Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höhäck  (läst 2103 gånger)

kiwsan

• Västerbotten
Höhäck
« skrivet: 25 sep-09 kl 15:03 »
Någon som har någon bild på sin egna uppfinning av höhäck. Eller förslag på hur man kan lösa höhäcks bygges problem.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
SV: Höhäck
« Svar #1 skrivet: 26 sep-09 kl 08:49 »
Jag gjorde höhäck av trådback.  Först så gjorde jag V formad vägg av fyrkantsnät. Men det va för liten maskstorlek , bara 19 millimeter. så jag klippte upp en 40x30 cm fyrkant och satte dit trådbacksnät. Går att få på återbruket, trådbackar alltså, för en tia. Jag använder vinkelslip för att fixa en plan trådbacksyta. Dvs man tar bort allt förutom båtten på trådbacken. Sedan sätter man fast trådbacksnätet över hålet med hjälp av ståltråd. Går ju lätt att ändra maskstorlek på höhäcken på detta sätt också eftersom det finns trådbackar med olika maskstorlek.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 26 sep-09 kl 09:02 »
Jag har en brädbit som är ca 30 cm lång sågarden från ena spätsen på brädbiten och över hella biten till spättsen på anndra sidan, alltså tvärs över biten. sågar ut en bit kompostnåt med slip så nätbiten passar. tar krampor och spikar på nätet på trädbitarna. sätt upp höhäcken.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dagg

« Svar #3 skrivet: 26 sep-09 kl 10:20 »
Hur stora blir dessa höhäckar?

Och hur löser ni det, ni som liksom jag har era kaniner i markburar med hus i. Har ni höhäckarna i anslutning till husen i burarna? Jag vill ha en höhäck som kan sitta på nätet runt inhägnaden så att jag lättare kan fylla på. Tyvärr har jag inte funnit någon bra konstruktion som fungerat.

//Dagg

Lönnhult

• Halland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-09 kl 13:08 »
Jag har satt en trådback från en gammal frysbox vid ena gavlen på buren , funkar alla tiders.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 28 sep-09 kl 07:58 »
Funderar precis på höhäcksproblemet också.
Kompostgaller funkad jättebra ända tills ungarna kom, de kutar rakt igenom tills de är ganska stora. Inte bra  :-\!
Sedan har jag testat att bygga av kylskåpshyllor med de är för täta och funkar inte så bra...

Min senaste plan som jag tror jättemycket på men inte har hunnit förverkliga är att köpa/få tag på helt vanliga sopkorgar/avfallskorgar. Sådanan där vita nätkorgar man hänger på väggen. Sedan kanske snickra ett lite lock så att inte ninerna hoppar ner i den  ::).
Bara jag får ta i en korg ska jag prova, de finns på Ö&B för 45:-, men naturligtvis var de slut........

Frysboxkorgar lät ju intressant. Måste prova det med, fram för mer återvinning  ;D
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-09 kl 11:00 »
Till vissa kaniner funkar kompostgaller, men hos dom flesta hos mig blir det alldeles för mycket spill med dom. Kaninerna krafsar ut massor och sen blir det bara nertrampat och äckligt.
Dom billiga vita sopkorgarna har lika stora hål som kompostgaller, om inte större på vissa ställen, så dom funkar inte till ungar heller. Däremot finns det lite dyrare såna sopkorgar som har tätare mellan maskorna. Dom borde funka kanon!

Jag har den här korgen i ganska många burar:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70093307
Fast den hade gärna fått vara lite större. Men den funkar. Bäst är att hänga den på en osb-skiva om man råkar ha en sån som vägg nånstans i buren, men den funkar att hänga på i princip alla slags nät oxå.

Men det allra bästa nätet att göra hö-häck av tycker jag är högbergas fyrkantsnät med måtten 25,4 x 50,8 mm. Tungklippt som fan, men väldigt stabilt och precis lagom stora maskor.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

lialan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-09 kl 15:57 »
Jag har satt fast en trådkorg med ståltråd på insidan av nätet.
Sedan klippte jag hål i nätet och tejpade kanterna, så kan jag fylla på hö utifrån.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser