över halva klotet och odlats på gammal regnskog.

Om jag låter djuren gå fritt och söka sin föda, har det för mig i alla fall inneburit mycket liten åtgång på foder. Hellre ser jag att mina dur tillgodoser sitt proteinbehov genom att sprätta upp fluglarver i dynghögen, än att regnskog ska skövlas.

I Argentinskt nötkött är väl producerat på betesdrift - Pampas gräs? Om våra köttdjur föddes upp med mindre kraftfoder och i större grad på bete och hö, skulle det köttet också bli klimatsmartare. En sanning som de som håller tex fjällnära säkerligen tänkt på.

Citera
Kanske industriuppfödning med raser som avlats för en så stor tillväxt/störst antal ägg som möjligt på så lite foder som det går är mer klimatsmart än vad våra hobbyflockar är?

Jag vet inte hur andras hushållsflockar ser ut, men mina går fritt eller i en rastgård där de finner mycket föda, det lilla spannmål de behöver är försumbart per ägg räknat kan jag lova ;D

Mvh
Ingemar
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 14:15 av Ingemar »

Charlotte

• -
 Ingemar: Jag har väl ändå inte skrivit att det är fel att upplysa Alternativare om vad du tycker är rätt?
Jag uttryckte mig rent allmänt om att vara klimatsmart i sin djurhållning...
 Jag föder tex upp helt kraftfoderfria dikalvar (dock inga fjällnära), och känner mig så klimatsmart jag kan, men ändå måste vi i vårt land ha byggnader med strö och vi måste skörda grovfoder för de månader då inget växer, kanske det ur ren klimatsynpunkt vore bättre att odla granskog på marken och köpa kött från Argentina?
 Konventionella grisar är tydligen mindre skadliga för miljön än vad KRAV-grisar är (något jag själv har svårt att ta till mig :-[), så där väger väl djuretiska skäl tyngre än klimatskäl...
 Jag tänker som dig i min djurhållning, handlar hellre nära än långt borta, så mycket som möjligt ska odlas på gården eller av grannar, men det är för den skull inte säkert att det är den klimatsmartaste lösningen även om jag självklart vill tro det :) Men säker är jag inte :-\ Man färgas ju av att man inte vill att Jordbruksmark ska växa igen, man vill veta att djuren man äter haft det bra osv...
 Naturskyddsföreningen har förmodligen rätt i att vi egentligen inte bör äta kyckling och fläsk om vi vill vara riktigt klimatsmarta... Men vem vill avstå från dessa goda födoämnen och trivseln med att ha djur?
                                Mvh
                             Charlotte

« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 14:15 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingemar

• Gäst
Citera
Jag har väl ändå inte skrivit att det är fel att upplysa Alternativare om vad du tycker är rätt?
Vad bra :)
Det var inte lätt att följa ditt resonemang. Jag fick en känsla av uppgivenhet när jag läste det, att det inte alltid är rätt att tänka rätt...
Den diskussion jag ville lyfta handlar om att våra moderna djurhållning belastar miljön och drabbar djur, växter och människor på andra sidan klotet.
Det finns alternativ.
För mitt hjärta känns det bra att hålla en frigående hönsflock som inte kräver speciellt mycket tillskott.

Mvh
Ingemar

Soshila

• Småland
Det handlar ju inte bara om klimat utan även om biologisk mångfald. Både i de länder där regnskog skövlas för att ge plats åt sojaodling och här hemma där ängsmarker växer igen för att inga djur längre betar där.
Jag tror även (vill tro...) att det är skillnad på småskalig uppfödning till husbehov och storskalig uppfödning i vinstsyfte, även om den är ekologisk. Kretsloppstänk och anpassning till lokala resurser är nog lättare i den lilla skalan. Och slaktar man sedan själv på gården så har man ju sparat in lite transporter även där. :)

Ingemar

• Gäst
Det handlar ju inte bara om klimat utan även om biologisk mångfald. Både i de länder där regnskog skövlas för att ge plats åt sojaodling och här hemma där ängsmarker växer igen för att inga djur längre betar där.
Jag tror även (vill tro...) att det är skillnad på småskalig uppfödning till husbehov och storskalig uppfödning i vinstsyfte, även om den är ekologisk. Kretsloppstänk och anpassning till lokala resurser är nog lättare i den lilla skalan. Och slaktar man sedan själv på gården så har man ju sparat in lite transporter även där. :)
Så sant :)

Charlotte

• -
Vad bra :)
Det var inte lätt att följa ditt resonemang. Jag fick en känsla av uppgivenhet när jag läste det, att det inte alltid är rätt att tänka rätt...
Den diskussion jag ville lyfta handlar om att våra moderna djurhållning belastar miljön och drabbar djur, växter och människor på andra sidan klotet.
Mvh
Ingemar
Jag menar snarare att det inte alltid är lätt att tänka rätt ;)
Jag är ju helt klart färgad av att jag har ett litet jordbruk och tycker att det är rätt...
Jag vill hålla markerna öppna och har smådjuren för självförsörjning för att det är roligt, intressant och tillfredsställande att veta var maten jag äter kommer ifrån. Men kanske det vore bättre att bli vegetarian ???
Eller köpa kött från djur som aldrig belastat miljön annat än med lite fisar och en resa med båt hit till Sverige?
                                      Mvh
                                   Charlotte

Ingemar

• Gäst
Håller du kor på bete och de inte kräver en massa kraftfoder, är jag övertygad om att det är bättre ur alla synvinklar än att släpa kött över halva klotet.
Transporter kräver energi.
Hur den argentinska köttproduktionen sedan inverkar på deras miljö är jag inte så upplyst om. Kanske liknar deras uppfödning din och min?
Citera
Jag vill hålla markerna öppna och har smådjuren för självförsörjning för att det är roligt, intressant och tillfredsställande att veta var maten jag äter kommer ifrån.
Så sant som det är sagt ;D
Citera
Men kanske det vore bättre att bli vegetarian
Nämen huvva :-\

Mvh
Ingemar

Yrmff

• Gäst
är det inte så att vi dessutom har ett köttöverskott i detta land?
då ter det ju sig ännu konstigare att importera va?

för våran egen del så har" hönseriet" gjort oss medvetna på ett sätt som vi nog inte hade räknat med såsom..
vi köper numera aldrig kycklingfile vilket vi gjorde mycket förr (kycklingindustrins fel).
vi försöker att köpa å äta närproducerat om möjligt.
varken vi eller hönsen gillar allfodret.
mm..

så rent klimatsmart sett så har våran lilla hönsflock nog uppfostrat oss betydligt mer än dom "smutsar" ner ...

å dessutom så ger dom så mycket mer äm bara ägg. så härifrån = bara++++ 

mvh Heikki

MonicaA

Läser i en liten skrift från Naturskyddsföreningen, något som appellerar till en av grunderna för mitt hönshållande och för den delen min syn på alla djurslag jag håller.

Skriften beskriver det moderna jordbrukets påverkan på miljön. Man uppmanas som konsument att välja bort gris- och hönskött. Detta eftersom dessa djurslag (i kommersiell uppfödning) äter samma föda som oss människor.

Köpt hönsfoder är väl rätt vanligt att man har som bas har jag sett i trådarna även på Alternativ. Ett foder som innehåller en massa imorterad soja. Soja från tex Brasilien är enligt denna eminenta skrift vanlig i svenskt djurfoder.

För att öka produktionen skövlar man regnskog. Cerrados (savann) odlas upp för sojaodling, vilket hotar ett unikt växt och djurliv. Skövlingen av skog till förmån för betesmark och odling står för sex procent av de totala utsläppen av växthusgaser.

Några logiska slutsatser som jag kan dra, som föder upp mitt eget kött:

Låt djuren ha så fri tillgång till naturligt födosök som det bara går. När det gäller höns betyder det utegång i stor hage eller fritt när jag är hemma. Då kan de under en stor del av året förse sig av naturens godsaker. Jag behöver inte komplettera med annat än lite säd. Skaffar jag en hönsras med bra foderomvandlingsförmåga, ökar effekten, har hon bra fodersök ännu bättre.

Vill man helt utesluta allfoder från menyn kan man få många bra tips i Fleming Schiöttes Hönsskötsel på naturligt vis, som kan köpas genom Högberga eller SLK. Har själv slagit nässlor sommartid och torkat i buketter som var mycket uppskattade i vintermörkret. Egenproducerad grönkål torde ge betydligt mindre påverkan än vad importfodret ger.

Det är som jag ser det inga som helst problem att ta bort lantmännens foder helt, eller begränsa sig till en säck i början av våren tex.

Snäckskal talar inte denna lilla skrift något om, men jag har själv funderat på vart de kommer ifrån och vilken balans som rubbas på andra sidan moder jord för att vi inte håller hönsen på ett naturligt (alternativt) sätt. Jag har inte snäckskal till mina - de  går fritt och får i sig den kalk och de mineraler de behöver. Har aldrig upplevt ett behov.

Vi lever i en överflödets tid och många ger sina djur mänskliga drag. Jag tror att de flesta höns idag får väldigt mycket mat i förhållande till vad de behöver. Det är dags att tänka till och ta sitt ansvar för miljön.

Mvh
Ingemar

Tack Ingemar för ett fantastiskt inlägg!!!

Jag har sökt så länge efter ännu mera alternativt tänkande när det gäller djurhållning. När jag väl får köpt min bondgård så vill jag ge mina djur den mest naturliga mat för respektive djur. Nu fick jag hopp om att det ska gå. Har du andra djur också och vad ger du dem för mat? Jag bor i Skåne och undrar om Hedemora hönsen är ett bra val om jag vill föda upp dem som du gör? Jag ska både ta ägg och slakta. Är det för varmt i Skåne för den rasen som är van vid ett kallare klimat? Jag ska definitiv köpa boken, men än så länge har jag hittat alla rekommenderade böcker på biblioteket. :)

Förresten, vegetarianer äter väl rätt mycket soja?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

MonicaA

Förresten!

Vilka sädesslag ger du hönsen?

Ingemar

• Gäst
Hej Monika.
Tack för trevligt svar.
Jag skulle definitivt ha Åsbo eller Skånsk Blommehöna om du vill ha en lantras och bor i Skåne. Beroende på vilken bygd du slår dig ner i och vilken smak du har.
Jag trivs utmärkt med Åsbo. Liten, mycket lättfödd och härdig. Enorm färgvariation.
Vad jag ger dem är väl lite beroende på tillgång och så hos bönderna i närheten. Havre, korn och vete. Mest de första två.
Mvh
Ingemar

MonicaA

Hej Monika.
Tack för trevligt svar.
Jag skulle definitivt ha Åsbo eller Skånsk Blommehöna om du vill ha en lantras och bor i Skåne. Beroende på vilken bygd du slår dig ner i och vilken smak du har.
Jag trivs utmärkt med Åsbo. Liten, mycket lättfödd och härdig. Enorm färgvariation.
Vad jag ger dem är väl lite beroende på tillgång och så hos bönderna i närheten. Havre, korn och vete. Mest de första två.
Mvh
Ingemar

Är inte Åsbo för liten för att ha till slakt eller det är bara att vänta tills de är fullvuxna innan man slaktar? Vid vilken vikt brukar man slakta kycklingar annars?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Eftersom du bor i Skåne är väl blommehönsen egentligen bästa valet. Det är lite mer kött på dem också om du vill ha till slakt. Jag slaktade ett par blandisar, blomme-leghorn igår, det var helt okej utdelning tyckte jag. De blir ju fullvuxna fortare än de större raserna också, som sussex, plymouth rock och andra som brukar räknas som köttraser (eller kombinationsraser).

Blommehönsen lägger bra med ägg också, enda minuset är att ruvningen inte är så bra på dem. Fast min Klara ruvade duktigt i år och var en toppenmamma.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 3 användare
simon.arvestrand, ensamvarg_17, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser