Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får jag plocka ved?  (läst 23227 gånger)

timmyyeah

SV: Får jag plocka ved?
« Svar #40 skrivet: 28 sep-09 kl 04:25 »
Det är klart att du får .
Det står i allemansrätten att det är tillåtet att flocka kvistar o grenar .
ja en gren o kvist växer ut från trädet , stammen är en annan sak .

Tack för det vettigaste svaret hitills. Men det är ungefär vad jag redan lyckats läsa mig till.
Övriga verkar mest som giriga skogsägare, och jag antar att denna jag har in på knuten inte är annorlunda. Därför vill jag ha ett mer juridiskt rätt svar. Men jag kanske borde maila nån myndighet istället.

Varesig det spelar någon roll eller ej så hämtar jag inte lass med ved ur någon annans skog. Jag går 10-50m från huset och tar det jag hittar på marken. Har inte ens nån bil eller skottkärra.
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 04:33 av timmyyeah »

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 28 sep-09 kl 08:38 »
Giriga skogsägare? Överdriver du inte en aning där?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 28 sep-09 kl 08:50 »
Hahah jag känner igen det där då jag haft liknande problem.
Till dej själv som privat person får du ta av skogen skafferi utan lov.
detta ÄR allemansrätten .
Sen får man inte orsaka skada på skogen så man kanske ska utöka sitt plock område :)
Plocka på du !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 sep-09 kl 08:55 »
Hahah jag känner igen det där då jag haft liknande problem.
Till dej själv som privat person får du ta av skogen skafferi utan lov.
detta ÄR allemansrätten .
Sen får man inte orsaka skada på skogen så man kanske ska utöka sitt plock område :)
Plocka på du !

Men säger verkligen allemansrätten att man får fylla hela sin förbrukning från skogen? Så vitt jag förstår är den lagen till för att främja friluftslivet, inte för att fylla ut folks hushållskassa

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 28 sep-09 kl 09:27 »
Jag skulle fråga markägaren. Kanske hon/han inte har något emot det?
Det kan väl inte vara så svårt?
Allemansrätten är ganska luddig och jag  brukar hellre fråga markägare en gång för mycket än för lite, grannsämja är väl värt mer än några pinnar?
Vår stallklubb ordnade tex ett möte med alla markägare pga att en del hästfolk förstörde och red på olämpliga ställen. Det hela slutade med att vi fick rida på FLER ställen än vad allemansrätten tillåter, bara vi lät bli känsliga marker. Innan mötet hotade ridförbud lite överallt pga överutnyttjad allemansrätt.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #45 skrivet: 28 sep-09 kl 09:44 »
 ??? Är jag girig skogsägare om jag vill veta vem som plockar ur min skog och varför?
Då uppstår ju inga frågetecken.
Jag brukar inte vara avig till julgranshämtare heller OM jag får anvisa plats där det är lämpligt!! Jag vill ju i första hand kunna välja själv dom vackraste granarna..Vad finns det annars för vits att ha egen skog....?

VAR I består problemet att slå en signal till berörd skogsägare:
" Hej det är XX på torpet XX, jag undrar omdet är okej att jag plockar lite pinnar till kaminen från din skog?"

Inte undra på skogägare bli griniga och giriga om ovannämnda är alldeless förmycket begärt  >:(

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Huggorm

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 28 sep-09 kl 09:48 »
Det är väll bara att inse att alla som inte bor i hyresrätt, helst betald av soc, är giriga kapitalister och därmed lovligt byte  :-X

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 28 sep-09 kl 09:51 »
Jo jag håller nog med Frances.. Även om allemansrätten ger fritt fram att plocka pinnar ur skogen så tycker jag nog att det är schysst att fråga om det är OK om man gör det på regelbunden basis..
Visst, man kan ju inte hålls och ringa runt och fråga folk om man bara är ute i skogen och ska grilla lite men om man nu går ut dagligen, eller flera gånger i veckan, för att täcka sitt husbehov av ved så är det ju rimligt att man i.a.f. säger till att man gör så..

anette i bugared

• -
« Svar #48 skrivet: 28 sep-09 kl 11:35 »
Vi frågade skogsägaren som har markerna runt vårat om vi fick "städa lite" och det slutade med att vi t.o.m. fick ta nedfallna träd som blivit liggande kvar efter stormarna som följde på Gudrun och Sven. Skogsägaren var glad över att få det uppsnyggat. Träden var riktiga monsterträd några av dem och har gett oss åtkilliga kubik extra.

Nu är detta en stor skogsägare och kanske handlar det om ifall att ägaren till marken behöver utnyttja sin skog till max eller om enstaka träd och även grot bara blir liggande.

Jag hade f.ö. varit glad om nån ville komma och plocka pinnar i våra kringliggande skogar, här ser för jäkligt ut efter stormar och avverkningar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 28 sep-09 kl 11:43 »
Men då kommer återigen det där om att när det kan anses att markägaren haft någon som helst fördel av vedhämtningen, så får h*n arbetsgivaransvar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #50 skrivet: 28 sep-09 kl 13:23 »
Men säger verkligen allemansrätten att man får fylla hela sin förbrukning från skogen? Så vitt jag förstår är den lagen till för att främja friluftslivet, inte för att fylla ut folks hushållskassa

Hon bor i en sommarstuga några månader om året för i jösse namn .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #51 skrivet: 28 sep-09 kl 14:32 »
Jag anser att det är skillnad på grenar och grenar. Allemansrätten ger oss rätten att plocka grenar som naturen/vädret fäller till marken. De grenar som skogsbruket fäller till marken ingår inte i allemansrätten och då måste man fråga lov av markägaren om man får ta dem. Så resonerar jag trots att jag inte är skogsägare.   ;)

Nu skriver timmyyeah att hen vill kolla upp vad som gäller det juridiska innan hen tar kontakt med markägaren. Jag tror dock att det är lättast/snabbast att helt enkelt ringa skogsägaren och fråga om du får ta grenarna.

Dock är jag intresserad av var gränsen går rent juridiskt i detta.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Humle

• Västerbotten
« Svar #52 skrivet: 28 sep-09 kl 16:00 »
VAR I består problemet att slå en signal till berörd skogsägare:
" Hej det är XX på torpet XX, jag undrar omdet är okej att jag plockar lite pinnar till kaminen från din skog?"

Inte undra på skogägare bli griniga och giriga om ovannämnda är alldeless förmycket begärt  >:(

Kan man kostnadsfritt få fram vem som äger en viss skog på något enkelt sätt? 
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 28 sep-09 kl 16:06 »

Tidigare kunde man kolla det på lantmäteriets hemsida, om det var en privat ägare. Vet inte om det går längre.

http://www.lantmateriet.se/

Annars kan man ringa kommunen och prata med dom

timmyyeah

« Svar #54 skrivet: 28 sep-09 kl 16:18 »
Tack!
Nu har diskussionen dragit mer åt rätt håll kanske lite tack vare ordet "girig" :)
Jag har inte haft möjlighet att kontakta markägaren då jag är väldigt sällan i stugan och däremed inte hunnit "stjäla"  ::) så värst många pinnar än.
Vill ni veta mer bakgrund så är det så att ägaren till stugan(och stugorna runtomkring) jag hyr har tydligen haft någon konflikt med markägaren, och jag vill då ha lite kött på benen om diskussion skulle uppstå.
Sen blev jag även väldigt intresserad av vad som egentligen gäller ang. detta.
En intressant sak är t.ex att allemansrätten inte finns lagstadgad utan nämns bara i miljöbalken som: "Var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturen skall visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den".

Självklart vill även jag ha en god grannsämja och med lite tur kanske jag även får hjälpa till att gallra den täta ungskogen utanför.
Ett mail är skickat till naturvårdsverket, så ett svar kanske är på väg.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #55 skrivet: 28 sep-09 kl 16:21 »

Det kostar inget att få fram de uppgifterna.

Jag brukar först kolla på en ekonomisk karta (vi har dem på biblioteket i min kommun) för att få fram den aktuella fastighetsbeteckningen, ex Storskog 1:1. Sedan ringer jag Byggkontoret och frågar vem som äger stället. Eller så besöker jag Byggkontoret och tittar på deras karta.

Men det är viktigt att kolla på en karta för ibland kan en skogsägares fastighet ha en kil in i en annan ägares marker. Rätt viktigt att kolla så man verkligen frågar rätt ägare.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 28 sep-09 kl 16:27 »
Vi giriga skogsägare har en annan metod att ta reda på vem som äger en viss skog.
 Vi brukar fråga någon granne om vem som äger skiftet vid sjön/motorvägen/det röda huset eller where ever det ligger. Infödingarna brukar ha stenkoll.
Och det är varken besvärligt eller dyrt, tvärom, väldigt trevligt,man brukar få en kopp kaffe på köpet  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Humle

• Västerbotten
« Svar #57 skrivet: 28 sep-09 kl 16:47 »
Okej tack för svaren nu vet jag var jag ska spana :). Men vad tror ni de stora skogsbolagen säger om jag ringer och frågar om jag kan plocka rätt på nån björkbit efter röjning/avverkning som ligger kvar? Spontant tror jag de kommer neka av den anledning att de tänker på miljön, värnar om naturen och påpekar att död ved är viktig för den biologiska mångfalden. De tjänar inget på att jag plockar ved, däremot tjänar de på att framstå som miljövänner när de lämnat fin björk att ruttna bort som hem för insekter på deras markberedda kalhyggen som blir planterade med "optimerade" tallar från laboratoriet av slarviga skolungdomar...  :P
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #58 skrivet: 28 sep-09 kl 17:02 »
Måste bara berätta om detta att ha koll på andra. Jag har mött 2 skogsägare som inte hade koll på sina egna gränser. När jag närmar mig min ”offer” brukar jag även kolla upp ägarna till grannfastigheterna. Jag har alltså stått i skogen och pekat med hela handen och sagt att din granne äger det där och att gränser går här. Den ene försökte sätta emot men efter att jag pekat både på kartan och i terrängen ”vägen går där och höjden ligger där – gränsen skär in vid mossen”… typ så. Den andre erkände att han inte hade koll var hans gränser gick. Lite tröttsamt att behöva förklara. Jag vet ju att jag har rätt.   ;)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #59 skrivet: 28 sep-09 kl 17:13 »
Humle, jag tror att det kan variera hos skogsbolagen, om man får ta en "björkbit" eller inte. Bäst är att ringa och fråga efter lunch när de fått en matbit i magen.  ;)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser